Home Petua Tips Hilang semangat selepas mak tiada, wanita m4ngsa b0dy sh4ming kongsi inspirasi bersama...

Hilang semangat selepas mak tiada, wanita m4ngsa b0dy sh4ming kongsi inspirasi bersama geng plus size… pernah s4kit h4ti sampai lapor p0lis!

68
0

MENGUMPUL pengalaman kira-kira 10 tahun dalam bidang perhotelan, kerjaya wanita ini akhirnya menemui titik noktah pada pertengahan tahun lalu.

Bukan kerana p4ndem1k C0v1dl9, namun Wan Rafidah Wan Azali, 32, memilih untuk meninggalkan ibu negara dan pulang ke kampung di Sungai Petani, Kedah untuk berbakti kepada keluarga.

Dia bagaimanapun berhadapan ujian per1t apabila ibunya, Che Su Chik men1ngg4l dvnia ak1bat j4ngk1tan kvman pada November 2020.

Foto kenangan bersama ibu tercinta.

“Saya bekerja dalam bidang perhotelan selama 10 tahun. Saya berhenti kerja untuk mak. Mak kena j4ngk1tan kvman, tapi tak pasti puncanya dari mana.

“Jadi saya tinggalkan Kuala Lumpur dan memilih untuk pulang ke kampung. Saya bersyukur dapat balik jaga mak. Namun pada Oktober, mak men1ngg4l dvnia.

“Buat masa ini, saya buat bisnes di kampung. Saya meneruskan perniagaan kedai runcit kecil-kecilan yang diusahakan keluarga,” ujarnya yang mesra disapa Kak Wan.

Menurut wanita itu, dia turut menjadikan media sosial sebagai penawar dvka untuk mencari semangat baharu selepas kehilangan ibunya pada tahun lalu.

Pada Mac tahun ini, dia akhirnya membuat keputusan untuk menyertai aplikasi TikTok sehingga meraih lebih 20,000 pengikut.

Di platform itu, Kak Wan juga banyak membuat perkongsian video khususnya berkaitan isu keyakinan diri untuk mereka yang memiliki mas4lah berat b4dan.

Video:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)


“Ketika kem4tian ibu, saya rasa down. Saya fikir, saya tak boleh sendirian. Jadi saya buat TikTok dan cuba kongsi info bermanfaat. Sekurang-kurangnya dapat bersembang dengan orang dan cari kawan baharu.

“Saya buat random content. Tapi saya suka mekap. Disebabkan saya plus size, saya juga tumpukan mengenai fesyen. Setiap kali buat video dan siaran live, saya akan kongsi maklumat. Mana nak beli baju dan sebagainya,” ujarnya.

Di sebalik sambutan positif yang diterima, Kak Wan juga tak terlepas menjadi m4ngsa bvli siber dan g4ngguan s3ksu4l sehingga dia terp4ksa membuat laporan p0lis pada Oktober lalu.

Saya faham macam mana perasaan mereka yang plus size. Paling penting, kita kena sayang diri sendiri.

KAK WAN

“Masa awal-awal dulu, tiada kec4man. Tapi bila lama-lama, makin ramai yang kec4m dan buat b0dy sh4ming. Saya jadi s4kit h4ti.

“Saya juga terp4ksa buat laporan p0lis. Ada individu yang guna gambar muka saya, dia lukis benda lvc4h dan dia buat akaun palsu untuk kac4u orang.

“Memang saya rasa terk1lan, kec3wa dan sed1h. Saya buat live sebab nak kongsi pengalaman. Tapi begini pula yang terjadi,” ujarnya.

Menurut Kak Wan, dia mahu menggunakan platform itu sebaiknya dan cuba meniup roh positif untuk memberi inspirasi kepada individu di luar sana.

wan3

Kak Wan memiliki lebih 20,000 pengikut di TikTok.

“Kita manusia biasa, sudah tentu rasa sed1h. Tapi saya cuba ambil pendekatan positif. Terima kasih kepada sesiapa yang beri sokongan. Walau tak kenal, mereka tetap sokong saya.

“Mereka beri saya semangat untuk buat content bagi individu plus size, saya faham macam mana perasaan mereka yang plus size. Paling penting, kita kena sayang diri sendiri.

“Jangan sesekali kita h1na dan pandang rendah diri sendiri. Masa kita sus4h, bukan mereka bantu, jadi kenapa kita perlu dengar pendapat orang t0ks1k?

“Pakai apa saja yang kita suka, yang penting bersesuaian. Tak semestinya kita plus size, kita tak boleh bergaul dengan orang,” ujarnya lagi.

Komen netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber : https://www.sinarviral.kini.blog

Previous articleKaki Bengk4k, Ligamen Terkoy4k, Isteri Sufi Tetap Hadir Beri Bantuan, Ramai Doa Cepat Sembuh
Next articleBaby Girl Kak KM Usia 2 Hari Tumbuh Gigi – “Alhamdulillah Anak Mama…”

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here