Home Petua Tips Lelaki Ini Kongsikan Kisah Abang Kandung Dijangkit1 C0v-19. Moga Jadi Iktibar.

Lelaki Ini Kongsikan Kisah Abang Kandung Dijangkit1 C0v-19. Moga Jadi Iktibar.

285
0

Kala ini, bukan sahaja dunia malah sudah pastinya seluruh warga Malysia dalam kebimbangan mengenai penul4ran jangkitan cor0nav1rus atau dikenali juga Cov 19.

Anak-anak kecil pun tahu sebut C0v -19. Betapa bahawa wbak ini menjadi isu h4ngat kini.

Pastinya kita berdoa semoga ahli keluarga dan saudara mara kita dijauhkan wbak ini.

Namun, dalam tempoh kita berhati-hati, siapa sangka ada jika ada ahli keluarga yang terkena jngkitan.

Pasti sed1h dan terkejvt.

Begitulah situasi yang dialami oleh lelaki yang dikenali sebagai Muhammad Hassan. Ikuti perkongsiannya.

 

Sekarang anak isteri juga dikuar4ntin. Kami hanya mampu bertanya khabar melalui whatsapp sahaja. Jika nak hantar keperluan mereka kena letak diluar pagar rumah dan beredar. Allahu… Sed1h sangat sangat.

Tolonglah kepada rakyat malysia semua. Tolonglah akur dengan arahan. Duduk di rumah diam diam. Lakukan aktiviti di dalam rumah sahaja.

Inilah masanya kita perlu kerjasama. Untuk jatuhkan sesebuah kerajaan kita berganding bahu,inikan pula makhluk halus.

Cara nak hentikan wbak ini kita kena elak segala jenis aktiviti berkumpulan. Jika kita sama sama patuh insyaallah wabak ini akan reda.

Tolong hentikan wbak,kita mampu.

INI SIMPTOM SEBELUM ABANG KANDUNG DISAHKAN P0SITIF C0V 19

Mungkin agak mengejvtkan kalian. Beliau langsung tiada simptom(asymptomatic). Tetapi kenapa p0stitif? Antara sebabnya Co 19 akan mudah menyerang mereka yang ada penyakit terutama d4rah tinggi,kencing manis atau warga emas yang lemah imuniti.

Yang biasa kita tahu simptom Cov-19 apabila seseorang demam,suhu tinggi,batuk dan sesak nafas. Namun berbeza dengan pesakit yang melalui tempoh ikubasi atau incubation period iaitu dari tempoh terkena v1rus sehingga mengalami simptom tervk.

Macam mana beliau tergerak hati nak pergi buat saringan? Dalam beberapa kerja,driver abang saya ini mengalami batuk,dan demam tervk. Namun masih juga bertugas bawa abang saya outstation.

Oleh kerana demam terus dibawa ke hospital . Rupanya staff dia positive Cov-19. Korang bayangkan dia bersama dalam kereta berjam jam(close contact) Selepas beberapa hari baru dapat kesan Cov-19.

Dah berapa orang driver dia dah jumpa orang,duduk dengan keluarga. Allahu..

Sekarang semua yang terlibat kena kuarantin dan buat ujian saringan. Kalian tahu tak,sekarang beratus mungkin beribu sample sedang berada di makmal. Tempat saringan pula Que.

Macam abang saya,sekarang dia sihat 100%,tapi tetap kena kuarantin disebabkan p0sitif. Duduk dalam bilik kuanranti bukan dirawat pun,cuma untuk dipantau sehingga benar benar sihat.

Sekarang pun tempat hospital abang saya dikuaranti juga penuh dengan pes4kit yang svspected. Sekarang apa perlu kita semua lakukan?
1 Ikut segala arahan yang dikeluarkan oleh KKM. Sekarang kita duduk rumah diam diam. Buat aktiviti dirumah sahaja. Nak pergi rumah jiran pun tak usah.2 Pastikan rumah kita tidak menerima mana mana tetamu hatta jiran sebelah rumah sekali pun. Jika datang juga cakap kita sembang dalam group WhatsApp.3 Buat pembersihan dalam dan luar rumah. Bersihkan tombol pintu,remote tv,permainan anak anak. Mop lantai,bersih singkit,bersih tandas setiap hari. Ya setiap hari macam kat klinik.4 Tinggikatkan imuniti badan dengan mengambil makanan sihat. Yang korang pergi stock up makanan segera,makanan dalam tin,magi tu semua tak membantu tingkatkan imuniti badan. Makanan itu semua makan sekiranya benar benar darurat.5 Makanan yang patut korang amalkan.
a Makan madu awal pagi b)Amalkan habbatusauda(drop dalam air suam) c) Amalkan buahan tinggi vitamin C
seperti nanas atau amalkan supplement vitamin C. Saya amalkan vitamin c 1000mg,garlic oil,minyak kelapa dara,minyak zaiton d)Berjemur dibawah cahaya matahari jam 8am-10am untuk dapatkan vitamin D. Boleh juga sambil berjemur tu lakukan senaman. Saya biasanya akan buat High Intensity Intervel Training(HIIT)TONTON di youtube. Atau dengan erti kata mudah buat larian setempat sepantas mungkin selama 30 saat e) Pastikan dalam setiap menu ada sayuran. Lagi bagus dimusim panas terik ini masak menu mudah tapi berkhasiat seperti singgang,sup tulang,sup sayur
f Pastikan minum air masak sekerap yang mungkin. Air yang cukup dalam badan bantu tinggkatkan imuniti badan.
g elakkan makanan makanan tinggi gula atau minuman tinggi gula. Duduk dirumah biasanya tiada aktiviti. Selama 14 hari ini jika ambil tinggi gula berat badan boleh naik berkilo kilo,imuniti akan lemah,badan akan jadi lemau.6 Solat awal waktu. Amalkan zikir 300 pagi dan 300 petang. Pastikan dapat baca Al Quran 5 halaman atau 1 juzuk sehari 7 Tidur awal waktu supaya badan kita dapatkan hasilkan h0rmon melatonin dengan baik. H0rmon ini penting untuk TINGKATKAN imuniti badan kita. Dan bangun awal waktu s0lat tahajjud subuh.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sumber : keluarga

Previous articleUcapan ‘Dalam Maksud’ PM Muhyiddin Yassin ‘Tolonglah Saya Merayu Duduklah Diam Diam Di Rumah Jangan Balik Kampung,2 minggu Ini Saja’
Next articleAkhirnya Perhimpunan Tabligh di Ind0nesia dib4talkan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here