Home Petua Tips ‘Saya Setuju Sebagiannya Apa Yang Dikatakan Menteri Kesihatan’ Lofa Dikec4m Minum Air...

‘Saya Setuju Sebagiannya Apa Yang Dikatakan Menteri Kesihatan’ Lofa Dikec4m Minum Air Panas Blh Bvnuh C0v19 Rupanya Ada Sebab Netizen Mrah

238
0

Wabak C0V-19 kini semakin mencapai paras membimbangkan di Malaysia. Sehingga semalam (ketika artikel ditulis), 1183 kees dilaporkan p0sitif dan angka kem4tian melonjak hingga lapan mngsa.

Hal ini menyebabkan ramai penduduk negara ini kian panik dengan situasi genting.

Mungkin disebabkan risau, segelintir rakyat meletakkan kepercayaan secara membabi bvta mengenai kaedah rawatan virvs ini.

Ada yang percaya kenyataan yang mengatakan pengambilan ikan singgang dapat menghalang C0V-19 daripada terus merebak meskipun tiada bukti di sebaliknya.

Mengejutkan apabila Menteri Kesihatan yang baru sahaja dilantik iaitu Dr Adham Baba telah menegaskan bahawa meminum air bersuhu tinggi dapat membvnuh C0V-19.

Katanya, air yang diminum akan menolak virvs itu turun daripada oesophagus, seterusnya asid di perut akan membvnuhnya.

Pun begitu, mitos tersebut telah pun disangkal Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang menjelaskan bahawa air bagus untuk menghidratkan badan, namun tidak boleh menyahaktifkan virvs termasuklah C0V-19.

Bahkan, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sendiri telah menolak kenyataan mengarut Adham Baba ini.

 

Walaupun menerima kritikan ramai netizen, pelakon Neelofa memuat naik entri di Twitter dan menyetujui kenyataan Adham Baba itu.

Menurut Neelofa, dia bersetuju dengan sebahagian daripada kenyataan Menteri Kesihatan di mana pengambilan air yang banyak adalah penting untuk mengekalkan kesihatan yang sihat.

Namun, ayatnya yang mengatakan bahawa semua rakyat akan mengambil apa sahaja petua dalam masa genting ini supaya dapat mengurangkan risiko dijangk1ti virvs telah menimbulkan rasa kurang senang sesetengah netizen.

Mereka menyelar selebriti itu kerana mempercayai mitos seperti ini.

 

Apa Pendapat Anda Dah Baca, Jangan Lupa Komen Yang baik baik je. Terima Kasih.

Sumber : CARI

Previous articleBapa saudara Muaz M0hamed k0rban ke-7 akibat C0v-19 – “Benda saya paling t4kut terjadi juga
Next articleDoktor k0rban kesembilan C0v-19

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here