Permintaan Dan Pesanan Terakhir Arwh Abam Pada Isterinya Nor Hidayah,Ada Kaitan Dengan Hamzah

Sebaik saja akad nikah dilafazkan, seorang lelaki serta-merta telah menggalas tugas sebagai suami kepada wanita pilihannya. Tetapi sejauh mana anda tahu tentang tanggungjawab suami dalam Islam di dalam rumah tangga?

Walaupun pada zaman moden ini, ramai wanita yang turut sama bekerja untuk membantu keluarga, namun nafkah suami terhadap isteri tidak boleh dipandang lewa.

Pelakon dan pelawak, Abam Bocey sebelum pemergiannya, pernah mengakui bahawa dia meminta isterinya, Nor Hidayah Mohd. Ali untuk tinggalkan kerjayanya dan menjadi suri rumah sepenuh masa.

Abam atau nama sebenarnya, Syed Umar Mokhtar Syed Mohd. Redzuan, 32, berkata, dia berbuat demikian kerana tidak mahu anaknya dijaga oleh pengasuh luar.

“Sebaik sahaja anak saya lahir tempoh hari, saya meminta isteri untuk berhenti kerja demi menjaga anak kami.Jadi, apa yang saya lakukan ialah saya ‘beli’ gaji dia.

Saya berhentikan dia kerja dan saya bayar gaji yang sepatutnya dia peroleh setiap bulan,” kata Abam sebelum ini ketika ditemui sewaktu sidang media teater K0rupsi Dewan Semandung di Istana Budaya, Kuala Lumpur.

Menurut Abam lagi, gaji yang diberikan itu untuk kegunaan peribadi isterinya tanpa termasuk keperluan nafkah lain.

“Kalau dia nak beli apa dengan duit itu, dia punya pasal. Saya hanya deposit ke akaunnya setiap bulan, itu hak dia, duit gaji dia.

Bab nafkah dan keperluan lain, itu tak termasuk sekali kerana saya beri lain,” katanya yang memberitahu isterinya merupakan seorang akauntan sebelum ini.

Kata Abam lagi, dia lebih suka jika anaknya dibesarkan dan mendapat didikan sepenuhnya oleh keluarga sendiri.Abam mendirikan rumah tangga dengan Nor Hidayah, pada 8 Disember 2017.Hasil perkahwinan, pasangan itu dikurniakan seorang cahaya mata, Syed Uthman Hamzah yang kini berusia lapan bulan.

Selain nafkah zahir dan batin, para suami harus tahu apa yang perlu disediakan kepada isteri supaya perhubungan anda mendapat keberkatan.Sebaiknya, suami sediakan rumah kepada isteri untuk menginap sebaik sahaja anda diijabkabulkan.Rumah yang disediakan tidak perlu besar dan mewah, namun cukup sekadar selesa dan bersih untuk anda berdua mengikut kemampuan suami.

Mungkin ada di kalangan suami yang leka apabila isteri menggunakan wang saku yang dibekalkan suami untuk membeli makanan, padahal sepatutnya suami memberi wang berasingan untuk tujuan itu.Namun, tidak salah sekiranya isteri menggunakan wang sendiri asalkan dia redha, dengan niat tidak mahu membebankan suami.

Kredit Sumber: MH

Tak Sangka Lepas Seminggu Pemergian Abam Terjadi Sesuatu Kat Hamzah Anknya. Terkejvt Ini Keadaan Terkini Anknya Itu.

Pemergian Abam pastinya bukan perkara yang mudah untuk diterima oleh ahli keluarga dan rakan-rakan terdekat.

Tapi walaupun pahit, mereka perlu reda akan ujian yang telah diberikan. Pasti akan ada hikmah yang lebih besar menanti mereka di hadapan.

Paling terkesan sudah pasti isteri Abam, Nor Hidayah yang kini terpaksa memikul tanggungjawab sebagai seorang ibu dan ayah kepada anak tunggal mereka, Syed Uthman Hamzah Al-Juffrey yang baru berusia lapan bulan.

Bagi kanak-kanak seusia Hamzah, apalah yang dia tahu tentang kehilangan dan pemergian.

Melalui perkongsian dalam temuramah sebelum ini, Hidayah menceritakan bahawa, pada malam pertama pemergian Abam, Hamzah sudah mula mencari kelibat ayahnya.

Menerusi perkongsian salah seorang sahabat yang rapat dengan Abam, Mohd Fauzi Amiden dia sering memuat naik situasi terkini berkenaan keluarga Abam.

Menurutnya, kesihatan Hamzah mula terg4nggu dan demam. Tapi bagaimanapun, Hamzah telah pun di bawa ke klinik untuk mendapatkan rawatan.

 

Dia meminta agar orang ramai dapat mendoakan kesihatan anak kecil ini.

Mungkin Hamzah tidak mampu untuk berkata-kata meluahkan perasaan rindu terhadap ayahnya.

Malah ramai yang sentiasa mendoakan Hidayah dan Hamzah sentiasa dalam keadaan yang baik.

Menerusi foto yang dimuat naik oleh Hidayah, kucing misteri yang datang ke rumah mereka pada hari pemergian Abam sentiasa ada menemani Hamzah. Malah kucing tersebut turut tidur di atas katil tempat kebiasaan Abam selalu tidur.

Moga dengan kehadiran kucing tersebut sedikit sebanyak dapat menghiburkan hati Hamzah.

Semoga Hamzah cepat sembuh ye sayang

Komen warganet.

Cm anak ai . Bru usia 2bulan time tu, dh terpisah gn papa dia .seminggu lpstu , demam .merengek2 .letak baju terakhir yg papa dia pakai kt dada dia .terus senyap smpai tertido si anak .

Ape pun smga bby hamzah baik baik dn kuat .mmbesar jd anak yg soleh ye syg.

dulu swktu aku kehilangan suami pon ank aku yg berumur 7 nlm dan 2 thn skt2 aku dah buntu…untunglah allah msh memberi kwkuatan dan melalui org tua ank ku di bawa mandi di tempat bersemadi ayah nya dgn air kelapa… alhamdullilah sembuh.

Ya allah sed1hnya semoga cepat sembuh adik,kepada isteri abam bnyk bnyk bersabar.

Saya dulu suami menghadap illahi ank yg kecik 10 bln,mcm ank abam jgk hari pertama ok ,mSuk 2,3 ari barulah meragam,dia tahu ayh dia trcari cari ayah dia..

Ya Allah ya Tuhanku…. KAU berikanlah kekuatan kepada anak ini utk mengharungi kehidupan yang sepertimana yang telah KAU berkehendakkan. Sesungguhnya KAU maha mengetahui lagi maha penyayang ya Allah….aaminn.

Seekor kucing datang peneman Hamzah

Hamzah anak yang baik

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Share Ya. Terima Kasih.

 

Sumber : Media Metro Terkini

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*