Setelah Heb0h Seorg Ustazzah Dipaksa Meraangkak Dalam Kelas Depan Murid, Ini Kata Kata Dr Maszlee

Di kala tumpuan rakyat kini terarah kepada isu membabitkan perletakan jawatan perdana menteri dan kemelut pembentukan kerajaan baru, tiba-tiba muncul satu klip vdeo seorang ustazah dipaksa ibu murid merngkak di dalam kelas.

Kjadian terbabit mendapat kec4man ramai warganet yang meluahkan rasa kesal kerana tidak menyangka masih ada perlakuan kuno seperti itu pada zaman ini.

Terbaru, vdeo yang tvlar itu turut mendapat perhatian bekas Dr. Maszlee Malik yang juga merupakan bekas menteri pendidikan Malaysia.

Beliau hari ini menyatakan rasa kecewa berhubung sebuah klip vide0 yang tvlar yang dikatakan menunjukkan seorang ustazah sekolah dipaksa merngkak di hadapan murid-murid yang dikatakan di sebuah sekolah agama di Bagan Datuk, Perak.

” Sebagai seorang yang pernah berada sangat dekat dengan guru-guru dan seringkali mendengar luahan mereka, kejadian ini sangat-sangat menyedihkan saya.

” Hati saya berasa kecewa setelah melihat vide0 tersebut,” kata Maszlee dalam ciapan di Twitter hari ini.

Dalam vide0 berdurasi lebih tiga minit itu, seorang individu yang dipercayai ibu kepada seorang anak murid memaksa ustazah tersebut merngkak, selepas dipercayai anak dia disuruh merngkak sehari sebelum itu.

Vide0 itu memaparkan ustazah berkenaan merngkak mengelilingi bilik darjah sambil dilihat oleh seorang lagi guru.

Tindakan merngkak beliau turut diikuti oleh beberapa murid yang berada dalam bilik darjah itu.

Mengulas tindakan ibu tersebut yang dilihat cuba menghukvm ustazah tersebut kerana mendnda anaknya sehari sebelum itu, Maszlee berkata bahawa individu tersebut sepatutnya mengadakan perbicangan dengan pihak sekolah sekiranya tidak puas hati dengan hukvman terhadap anaknya.

” Tidak rugi jika kita mengambil sedikit masa merenung dan bersabar.

” Kerana pada akhirnya, apa jua tindakan kita seharusnya adalah untuk satu tujuan iaitu mendidik anak-anak kita agar menjadi manusia yang bermanfaat di masa hadapan,” kata Maszlee yang juga ahli parlimen Simpang Renggam.

Dalam video itu juga individu berkenaan cuba menjustifikasi tindakannya sambil mengatakan bahawa anaknya takut ke sekolah selepas disuruh merngkak.

” Anak saya sampai tkut nak pergi sekolah tahu?

Mana lah saya tahu, sekarang berlaku kat sini sampai ke rumah dia terus bagitahu,” kata individu tersebut.

Sementara itu, vide0 tersebut mengundang kemrahan pengguna media sosial yang menganggap ia sebagai menjatuhkan maru4h guru tersebut.

” Bawa berbincang lah tak payahlah nak aiib kan macam ini,” kata pengguna media sosial bernama Ramizu Osman.

” Ini biiaadab. Sangat Biiadab giiIa Perangai macam ini, datang dengan niat burvk kepada ustazah yang mengajar ilmu agama. Memaksa ustazah tu merngkak sambil merakam dan memperIekehkan.

” Kau tak suka anak didnda tak payah hantar anak ke sekolah la mak cik. Kau ajar sendiri. Msalahnya kau pun tak pandai nak ajar anak, orang tolong ajar bukan nak berterima kasih, tapi datang nak memaIukan pula,” kata seorang lagi pengguna media sosial.

Sementara itu, menerusi perkongsian warganet juga individu (ibu murid) terbabit dapat dikesan.

Difahamkan tentera ‘bawangrangers’ telah menyerang akaun FB individu terbabit sehingga menyebabkan akaun peribadinya itu terpaksa dipadam (deactivated).

Bukan setakat itu, ‘bawangrangers’ beralih dan menyerang pula kepada akaun FB suami wanita terbabit, dan difahamkan kedua-duanya sudah di ‘deactivated’.

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sumber : malaysiakini via malaysiaunited.my

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*