Home Petua Tips “Caprice kata saya bdoh pun tak apalah saya doakan Caprice Sihat ...

“Caprice kata saya bdoh pun tak apalah saya doakan Caprice Sihat – Luahan PU Amin Penuh Bermakna

323
0

PENDAKWAH bebas dan Pencetus Ummah (PU) Amin mengambil keputusan memadam perkongsian terbaharunya yang menyentuh mengenai d0sa mendedahkan aurat dan memakai emas untuk lelaki di laman Instagram pada Jumaat.

Meskipun mesej itu tidak ditujukan pada mana-mana pihak, PU Amin berkata perkongsian tersebut telah meny1nggung hati sahabatnya yang juga penyanyi rap Caprice.

“Saya dah padam dah, saya tak nak kervhkan keadaan, minggu depan saya nak pergi umrah.

“Sedangkan posting saya itu tidak sebut nama siapa-siapa, tidak tuju pada sesiapa, terus dia melent1ng, m4rah semacam. Pel1k juga, saya dan Caprice ni kawan, pernah jumpa banyak kali.

“Caprice kata saya bdoh pun tak apalah, saya doakan Caprice sihat dan berjaya dalam hidup, semoga Allah memelihara Caprice dengan kasih sayang-Nya,” katanya menerusi laman Instagram.

 

 

PU Amin Berkongsi paparan skrin komen yang ditulis di Instagram Caprice

Sebelum itu, PU Amin menulis mengenai ujian akhir zaman di mana manusia semakin ingkar dan berani mel4nggar perintah Allah SWT.

Antara yang disebut ialah mengenai kewajiban menutup aurat, hvkum memakai emas untuk lelaki dan d0sa berbicara perkara luc4h.

“Tahu pakai emas bagi lelaki harram, tapi itu hak aku langgar je. Tahu tutup aurat wajib tapi itu life aku, jadi langgar je.

“Belum pernah ada dalam sejarah manusia boleh berjaya l4wan Allah,” tulis PU Amin.

Saya tak tenngking orang, saya tak mrah orang. Saya nasihat supaya taubat itu pun kena mrah, bukan saya makki hamun orang.

Gara-gara perkongsiannya itu ada netizen yang mengaitkan dengan penyanyi rap MK K-Clique yang pernah mengeluarkan kenyataan mengakui selesa mengenakan rantai emas meskipun mengetahui ia berd0sa.

Tidak lama selepas itu, Caprice menerusi laman yang sama membidas kenyataan PU Amin itu.

“Memang tak pernah ada dalam sejarah manusia lawan Allah. Kau bdoh ke apa?

“Tapi dalam sejarah Malaysia sudah ada Abu (PU Abu) dan Aura 19 (Dai Farhan) dan kamu tak faham tentang Allah itu maha penyayang dan maha mengampuni. Salam Jumaat usttaz,” tulisnya.

 

 

Perkongsian PU Amin mengundang rasa kurang senang Caprice. Bagaimanapun, kedua-duanya sudah memadam muat naik tersebut.

Sementara itu, PU Amin berkata setiap kali ingin menyampaikan dakkwah namanya pasti akan dikaitkan dengan isu dan kontrversi membabitkan pendakkwah selebriti yang lain.

Malah, dia juga mengakui tidak pernah menggunakan bahasa kasar dalam menulis sesuatu pesanan di laman sos1al.

“Tiap kali saya nak buat nasihat dkwah mesti dikaitkan dengan Abu, Aura 19. Berat ujian dkwah, saya mengalah, saya buat dkwah med1a sos1al ini dengan baik.

“Subhanallah indah jalan dakwah ini! Apa pun sentiasa ceria dan happy semua. Jangan saling membennci, hidupkan sunnah, sebarkan mahabbah,” ujarnya.

Artikel terdahulu..Caprice pun 2×5 pakai emas, beri masa 5 tahun untuk MK K-Clique berubah – “Semua orang cakap ia hram tapi saya tak pernah dengar”.

ISU MK daripada kumpulan K-Clique memakai aksesori berupa rantai dan gelang emas semakin h4ngat diperkatakan netizen.

Susulan itu penyanyi rap Caprice tampil berkongsi pengalaman peribadi memakai perhiasan untuk wanita itu sebagai elemen dalam budaya hip-hop.

Kata Caprice atau nama sebenarnya Ariz Ramli, 32, dia hanya sedar dan faham mengenai hkum lelaki memakai barangan emas selepas pulang daripada mengerjakan ibadah umrah.

“Caprice sangat faham dengan dunia hip-hop ni sebab pernah melalui jalan yang sama.

“Abang baharu saja ‘cuci tangan’… saya terpaksa ambil masa 10 tahun untuk buka rantai dan jam emas Rolex.
Penampilan MK memakai barangan kemas menjadi tumpuan netizen.

“Selepas umrah baharu saya buka rantai. Saya tahu ia haram… semua orang cakap ia haram tapi saya tak pernah dengar (teguran dan nasihat),” ujarnya.

Bagaimanapun kata Caprice, meskipun dia sudah ‘cuci tangan’ namun ia tidak bermakna dia harus memaksa anggota kumpulan K-Clique itu untuk berubah serta-merta.

Menurut Caprice, MK perlu diberi masa sekurang-kurangnya lima tahun untuk dia meninggalkan perbuatan yang salah di sisi agma itu.

“Sebagai abang saya selalu bersama dan akan sentiasa memberikan yang terbaik untuk menasihati mereka.

“Sebagai seseorang yang dah ‘cuci tangan’, tak bermakna saya kena paksa adik. Kita tak boleh langgar hkum dalam IsIam.

Memang tak boleh langgar pun hukum-hukum agma jadi saya minta maaf. Yang jhat jangan ikut… ikut yang baik sahaja.
“Saya tahu tanggungjawab untuk beri nasihat, sekurang-kurangnya saya perlu beri dia tempoh lima tahun untuk dia jadi lebih baik,” ujarnya lagi.

Dalam pada itu, penyanyi MK K-Clique menerusi video yang dihantar kepada Caprice membuat permohonan maaf atas kenyataannya yang melanggar hkum agma kerana minat terhadap barang perhiasan itu.

“Mengenai isu langgar itu saya minta maaf. Perkataan itu salah jadi saya minta maaf.

“Memang tak boleh langgar pun hukum-hukum agma jadi saya minta maaf.

“Yang jhat jangan ikut… ikut yang baik sahaja,” ujarnya ringkas.

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sumber: mstar

Previous articleTerbaru Puteri Balqis Menumpang Di Rumah Penerbit Buku Dan Kata Ibunya “Aqish Sed1h Sekarang” Kerana Hal Ini
Next articleNetizen Ada Tanya “Abam Nak Kahwin?” Ini Respon Fizoe Omar Yang Padu

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here