Home Petua Tips “Ku4rantin Kepala B4pak”, Lelaki Persenda Perintah Kuarantin Bakal Berdepan Hukumn Penj4ra Dan...

“Ku4rantin Kepala B4pak”, Lelaki Persenda Perintah Kuarantin Bakal Berdepan Hukumn Penj4ra Dan Dnda RM50,000

305
0

Tentu sebahagian dari kita ada menyaksikan satu vide0 seorang lelaki dari sebuah negeri di utara menayangkan satu jamuan makan ketika Perdana Menteri sudah mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Sambil menayangkan orang kampung begitu sempoi makan-makan di majlis berkenaan, lelaki berkenaan turut menuturkan perkataan “kuarantin kepala bapak” di dalam vide0.

Tanpa mengetahui padah bakal dihadapinya, vide0 berkenaan tvlar di media sosial sehingga mendapat perhatian dari pihak berkuasa yang mencarinya.

Akibat vide0 berkenaan juga, lelaki ini bakal berdepan hkuman pnjara dan denda di atas kesalahan penylahgunaan kemudahan internet.

Semalam akhbar Free Malaysia Today (FMT) melaporkan seorang lelaki yang mempersndakan perintah kawalan pergerakan semasa merakam kenduri di Langgar didkwa di Mhkamah Sesyen atas penylahgunaan kemudahan internet.

Mohd Naim Md Isa, 49, mengaku berslah terhadap tudhan bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia, yang memperuntukkan hukumn dnda maksimum RM50,000 atau penjara sehingga 1 tahun atau kedua-duanya.

Hakim Juraidah Abbas menetapkan 11 Mei sebagai tarikh jatuh hvkum, sementara menunggu laporan forensik penuh dan fakta kes.

Mhkamah menawarkan tertuduh ikat jamin RM6,000 dengan seorang penjamin.

Naim dituduh menghasilkan kandungan yang menyinggung itu, klip vide0 57 saat, yang mana dia dilihat memandang remeh kebimbangan mengenai wabak kor0navirus, dan turut didengar mengatakan “ku4rantin kepala b4pak” ketika orang ramai sedang menjamu selera.

Dia ditduh menghantar kandungan itu menggunakan aplikasi WhatsApp menerusi telefon bimbit antara 12.30 malam dan 2 pagi pada 20 Mac, 2 hari selepas perintah kawalan pergerakan berkuatkuasa.

Moralnya, di saat kita sedang hadapi saat getir, janganlah sesekali memuat naik sebarang vide0 yang tidak mampu memberi faedah kepada masyarakat atau mempersendakan perintah yang pihak kerajaan keluarkan.

Mungkin bagi kita bergurau tapi padahnya kena hadap seumur hidup. Silap-silap boleh kemurangan akibat menerima kec4man dari orang ramai.

Buatlah video yang baik-baik, bak kata arwah Abam, buat baik ramai orang sayang.

Apa Pendapat Anda Dah Baca, Jangan Lupa Komen Yang baik baik je. Terima Kasih.

FMT

Previous articleAg0ng kuarantin diri selepas tujuh petugas Istana Negara p0sitif C0v-19
Next articleDua kampung di Johor dikenakan ‘perintah berkurung’ Kenaikan W4bak C0v 19 Mendadak

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here