Home Petua Tips Suara Yg Paling Dinantikan, Ini Titah Sultan Selangor Berhubung Isu Sajad Ugvt...

Suara Yg Paling Dinantikan, Ini Titah Sultan Selangor Berhubung Isu Sajad Ugvt Mahu KIuar lslam

496
0

SuItan SeIangor menzahirkan rasa amat du.kacita dengan siikap dan tiingkah laku segelintir umat lsIam khususnya di Selangor yang tidak berhati-hati dalam mengeluarkan kata-kata yang boleh menjejaskan aki.dah dan keisIaman mereka.

Menerusi satu kenyataan yang dimuat naik di laman Twitter Selangor Royal Office sebentar tadi, baginda menegaskan apa-apa iktikad atau perckapan atau perbualan oleh mana-mana orang lsIam yang berhasrat untuk kIuar dari agama lsIam dikhuatiri boleh membawa kepada tergelincirnya aqidah dan menyebabkan terkeluarnya seseorang itu dari agama Islam.

” Tndakan segelintir umat lsIam khususnya di Selangor yang mengvgut untuk kIuar dari agama lsIam apabila berhadapan dengan sesuatu masalah hanya menunjukkan rapuhnya keyakinan mereka terhadap agama Islam dan Allah SWT.

” Umat lsIam dinasihatkan agar sentiasa berpegang teguh kepada aqidah lsIam dan tidak mudah terpe.song dari akiidah Islam sebenar.

” Asas kepada kepercayaan umat lsIam adalah mengakui akan keesaan Allah S.W.T. dengan mengucap kalimah syahadah dan seorang lsIam perlulah sentiasa berpegang kepada keyakinan bahawa hanya Allah S.W.T. yang berhak disembah dan nabi Muhammad S.A.W. sebagai pesuruh Allah S.W.T.

” Seseorang yang berpegang dengan lsIam sebagai agamanya adalah berpegang secara mutlak terhadap prinsip tauhid dan akidah sepanjang kehidupannya.

” Sehubungan dengan itu tndakan segelintir umat lsIam khususnya di Selangor yang mengugut untuk keluar dari agama lsIam apabila berhadapan dengan sesuatu masalah hanya menunjukkan rapuhnya keyakinan mereka terhadap agama Islam dan Allah S.W.T.

” Baginda Sultan sangat berpegang kepada keyakinan bahawa lsIam dan iman adalah satu anugerah dan nikmat dari Allah S.W.T. kepada umat lsIam, maka hendaklah kita menjaganya dengan baik dan penuh kesabaran dalam apa juga situasi termasuk dalam keadaan selesa (aman) atau kepayahan.

Boleh dihukvm m4ti

” Malah, betapa seriusnya kesalahan perbuatan mvrtad ini digambarkan di dalam bentuk hvkuman mengikut hvkum syara’ bagi seseorang yang mvrtad atau keluar dari agama lsIam dan yang telah diberi peluang untuk bert4ubat namun tidak mahu bert4ubat adalah boleh dihukvm m4ti menurut pendapat majoriti para ulamak termasuk mazhab imam Syafi’e.

 

” Sehubungan dengan itu Baginda menasihatkan umat lsIam agar sentiasa berpegang teguh kepada aqidah lsIam dan tidak mudah terpesong dari aqidah lsIam sebenar.

” Tndakan pihak berkuasa agama seperti Jabatan Agama lsIam Selangor (JAlS) yang menguatkuasa undng-undng adalah suatu tndakan dan proses biasa berlandaskan peruntukan undng-undng.

” Malah Baginda telah menitahkan agar semua tndakan yang dibuat oleh Majlis Agama lsIam Selangor (MAlS) dan JAlS hendaklah selaras dengan prinsip-prinsip yang mendukung keutamaan dakwah, mendidik, mencegah dan meningkatkan kefahaman lsIam yang betul kepada masyarakat.

” Kita sebagai umat lsIam dan rakyat di Negara ini khususnya di Selangor seharusnya akur kepada proses undng-undng dan mematuhi setiap prosidur yang telah digariskan di bawah undng-undng.

” Baginda turut menegaskan bahawa MAlS dan JAlS sentiasa terbuka untuk mendengar dan berbincang dengan umat lsIam di negeri Selangor ini atas sebarang perkara mengenai hal ehwal lsIam, sama ada yang bersifat umum atau peribadi.

” Akhir kata, Baginda juga menitahkan agar MAlS dan JAlS sentiasa memelihara dan mempertahankan Aqidah Aliran Ahli Sunnah Wal Jamaah dari sebarang unsur dan ideologi yang boleh meros.akkannya.” titahnya.

Sebelum ini, antara isu mvrtad yang hangat diperkatakan melibatkan usahawan kntroversi, Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman, 36, atau lebih dikenali sebagai Nur Sajad yang menyatakan hasrat untuk kluar daripada agama lsIam.

Video yang berdurasi 1 minit 45 saat itu memaparkan luahannya yang seakan-akan mahu menukar agama selepas mendkwa kcewa dengan tndakan orang di sekeliling termasuk dengan apa yang berlaku kepadanya.

Sumber:k0smo dan IG SelangorRoyalOffical

Previous article“Dengarlah Md Sjat” Presiden IPSI Pula Tampil Bersuara. Ini Respon IPSI bila Sjat Nak Keluar Isl4m
Next articleVdeo Tvlar Lelaki Pecahkan Crmin Kreta Dgn Topi Keledar. Pnca Cuma Selisih Fhm Tp Polis Dpt Tahu Siapa Sbenar Lelaki Ini

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here