Home Petua Tips “Ia Ibar4t Mer0mpak Hasil Karya Penyanyi Seben4r..” Awie ‘S0und’ Artis Youtube

“Ia Ibar4t Mer0mpak Hasil Karya Penyanyi Seben4r..” Awie ‘S0und’ Artis Youtube

57
0

Penyanyi rock, Datuk Awie meminta pihak bertanggungjawab agar jangan mudah mengiktiraf ‘artis YouTube’ kerana golongan ter$ebut tidak melalui proses sewajarnya bagi menjadi seorang penyanyi.

Menurut laporan Harian Metro, Awie atau nama sebenarnya Ahmad Azhar Othman menyifatkan mereka seperti ‘artis per0mpak’ atau ‘peng4cau’ yang boleh menjatu.hkan industri sekiranya tidak diberi perhatian.

Awie turut mempersoalkan, adakah seseorang itu layak dan boleh dianggap sebagai penyanyi dengan mengambil lagu orang lain dan membuat semula ‘cover’ nyanyian di saluran YouTube?

“Kalaulah macam itu, habis kita yang susah tebas jalan, buat 10 lagu untuk satu album dan sanggup keluar berpuluh ribu ringgit…

“…tiba-tiba mereka yang keluar satu single dan menyanyikan lagu penyanyi asal, contohnya lagu saya yang masih hidup lagi, apa yang kita rasa bila orang (pendengar) terus angkat dia?

“Artis YouTube, kau tak lalui proses yang betul. Jadi, saya minta kepada persatuan-persatuan yang mengemudi industri ini supaya kawal kewujudan mereka dari berlelua$a,” katanya.

Penyanyi berusia 53 tahun itu berkata, tind4kan tersebu.t ibarat mer0mpak hasil karya penyanyi sebenar yang telah bekerja keras bagi mencipta nama termasuk melalui pelbagai proses rakaman.

Berikutan itu, Awie meminta persatuan hiburan tanah air meletakkan $yarat atau undang-undang sebelum ‘artis YouTube’ masuk ke dalam industri seperti perlu mengha$ilkan sebuah album terlebih dahulu.

“Bila dah ada lagu sendiri, barulah kita boleh mempertimbangkan  mereka sebagai artis atau penyanyi. Janganla.h ‘panjat’ (nyanyi) lagu orang itu, panja.t lagu orang ini, lepas itu kau ubah sikit begitu dan begini.

“Saya tak nak benda macam ini yang akhirnya mero$akkan industri kerana kita nak artis yang asli, yang betul-betul ada perjuangan, ada imej dan ada karakternya sendiri,” ujarnya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Jom Like Page Kami Juga Di Facebook
Sumber : https://www.motifviral.dnqj.my/

Previous article“Baru Je Netizan Puji Pembaca Berita TV Ber4ni S0und Peg4wai,” Sekali Dia Kena Si4sat
Next article“Nak Kata Rindu Malaysia Tu Tak Ada Lah Sangat, Cuma…,” – Sharifah Sakinah ‘Update’ Perkembangan Di Sweden, Teringat Anak

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here