Connect with us

Semasa

Dua kampung di Johor dikenakan ‘perintah berkurung’ Kenaikan W4bak C0v 19 Mendadak

Published

on

DUA kampung di daerah Simpang Renggam, Kluang, Johor dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) bermula tengah malam ini susulan jumlah kes yang tinggi di kawasan berkenaan.

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, dua kampung berkenaan adalah Kampung Dato’ Ibrahim Majid dan Bandar Baharu Dato’ Ibrahim Majid.

Beliau berkata, PKPD ini membabitkan 3,570 penduduk tempatan daripada 650 keluarga dan akan berkuat kuasa mulai tengah malam ini sehingga 9 April.

Menurutnya, dengan pelaksanaan perintah itu, semua penduduk tempatan dan pelawat yang berada di kedua-dua kawasan tidak dibenarkan keluar rumah sepanjang tempoh PKPD dikuatkuasakan.

Selain itu, katanya, bukan penduduk tempatan dan pelawat tidak dibenarkan masuk ke kedua-dua kawasan sepanjang tempoh PKPD dikuatkuasakan.

“Semua aktiviti perniagaan dihentikan. Makanan asas yang mencukupi untuk tempoh 14 hari akan dibekalkan kepada semua penduduk tempatan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat.

“Pangkalan Perubatan (Medical Base) akan dibuka di kawasan PKPD dan semua laluan keluar masuk kawasan PKPD ditutup.

“Bagi memastikan pematuhan perintah ini, Polis Diraja Malaysia (PDRM), Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) dan Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA) akan mengawal seluruh kawasan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Ismail berkata, tujuan PKPD dilaksanakan adalah untuk membendung jangkitan koronavirus baharu (C0v-19) daripada menular keluar dari kawasan itu.

“Sebanyak 61 kes dari Kampung Dato’ Ibrahim Majid dan Bandar Baharu Dato’ Ibrahim Majid, mengambil kira jumlah kes yang tinggi di dua kawasan itu kerajaan atas nasihat Menteri Kesihatan memutuskan untuk melaksanakan PKPD,” katanya.

Penduduk yang memerlukan bantuan atau mempunyai sebarang pertanyaan boleh menghubungi talian khas 07-7735224 / 07-7722434.

Apa Pendapat Anda Dah Baca, Jangan Lupa Komen Yang baik baik je. Terima Kasih.

Sumber : hmetro

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Semasa

“Saya Nampak Ditangan Kirinya Ada Baju Baby.Dia Masuk Van Lambai Suami dan Anak Dan Airmatanya Laju” – Frontliner

Published

on

By

WABK kor0nav1rus (C0v-19) tidak memilih mngsa, sesiapa saja berdepan risiko dijangk1ti.

Namun pengalaman dikongsi seorang petugas frontliner semasa menjemput seorang ibu muda yang disahkan p0sitif C0v-19 baru-baru ini ternyata mengundang sebak netizen.

Menurut Hazuwan Hashim, dia sendiri sebak melihat situasi wanita berusia awal 20-an itu yang terpaksa berpisah buat sementara waktu dengan suami dan juga anak sulungnya yang berusia sekitar lima bulan.

“Dalam 10 minit saya nampak susuk ibu muda pakai mask keluar dari rumah. Masa tu dia keluar seorang tak ada teman. Bila saya keluar dari van barulah saya nampak suami sedang dukung anak mereka.

“Suami berdiri di hadapan pintu rumah tu dalam jarak lima meter dari luar pagar rumah. Masa tu tak nampak wanita tu menangis atau sedih. Dia seolah-olah reda atau mungkin sudah kuatkan motivasi diri sebelum itu.

Hazuwan sudah berkhidmat selama lima tahun sebagai kakitangan perubatan KKM.

“Bila saya dah check IC dia, saya arahkan dia masuk van. Masa tu saya nampak ditangan kirinya ada baju baby.

Saya pun spontan cakap kat dia untuk lambai suami dan anak sebelum masuk van. Masa tu saya tengok air mata dia mengalir laju,” katanya kepada mStar.

Bagi Hazuwan, situasi itu amat berbeza dengan kes yang pernah dikendalikannya sebelum ini.

“Saya dah biasa kerja as frontliner… dah tengok macam-macam situasi. Tapi keadaan yang saya lalui tempoh hari tu situasi berbeza. Saya ibarat nak pergi ambil askar pergi berper4ng.

“Mereka perlu tinggalkan keluarga dan tak tahu pun adakah mereka akan balik atau tak selepas tu. Saya sedih bila dapat tahu dia baru saja berkahwin dan bayi kecil yang ditinggalkan itu anak sulung,” katanya.

Jelas Hazuwan yang juga penolong pegawai perubatan, dia turut tersentak dengan permintaan terakhir wanita itu sebelum dimasukkan ke wad isolasi di Hospital Sungai Buloh.

“Biasanya sebelum ke rumah pesakit kita akan call dulu. Masa saya call untuk sahkan alamat, dia tanya saya boleh tak kalau dia nak susukan anak dia. Jadi saya tanya sama ada doktor dah beritahu dia tak boleh susukan anak.

Ibu muda itu tidak dibenarkan untuk menyusu badan anaknya yang masih kecil itu. – Gambar hiasan.

“Dia kata ya dah ada doktor beritahu tak boleh direct susukan anak. Tapi dia kata dah beberapa hari dia tak susukan anak cuma pam saja. Saya pun cakap kat dia puan kita tak bagi sebab kita takut anak dijangkiti.

“Jadi saya pun benarkan dia untuk pam susu saja. Saya boleh tunggu kalau nak pam susu. Saya cakap kat dia puan boleh pam sebanyak mana yang boleh sebab kita pun tak tahu berapa lama puan akan duduk dalam wad,” katanya.

Dalam pada itu, pemuda berusia 28 tahun itu turut menasihati orang ramai supaya mematuhi arahah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) untuk membendung penvlaran wbak C0v-19.

“Bagi bukan kontak rapat minta ikut apa yang kerajaan dan Kementerian Kesihatan (KKM) tekankan. Bagi yang bekerja amalkan saranan KKM dengan memakai topeng muka bagi mereka yang berisiko, kerap cuci tangan dengan sabun atau bawa sanitizer dan amalkan penjarakkan sosial.

“Saya juga merayu kepada semua pesakit supaya jujur dalam memberitahu sejarah perjalanan ke luar negara dan sekiranya ada kontak dengan pesakit positif C0v-19 atau pesakit dalam pemantauan (PUI) ketika datang ke mana-mana fasiliti kesihatan,” katanya.

Hazuwan turut mendedahkan dia antara kakitangan perubatan yang dikuarantin kerana pernah ada kontak dengan pesakit positif C0v-19.

Kakitangan Hospital Pakar KPJ Damansara mengendalikan ujian mudah alih pandu lalu Covid-19 ketika tinjauan fotoBernama pada Sabtu.

“Jumaat lepas (kes ibu muda dan empat pesakit lain) first assignment saya sebab saya baru je lepas kuarantin selama 14 hari. Saya antara pesakit PUI. Saya sebenarnya barisan team kecemasan.

“Selalunya semasa merawat pesakit kecem4san ini kita tak tahu background dia. Jadi bila dah dihantar ke hospital barulah kita tahu dia positif C0v-19. Jadi semua petugas yang uruskan pesakit tu telah diku4rantin termasuk saya.

“Saya sendiri pun tak sangka akan terkena. Terus-terang saya katakan jadi PUI ini bukan satu yang mudah walaupun saya seorang kakitangan perubatan.

Nak tunggu keputusan negatif atau p0sitif tu sangat susah… hari-hari sukar melelapkan mata,” katanya yang disahkan negatif pada hari keempat selepas dimasukkan ke hospital.

Meskipun berdepan risiko kepada ny4wa, pemuda dari Kedah itu tidak pernah menyesali pekerjaan yang diminatinya itu.

“Tak pernah timbul rasa kesal. Kami frontliner yang dianggap sebagai benteng terakhir yang negara ada.

“So kalau benteng terakhir jatuh kita dah tak ada siapa lagi yang boleh bantu untuk kawal penvlaran wbak ini,” katanya.

Apa Pendapat Anda Dah Baca, Jangan Lupa Komen Yang baik baik je. Terima Kasih.

Sumber : Mstar

Continue Reading

Semasa

‘Kami hanya mahu ia cepat berlalu’ Lelaki Ini Dapat Formula Bancuhan Basmi Kum4n Sama Yg Digunakan Bagi Membasmi V1rus C0v 10

Published

on

By

“BUKAN balasan atau pujian yang kami inginkan tetapi hanya mahu semuanya cepat berlalu.”

Itu kata Pengerusi Pasukan Bomba Sukarela (PBS) Mount Erskine, Ngoh Chin Wah yang melakukan proses nyahcem4r di sekitar daerah Timur Laut sejak enam hari lalu secara sukarela bersama pasukannya.

Ngoh berkata, disebabkan tidak mempunyai peralatan perlindungan peribadi (PPE) cukup, hanya 10 anggota sahaja yang dapat melakukan kerja pembersihan itu pada satu-satu masa.

“Kami berpecah kepada dua kumpulan kerana hanya mempunyai empat set PPE, jika ia mencukupi kelak, kami akan tambah lagi anggota bagi melakukan kerja ini.

“Sudah enam hari kami melakukan kerja berkenaan secara sukarela di sekitar daerah ini dan semburan dikenakan di setiap bangunan dan jalan yang kami lalui,” katanya yang ditemui selepas melakukan proses nyahcem4r di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Timur Laut, Jalan Patani, Georgetown, semalam.

Ngoh berkata, cecair pembasmi kum4n yang digunakan adalah bancuhan sendiri sama seperti yang digunakan bagi membasmi v1rus Cov-19.

Katanya, dia memperoleh formula itu daripada kenalannya yang juga petugas dari negara terbabit.

Katanya, setiap hari sebanyak 5,400 liter air yang dicampur dengan alk0hol dan beberapa bahan lain digunakan bagi membuat cecair nyahcem4r itu dengan kos hampir RM1,000.

Bancuhan formula itu mestilah tepat bagi membnvh v1rus berkeaan.

“Wang berkenaan adalah sumbangan daripada orang ramai sebelum ini dan kami gunakan sebaiknya bagi kerja nyahcem4r.

“Kami lakukan kerja ini adalah bagi kepentingan bersama, supaya kita berjaya menghalang penvlaran Cov-19 seterusnya menjalani kehidupan seperti biasa,” katanya.

Apa Pendapat Anda Dah Baca, Jangan Lupa Komen Yang baik baik je. Terima Kasih.

Sumber : hmetro

Continue Reading

Semasa

“Jika Ditakdirkan M4Ti, Mama Reda, Mama M4Ti Dalam Senyum” – Anak Bimbang A. Aida Tinggalkan Rumah

Published

on

By

PRODUSER Datuk A. Aida berkata anak-anaknya bimbang dan ada yang menangis selepas dia membuat keputusan untuk meningg4lkan rumah demi menabur bakti berkhidmat membantu Anggota Pertahanan Awam (APM) mendepani wab4k C0v-19.

A. Aida atau Zaidah Awang, 49, memberitahu tiga anaknya khuatir sekiranya dia dij4ngkiti w4bak berkenaan kerana terlibat dalam aktiviti sukarelawan itu.

“Anak-anak saya menangis. Mereka kata kenapa saya nak terlibat dalam aktiviti seperti ini? Saya kata, bila lagi kita nak bantu masyarakat… Jika ditadirkan saya m4ti, saya reda kerana setidak-tidaknya saya dah tolong orang.

“Saya kata pada anak-anak, mereka tak payah bimbang sebab saya dah tingg4lkan harta untuk mereka hidup kalau saya m4ti. Kalau m4ti pun dalam senyum kerana saya buat kerja membantu orang,” kata A. Aida.

Wakil APM Kuala Lumpur menerima sumbangan peribadi berupa air mineral daripada A. Aida.

Tiga anak A. Aida ialah Wan Az Aleesa, 23, Wan Azevanatatassha, 18, dan Muhammad Rahul yang berusia 11 tahun.
A. Aida yang juga Leftenan Kolonel (Bersekutu) APM terlibat membantu anggota badan beruniform itu di beberapa pusat ku4rantin sekitar Kuala Lumpur dari segi pengagihan makanan dan minum untuk mereka yang bertugas.

Selain bantuan peribadi itu, dia juga turut menghulurkan sumbangan dalam bentuk wang kepada mereka yang terlibat untuk meringankan keperluan keluarga.

Dalam pada itu tambah A. Aida, apa yang dilakukannya itu ialah sebahagian daripada tugasnya sebagai hamba Allah yang banyak mengurniakan rezeki kepadanya selama ini.

Katanya daripada dia berada di rumah tanpa melakukan aktiviti berfaedah untuk masyarakat ia tidak memberi apa-apa pengertian dalam dirinya sedangkan dia adalah ahli bersekutu agensi itu.

“Untuk menyertai aktiviti ini, banyak langkah keselamatan diri dilakukan dan perlu dipatuhi,” katanya.

Bersama petugas APM di pusat kuarantin, Medan Tuanku, Kuala Lumpur.

Dalam pada itu, Timbalan Pengarah APM Kuala Lupur, Leftenan Kolenel (PA) Mohd Zahri Abdul Aziz berkata, sebanyak empat pusat kuar4ntin dibuka di Kuala Lumpur iaitu di Institut Sosial Malaysia Sungai Besi, Akademi SPRM Jalan Duta, Hotel Crystal Crown, Kepong dan Hotel Lotus, Medan Tuanku.

Pusat-pusat kuar4ntin ini menempatkan wakil agensi terlibat termasuklah dari Polis Diraja Malaysia (PDRM), Rela, Bomba, Kementerian Kesihatan dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

“Setalkat ini kira-kira 320 orang aggota APM terlibat di semua lokasi kuar4ntin Kuala Lumpur yang bekerja secara syif. Kami bertindak sebagai penyelaras kepada agensi-agensi terlibat dalam menjalankan operasi membendung penularan wab4k ini,” katanya.

Apa Pendapat Anda Dah Baca, Jangan Lupa Komen Yang baik baik je. Terima Kasih.

Sumber : mstar

Continue Reading

Trending