Home Petua Tips Muhyiddin adakah akan kekal PM walaupun undl tak percaya dibuat?

Muhyiddin adakah akan kekal PM walaupun undl tak percaya dibuat?

257
0

Setiausaha PAS Kelantan Che Abdullah Mat Nawi yakin Muhyiddin Yassin akan kekal sebagai perd4na mnteri jika usvl undl tidak percaya dibawa ke sidang Dewan Rkyat akan datang.

Beliau yang juga angg0ta P4rlimen Tumpat memberi gambaran betapa perancangan pemb4ngkang itu akan gagal..

“Kalaupun undl tak percaya itu berlaku dalam Parllmen, saya amat yakin bahawa ker4jaan dan perd4na m3nteri mempunyai undl yang cukup.

Che Abdullah Mat Nawi., Setiausaha PAS Kelantan.

Cuma saya nak sebut dalam keadaan r4kyat svsah, dengan mamsalah C0vld-19, dalam usaha ker4jaan yang bersungguh-sungguh untuk memvtuskan rantaian jangkltan, dalam keadaan rkyat berada dalam perlntah kamwalan pergerakan (PKP), pemimpin p0litlk sepatutnya meletakkan rkyat sebagai keutamaan.

“(Pemb4ngkang perlu lihat) Kepentingan dan keselamatan rkyat, dan memberikan tvmpuan pemikiran ke arah menyelesaikan m4salah rakyat,” katanya kepada pemberita selepas melawat l0ji benih padi Pertubuhan Peladang Kawasan Puteri Saadong, Kota Bharu, hari ini.

Pada 8 Mei lalu, Speaker Dewan Rkyat Mohamad Ariff Mohd Yusof menerima usul bek4s perd4na mnteri Dr Mahathir Mohamad, yang merupakan Angg0ta P4rlimen Langkawi, untuk mengemvkakan undl tidak percaya terhadap Muhyidin.

Beliau memaklumkan usvl tersebut di bawah Perkara 27 Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rkyat.

Bagaimanapun usvl tersebut mungkin tidak dibawa ketika sidang pada 18 Mei ini, yang dijadual berlangsung hanya sehari, selepas Mnteri di Jabatan Perd4na M3nteri (Parlimen dan Und4ng-und4ng) Takiyuddin Hassan men3gaskan urusan kerjaan akan diutamakan.

Sementara itu Che Abdullah berkata pemimpin p0litik sepatutnya memberi f0kus dalam perkara melibatkan kepentingan rkyat.

Pada masa sama, beliau memb4ngkitkan pemilihan Muhyiddin oleh Yang di-Pertuan Ag0ng setelah meyakini preslden Bersatu itu mempunyai maj0riti sok0ngan angg0ta Prlimen.

“Jadi sepatutnya, proses yang berlalu dan berlandaskan perlembagaan itu sepatutnya dihormati oleh semua pihak dan mengurangkan kepentingan diri berp0litik ketika r4kyat berdepan msalah C0vld-19.

“Kalaupun berlaku undl tidak percaya, saya yakin pemlmpin-pemlmpin p0litik yang memikirkan kepentingan rkyat akan terus bersama ker4jaan walaupun ada disebut ada pihak dalam PN sendiri yang g0yang.

“Jika mereka melet4kkan kepentlngan rkyat yang paling tinggi, mereka akan mengekalkan dan menst4bilkan kerjaan ini dan meny0kong Muhyiddin,” katanya lagi.

Speaker terima usvl tak percaya Dr M ke atas Muhyiddin

TERDAHULU, Speaker Dewan Rakyat Mohamad Ariff Mohd Yusof hari ini menerima usul Angg0ta P4rlimen Langkawi Dr Mahathir Mohamad untuk mengemuk4kan undl tidak percaya terhadap Perdal4na M3nteri Muhyiddin Yassin.

Mohamad Ariff telah membalas notls yang dihantar Mahathir, dengan memaklumkan usul tersebut di bawah Perkara 27 Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rkyat.

“Satu usvl di bawah Peraturan M3syuarat 27 (3) yang membangkltkan iaitu: Mengemvkakan res0lusi untuk membuat ketetapan bahawa Perd4na Mnteri Muhyiddin Yassin sebagai ahli yang berhormat Pagoh tidak mempunyai maj0riti ahli-ahli yang berh0rmat Dewan Rkyat.

“…usvl di bawah Peraturan Mesyuarat 27 (3) diterima untuk dibawa ke mesyuarat Dewan Rkyat kel4k,” katanya pada suatu kenyataan hari ini.

Perkara 27 (3) menyatakan bahwa setiap pemberitahuan perlu disampaikan tidak kurang dari 14 hari terlebih dahulu kecuali jika atas nama mnteri maka memadailah pemberitahuan dikeluarkan tujuh hari sahaja.

Ia juga menyatakan jika speaker berpuas hati dengan sesuatu notis itu “setelah diterangkan kepadanya oleh seseorang mnteri iaitu bagi faedah orang ramai sesuatu usul itu must4hak dibhaskan dengan seberapa segeranya maka memadailah dikeluarkan pemberitahu itu satu hari sahaja terlebih dahulu.”

Bagaimanapun, Mohamad Ariff menjelaskan usul tidak yakln perd4na mnteri berkenaan tidak akan dibhaskan pada sidang 18 Mei ini.

“Mesyuarat ini akan dimulakan dengan istiadat perasmian prlimen dan titah diraja oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Ag0ng dan akan disusuli dengan mesyuarat Dewan Rakyat yang hanya akan membincangkan usul kerjaan dan rang und4ng-und4ng,” katanya lagi hari ini.

Setiausaha Dewan Rkyat pada 17 April lalu telah mengeluarkan notls kepada semua angg0ta p4rlimen mengenai sidang yang akan diadakan pada 18 Mei ini.

Bagaimanapun berbeza daripada biasa, sidang tersebut hanya berlangsung selama sehari. Ia juga hanya akan membincangkan rang und4ng-und4ng dan usul urusan kerjaan saja.

Tiada sesi pertanyaan lisan, pertanyaan bertulis, usul atau kamar khas akan diadakan.

Usul kekal speaker ke akhir pengg4l
Terdahulu, dilap0rkan Dr Mahathir telah menghantar surat kepada Mohamad Arif pada 4 Mei mendakwa Muhyiddin tidak ada sok0ngan maj0riti angg0ta p4rlimen.

Selain itu, Mahathir juga telah mengemvkakan perm0honannya untuk mengemvkakan usvl supaya mengekalkan Mohamad Ariff sebagai speaker sehingga ke akhir p3nggal.

Usul ini juga turut dit0lak Mohamad Ariff.

Notis yang dit0lak speaker ini menyusuli usaha Angg0ta P4rlimen Semp0rna Shafie Apdal untuk mengemvkakan usul percaya kepada Dr Mahathir.
Bagaimanapun, pejabat Dewan Rkyat telah menjawab bahawa usvl tersebut mel4nggar Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan kerana mempertlkaikan kuasa Yang di-Pertuan Ag0ng dalam melantlk perdana menteri

Kerjaan PH rvntuh pada akhir Februari setelah Muhyiddin membawa Bersatu keluar dari gabvngan itu dan bergabvng bersama sekumpulan MP PKR yang berpaling tadah diketuai oleh bekas timbalan preskden PKR Mohamed Azmin Ali.

Bersama-sama pemb4ngkang PAS, Umn0, GPS dan parti kecil lain mereka menubuhkan kerjaan persekutuan PN.

Bagaimanapun, Dr Mahathir telah membayangkan rancangannya untuk kembali menguak4sai Bersatu pada pemilihan parti akan datang dan membawa Bersatu keluar daripada ker4jaan PN.

Sumber: mkini

Previous articleMahathir Dan Anwar Sepakat T0lak Perbezaan Dan Sengketa Demi Rakyat
Next articleAda Rakaman Mirip Muhyiddin Yassin Saat Berlaku Perg0lakan Sebelum Pembubaran PH Sebagai Kerajaan.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here