Home Petua Tips Abg Tak Mahu M4ti Lg, Nk Jaga Mama’ – Kanak2 Hidp Knser...

Abg Tak Mahu M4ti Lg, Nk Jaga Mama’ – Kanak2 Hidp Knser Sring Mimpi Didatangi Rakan Sudah MeninggI

175
0

Kanak kanak ini mengidap k4.nser tapi luahan pada mamanya buat semua orang sebak.

Dugaan pada ibu bapanya moga keberkatan pada hari Jumaat ini kita doakan adik ni sembuh sepenuhnya.

 

Adik Putra Airell Asraq

” Ramai kawan abang dah m.ati, tapi abang tak mahu m.ati lagi… nak jaga mama dan papa,”

Demikian ayat yang sering dituturkan kanak-kanak penghida.p knser hati tahap empat, Putra Airell Asraq Mohd Aqimie.

Difahamkan kanak-kanak berusia lapan tahun itu sering mengucapkan kata-kata itu setiap kali teringatkan mimpinya yang didatangi beberapa rakan yang sama-sama menerima rwatan akib.at knser di hspital dan kini sudah dijemput llahi dalam usia yang sangat muda.

Putra Airell Asraq yang membahasakan diri sebagai abang berkata, dia kerap bermimpikan rakan yang sudah meninggI dnia akiba.t pelbagai jenis knser dan mengajaknya untuk sama-sama ke syurga.

” Mereka semua mengajak abang ke syurga tapi abang tak mahu m.ati lagi sebab nak jaga mama dan abang ingin sangat untuk bersekolah semula.

” Abang nampak syurga macam seronok tapi buat masa ini hanya mampu doakan mereka semua gembira di sana selain mendoakan pada diri sendiri agar kembali sihat,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kedai Mulong, di sini, semalam.

Anak sulung daripada tiga beradik dan sangat petah berkata-kata itu disahkan menghidap knser hati pada usia dua tahun namun masih mampu dikawal kerana berada di tahap dua dan sebagai rawatan ketika itu, sebahagian hatinya sudah dibuang bagi mengelakkan seI knser mereba.k.

Bagaimanapun empat tahun selepas itu, kesihatan Putra Airell Asraq kembali diuji apabila mengadu s.akit sndi bahagian kaki dan menyebabkan tulang kaki dan platelet drahnya rendah menyebabkan dia kembali dirujuk ke Hspital Universiti Sains Malaysia (HUSM) sebelum disahkan seI knser kembali menyer4ng dan kali ini terus ke tahap empat.

Ibunya, Nurul Asyikin Razak, 32, berkata, setakat ini murid Sekolah Kebangsaan Mulong itu sudah menerima lebih 30 kali rwatan kimot.erapi sehingga menyebabkan dia seolah ‘kebal’ dan tidak mampu untuk merintih s.akit lagi.

” Airell pernah berdepan dengan keadaan krit.ikaI pada penghujung tahun lalu yang mana dktor seakan memberi isyarat kepada saya bahawa Airell boleh pergi pada bila-bila masa tapi saya enggan mengalah sebaliknya tetap memberi kata-kata semangat kepadanya agar terus berjuang meIa.wan pnyakit itu.

” Akhirnya Airell terselamat daripada fasa krit.ikaI namun masih perlu hadir ke hspital untuk menjalani kimot.erapi dan paling terbaharu dia dimasukkan ke hspital adalah minggu lalu apabila platelet drahnya sekali lagi menurun dan menyebabkan beberapa anggota badannya keluar drah termasuk gusi dan ketika bu4ng air bsar.

” Keadaan perut Airell juga smakin membngkak dan walaupun enggan tidak berputus asa, kami sentiasa bersedia untuk kehilangannya bila-bila masa namun dalam masa yang sama tetap berharap ada keajaiban berlaku,” katanya dalam nada sbak.

Terdahulu kanak-kanak itu menerima kunjungan wakil daripada Persatuan Orang Kota Bharu (POKB) dan Yayasan Kaseh Knser dan Kroni.k (YKKK) diwakili Ketua Aktivisnya, Saripah Ismail yang tampil bertanya khabar serta menghulurkan sumbangan barangan keperluan.

Nurul Asyikin yang berhenti kerja sebagai jururawat sejak enam tahun lalu selepas anaknya disahkan menghida.p knser hati hanya mengharapkan suami, Mohd Aqimie Zulkifli, 37, sahaja yang bekerja sebagai mekanik bagi menyhara hidup mereka lima beranak.

” Saya akui kos rwatan dan prbelanjaan untuk Airell agak besar lebih-lebih lagi Airell hanya bergantung kepada susu khas sahaja namun walau apa acara sekalipun, kami sanggup berkorban untuk Airell demi mendapatkan rawatan terbaik untuknya,” katanya.

Orang ramai yang ingin menghulurkan sumbangan boleh menyalurkannya ke akaun Maybank 153104160186 atau boleh hubungi talian 018-9097070.

 

Sumber : hmetro

Previous article‘Sah Suami Isteri’ Ernie, Syamel selamat diijabkabulkan
Next articleTrjawab Cerita Sebenar Bila Bapa Murid Lain di Tadika Itu Bersuara Dan Dedah Siapa Yang Sebar Vdeo

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here