Home Petua Tips “Dia bukan binat4ng…” – Dih4lau dari rumah, lelaki OKU luah rindu pada...

“Dia bukan binat4ng…” – Dih4lau dari rumah, lelaki OKU luah rindu pada ibu ayah

281
0

Tiada siapa di dunia ini mahu lahir dalam keadaan tidak sempurna, begitu juga dengan kisah seorang remaja lelaki berusia 20 tahun yang berstatus OKU.

Menerusi satu perkongsian di Facebook, Zakaria Hashim, remaja ini sebenarnya berdepan masalah pembelajaran dan merupakan pemegang kad OKU.

Dia Bukan Bin4tang Sayang Lah Ia. Besar Pahala Jika Kita Menjaga Nya.

‘Saya rindu ibu dan ayah’- OKU, Noh Hakim

MUHAMMAD Noh Hakim Abd Wahab, 20, berdepan masalah pembelajaran dan beberapa hari lalu, dia ditemui berjalan bersendirian pada pemeriksaan sekatan jalan raya berhampiran di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).
“Saya rindukan ibu dan ayah,” katanya apabila ditanya tentang keluarganya.

Lebih pilu, Muhammad Noh Hakim mendakwa dihalau dari rumah selain diberhentikan kerja di sebuah syarikat di Cyberjaya menyebabkannya berkeliaran untuk mencari tempat tinggal.

Nasib Muhammad Noh Hakim mendapat perhatian Pusat Penjagaan Persatuan Kanak-Kanak Terencat Akal Selangor yang berusaha mengesan waris pemuda orang kurang upaya (OKU) itu.

Setiausaha pusat penjagaan Siti Nuraisyah Murtijan berkata, kes Muhammad Noh Hakim dirujuk kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kuala Langat sebelum dia dibawa ke pusat berkenaan semalam.

“Ketika ditemui, Muhammad Noh Hakim dalam keadaan keletihan. Dia turut menceritakan yang dia dih4lau dan dibuang kerja.

“Dia juga memiliki dokumen pengenalan diri serta kad OKU namun tidak boleh berkongsi maklumat berkaitan majikan, tempat tinggal dan maklumat ibu bapanya,” katanya.

Menurut beliau, berdasarkan butiran peribadi, Muhammad Noh Hakim berasal dari Kampung Jawa, Pulai Sebatang, Ayer Baloi, Johor.

“Muhammad Noh Hakim juga mengatakan yang dia rindukan ayah dan ibunya namun tidak mempunyai nombor telefon mereka untuk dihubungi,” katanya.

 

“Ketika ditemui, Muhammad Noh Hakim dalam keadaan keletihan. Dia turut menceritakan yang dia dih4lau dan dibuang kerja…”

Simpati dengan nasib Noh Hakim, pihak Pusat Penjagaan Persatuan Kanak-Kanak Terencat Akal Selangor kini berusaha mengesan waris pemuda orang kurang upaya (OKU) itu.

Lebih memilukan, remaja itu meluahkan rasa rindu kepada kedua ibu dan bapanya, namun idak mempunyai nombor telefon mereka untuk dihubungi.

Berdasarkan butiran di kad pengenalan, remaja ini berasal dari Kampung Jawa, Pulai Sebatang, Ayer Baloi, Johor.

Justeru, kepada sesiapa yang mempunyai maklumat mengenai keluarganya, boleh menghubungi talian 019-3666635.

kredit ohmymedia

Sumber fb zakaria

Previous articleTerpalit Isu Kontr0versi Tentang Ebit Lew Akhirnya Menteri Ugama Datuk Dr Zulkifli Bersuara
Next articleWanita disahkan m4ti akibat C0vid-19 ‘hidup’ semula

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here