Home Petua Tips “Saya Angkat Dia Senyap”. Wanita Luah Rasa Ger4m Rider Lmbat Hntar Mkanan....

“Saya Angkat Dia Senyap”. Wanita Luah Rasa Ger4m Rider Lmbat Hntar Mkanan. Bila Agkat Call, Senyap. Rupa-Rupanya..

194
0

“Angkat, senyap. 5 minit lepas tu, dia call lagi. Saya angkat, senyap.” wanita ini yg memesan grab food rasa ger4m la pulak. Apa sebenarnya yg berlaku?

P4ndemik Cov1d-19 yang mel4nda negara telah memberi kesan kepada banyak sektor ekonomi. Ramai yang telah kehil4ngan pekerjaan dan peluang kerja juga sukar untuk didapati.

Disebabkan itu, ramai yang terpaksa mencari alternatif lain untuk mencari rezeki. Salah satunya adalah menjadi seorang penghantar makanan. Selagi masih mempunyai tubuh badan yang sihat, jangan berkira untuk melakukan apa sahaja pekerjaan.

Tak terkecuali, ramai juga golongan OKU yang menjadi seorang penghantar makanan. Seperti kisah perkongsian oleh Bonda Nor ini. Dia berkongsikan pengalamannya memesan menggunakan aplikasi Grab Food. Baca perkongsian lengkap di bawah.

Wanita Rasa Bers4lah

Hari ni terasa sangat nak makan Yong Tau Fu. Laju tangan order guna Grab Food. Ikut sistem, dah dapat rider dan patutnya sampai pukul 6.15 tapi sampai 6.45 tak sampai-sampai.

Ger4mlah juga sebab tak suka buka pintu rumah kalau dah nak maghrib. Antara jam 6.15 ke 6.45 tu, banyak kali dapat call daripada nombor yang sama.

Memang biasanya saya tak angkat call kalau nombor tak dikenali. Tapi sebab ni tengah tunggu Grab Food kan, terpaksalah angkat juga ta.kut rider susah nak cari rumah.

“Bila angkat call, senyap..”

Angkat, senyap. 5 minit lepas tu, dia call lagi. Saya angkat, senyap. Ya, berulang kali jadi macam tu. Makin ger4mlah pulak! Main-main ke apa dia ni!

Lebih jam 7 malam, tergerak hati nak cek mesej kat Grab order tu. Ya Allah, terus seb4k teramat! Bergen4ng air mata.

Rupa-rupanya rider itu pek4k dan b1su

Rupa-rupanya rider tu pek4k dan b1su. Rupa-rupanya, banyak kali dia mesej saya tanya lokasi rumah nak hantar. Dia siap bagitau dia pek4k dan dia b1su. Tapi saya tak semak inbox. Saya tak baca. Saya tak tahu mas4lahnya!

Dia call banyak kali tu sebab nak tarik perhatian saya suruh cek inbox rupa-rupanya. Allahu Rabbi. Hampir sejam dia berpusing-pusing cari lokasi nak hantarkan makanan yang saya teringin nak makan.

 

Langit dah semakin gel4p, tapi dia masih tak tahu kat mana nak hantar makanan yang customer order. Tapi dia tetap setia tunggu dan mencuba.

Padahal bukannya banyak pun upah hantar tu cuma RM3 saja. Tapi seks4nya dia nak dapat rezeki banyak tu. Saya sebak! Rasa bers4lah sungguh!

Sebelum sistem cl0se, sempat tangan saya tekan tips for rider untuk tebus rasa bers4lah ini. Bagi dia nilai tips paling tinggi yang ada di situ, tapi tetap rasa tak cukup. Tetap juga rasa bers4lah terlalu mencengk4m hati.

Moga Allah ampuni s4lah sangka saya dan limpah ruahkan rezeki buat adik Grab Food tadi. Itulah kita manusia, kadang mudah berprasangka, hanya fikir apa yang kita nak tanpa fikir apa m4salah orang.

Saya tulis kat sini untuk jadi peringatan pada saya lain kali. Mana tahu jadi pada tuan puan pula suatu hari nanti, tidaklah tuan puan lakukan kesil4pan yang sama macam saya hari ini.

Yang kadang kita ingat s4lah orang, rupa-rupanya salah sendiri. Allahu Rabbi.

Kredit: Bonda Nor, DM

Previous articleTak Bagi Keluar Dewan, Skali Guru Terkejvt Ditngking Calon SPM – “Saya Tak Dibayar Gaji Untuk Dim4ki”
Next article“Tak dapat jumpa gong gong” Kanak-kanak Dari Selangor Sedih Atuk Mningg4l Krn C0vid Sebab Kawan Sorok ‘Result’ Positif

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here