- VIRAL

Pemandu Ini Sangka Pakcik Tua Ini Mengemis Di Malam Hari,Ketika Didekati dia Terduduk bila tahu yang Sebenar

Pemandu Teksi Ini Sangka Pak cik Tua Ini sedang Mengemis Malam Malam.. Ketika Di Dekati Dan Bercerita dan sembang dengan pak cik tua tu, dia Terduduk Tak Terkata! KESIAN..

Seorang lelaki berkumis jumpa seorang pak cik duduk di tepi jalan Danau Tempe, Bogor Baru, Kota Bogor sambil memangku seorang anak kecil yang tertidur pulas. Oleh sebab dia jumpa anak kecil tu dan rasa ingin tahu, dia pun turun dari kereta dan pergi bersembang dengan pak cik tua tu tengok apa yang sedang berlaku ke atas pak cik tersebut. Bila dia tahu apa yang telah berlaku, lelaki tu terduduk tak terkata..

 

 

 

 

 

 

Sungguh Prihatin Pemandu ini pada pakcik ini

Kita sebagai manusia haruslah tolong menolong dan sentiasa memberi bantuan kepada mereka yang memerlukan bantuan. Kalau kita lihat ada orang kat jalan raya, contoh nya seperti nenek atau orang tua yang nak melintas jalan raya yang ada banyak kereta, tapi orang tua tidak dapat jalan dengan laju sebab tulang mereka yang lemah, kalau jumpa kejadian seperti ini, apa yang akan anda lakukan?

Kita seharusnya pergi tolong orang tua tersebut sebab ada banyak kereta kat jalan raya, susah untuk orang tua untuk melintas jalan raya.

Menerusi video yang dikongsi oleh individu terbabit, lelaki tersebut yang mana fizikalnya bermisai dan mengenakan songkok hitam sedang duduk di tepi jalan sambil memangku anak kecik yang sedang nyenyak tidur.

Pemandu yang berhenti tadi kemudiannya menghampiri lelaki tersebut sekadar untuk bertanya. Seterusnya dia cuba mengajak lelaki itu untuk bersembang.

Rupanya lelaki tadi bukan pengemis tetapi…

Sungguh mengejutkan apabila lelaki tersebut adalah seorang pengumpul barangan terpakai seperti botol plastik, kertas dan barangan lusuh lain.

Si ayah tadi ( lelaki tersebut) berkata dia duduk di tepi jalan iu bukan untuk mengemis kerana keadaan jalan itu pun sepi pada waktu malam.

Rupanya lelaki yang memperkenalkan dirinya sebagai Junaedi itu yang lengkap berbaju batik dan memangku anak itu sedang berehat sebelum pulang ke rumahnya di kawan Babakan Madang, Kabupaten Bogor.

Menurut Junaedi lagi, kebiasaannya selepas berjaya mengumpul satu guni besar barangan terpakai, dia akan pulang ke rumahnya pada pukul 1 tengah malam.

Sebaik mendengar kata-kata Junaedi, pemandu tadi terus berasa sayu dan kagum dengan perjuangan Junaedi dalam mencari nafkah untuk sekeluarganya.

Cerita Junaedi dan anaknya kemudiannya di kongsi oleh pemandu terbabit di akaun Facebook beliau dan menjadi tular ke beberapa’group’ Facebook tidak berapa lama kemudian.

Dalam gambar itu jelas kelihatan si anak sedang terlelap dalam pangkuan bapanya. Allahuakbar sungguh besar pengorbananmu si Ayah.

Sila tonton video:

Sedekah membuka pintu rezeki

Segala macam bentuk ibadah tentunya akan berbuah pahala bagi siapa saja yang menjalankannya. Di antara sekian banyak bentuk ibadah, sedekah merupakan salah satu bentuk amalan yang selain mendatangkan pahala juga sangat membantu bagi sesama manusia.

Dalam bersedekah, tidak ada batasan kepada siapa sedekah diberikan, dalam bentuk apa sedekah diberikan, maupun besaran sedekah itu diberikan.

Justeru pihak admin ingin mengajak para pembaca untuk sama-sama meringankan tangan menghulurkan sedekah kepada sesiapa sahaja yang dirasakan perlu. Jika kita lihat penjual tisu mahupun pengemis datang ke meja kita sewaktu kita sedang makan, maka hulurkan walau seringgit.

Siapa tahu walau dengan seringgit yang kita dermakan itu ia mampu memberi sedikit harapan kepada pengemis tersebut atau si penjual itu, untuk meneruskan kehidupan.

Tidak akan jatuh miskin kamu jika bersedekah terutama kepada golongan kurang berkemampuan.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih. Newsviral

Sumber: abadkini.site via TV ceramah

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *