Home Petua Tips Ikan singgang boleh merawat C0vid-19? Ini Penjelasan Dr Azizah Mahmood UMT

Ikan singgang boleh merawat C0vid-19? Ini Penjelasan Dr Azizah Mahmood UMT

262
0

“IKAN singgang berpotensi untuk merawat penyakit Covid-19 kerana mengandungi pelbagai ramuan dan bahan yang mampu untuk menghapvskan mikrob,” kata Pensyarah Fakulti Perikanan dan Sains Makanan Universiti Malaysia Terengganu (UMT) Dr Azizah Mahmood.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataannya berhubung menu ikan singgang kononnya mampu merawat Covid-19 yang tular di media sosial dan menjadi bualan hangat di kalangan netizen.

Azizah berkata, banyak pihak yang menghubunginya untuk mengesahkan mengenai kenyataan yang dibuat itu.

“UMT tidak pernah menjalankan apa-apa kajian berkaitan ikan singgang serta C0vid-19 itu, dan tidak mengesahkan menu itu mujarab untuk merawat penyak1t berkenaan.

“Bagaimanapun, berdasarkan banyak kajian yang dijalankan ke atas bahan-bahan yang ada dalam menu tradisional itu, ia berkemungkinan berpotensi untuk merawat.

“Lengkuas, kunyit, halia dan bawang putih dalam menu ikan singgang mampu memusnahkan mikrob dan ia diakui melalui kajian yang dijalankan oleh banyak pihak sebelum ini,” katanya.

Katanya, pihaknya tidak dapat mengesahkan ikan singgang mujarab untuk C0vid-19 sehingga kajian klinikal ke atas manusia dijalankan secara menyeluruh dan data dikumpul secara sistematik.

“Bukan senang sebenarnya untuk mengesahkan menu ikan singgang itu mujarab kerana hanya melalui kajian tertentu sahaja dapat mengesahkannya.

“Oleh itu saya harap orang ramai jangan keliru dengan kenyataan saya itu kerana ujian klinikal tidak pernah dijalankan ke atas menu ikan singgang dan C0vid-19.

“Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sudah tentu menetapkan prosedur sewajarnya untuk memusn4hkan virvs berkenaan dan kajian tidak boleh dijalankan dengan sewenang-wenangnya,” katanya.

Katanya, ikan singgang diakui menu yang menyihatkan kerana tanpa santan dan minyak serta wajar dimakan untuk amalan kesihatan.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

 

Sumber : hmetro

Previous articleBaru Je Kahwin, Zahirah MacWilson Ded4h Perangai Pel1k Suami Sendiri. Dia Sendiripun Tak Sangka
Next article‘Bila Dah Sayang Mak Dia Pulak Nak Balik’ Wanita Kesal Ibu Kandung Ambil Balik Lps Bertahun Serah Keluarga Angkat

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here