Home Petua Tips “Beliau Dengar Dan Percaya..” Pujian Dr Noor Hisham Pada PM.Langkah PKP Tak...

“Beliau Dengar Dan Percaya..” Pujian Dr Noor Hisham Pada PM.Langkah PKP Tak Popular Tapi Berani

201
0

PANDEMIK Covid-19, yang melanda dunia sehingga mengubah landskap kehidupan kepada kebiasaan baharu, menyebabkan negara-negara di dunia termasuk Malaysia mengambil langkah luar biasa bagi memastikan negara dapat bebas daripada pandemik itu.

Mengambil alih teraju kepimpinan negara bukan pada masa terbaik ekoran ancaman Covid-19, Tan Sri Muhyiddin Yassin jelas menggalas tugas berat apabila dilantik sebagai Perdana Menteri pada 1 Mac ketika negara sedang memerangi pandemik Covid-19, yang menyaksikan kes-kes positif meningkat ketara.

Perkenalkan PKP

Perlu bertindak segera menangani krisis kesihatan yang melanda negara sejak akhir Januari pastinya menguji kebijaksanaan Muhyiddin mengemudi kerajaan untuk mengambil langkah berhati-hati dan membuat keputusan melaksanakan langkah yang tidak pernah dilakukan setelah mendapat nasihat daripada Kementerian Kesihatan (KKM) yang bersesuaian dengan ketetapan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Dalam tempoh 100 hari pertama sebagai Perdana Menteri, tindakan Muhyiddin memperkenalkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dikuatkuasakan pada 18 Mac sebagai usaha membendung penularan wabak Covid-19, disifatkan beberapa pihak sebagai langkah tidak popular namun berani.

Memperkenalkan kawalan pergerakan mengikut acuan tersendiri bagi Malaysia, Muhyiddin mengumumkan penguatkuasaan PKP dalam empat fasa sehingga 3 Mei, disambung dengan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) mulai 4 Mei hingga 9 Jun dan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) berkuat kuasa 10 Jun sehingga 31 Ogos.

Dr Noor Hisham kagum dengan PM

PKPP adalah sebahagian daripada ‘exit strategy’ atau strategi keluar daripada PKP bagi Malaysia yang kini memasuki fasa pemulihan Covid-19, susulan trend jangkitan wabak yang semakin menurun, manakala kapasiti perubatan dan kesihatan awam berada pada tahap lebih baik dan meyakinkan.

Mengulas tindakan kerajaan memerangi wabak Covid-19, Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, antara petugas barisan hadapan tertinggi memerangi Covid-19, menyifatkan penguatkuasaan PKP dibuat ketika negara tidak mempunyai keupayaan iaitu ketiadaan vaksin Covid-19 atau ubat untuk merawat pesakit.

“Kementerian Kesihatan berbincang dengan Tan Sri (Muhyiddin) mengenai situasi Covid-19, dan saya kagum kerana beliau dengan berani ambil tindakan laksanakan PKP kerana ketika itu tak banyak negara laksanakan tindakan seumpama itu selain China.

“…pelaksanaan PKP juga menyaksikan kita mengunakan Akta 342 (Akta Pencegahan dan Kawalan Penyakit Berjangkit 1988), tak pernah lagi dalam sejarah negara kita menggunakan akta itu.

Ramai yang sangsi

“Kita sokong, itulah cara yang terbaik dan tiada betul ataupun salah sebab tiada orang (negara) buat lagi (PKP) ini… orang kata ‘uncharted territory’ (sesuatu yang baharu), ini satu keberanian,” katanya dalam temu bual khas bersama Bernama, di KKM di Putrajaya.

Mengimbas kembali pada awal tindakan Muhyiddin memperkenalkan PKP menerusi Perutusan Khas Perdana Menteri pada 16 Mac, Ketua Pengarah Kesihatan itu berkata, ramai yang sangsi dengan keputusan perdana menteri untuk melaksanakan perintah kawalan itu.

“Sebelum 16 Mac itu (pengumuman PKP), ramai yang sangsi… betulkah tindakan PKP ini? Tindakan tak popular… tapi ini bukan soal (langkah) popular atau tidak, ini soal keselamatan negara dan jika itu cara untuk menyelamatkan negara, kita laksanakan dasar itu.

“Kini, kita lihat PKP berjaya meratakan lengkuk Covid-19 dan banyak negara jiran telah mengikuti langkah sama. Ini menunjukkan Malaysia sudah ke depan dalam mengunakan satu kaedah yang tidak pernah lagi diguna pakai di negara lain khususnya di rantau Asia,” katanya.

Sikap Muhyiddin memberi kepercayaan yang tinggi kepada semua penjawat awam untuk menjalankan tugas memerangi wabak itu, turut dikagumi.

Bagi Dr Noor Hisham, matlamat serta agenda kerajaan dan semua orang ketika itu hanyalah satu iaitu untuk menyelamatkan negara daripada Covid-19 dengan menggunakan kaedah ‘full government approach’ atau kerjasama padu antara semua kementerian dan agensi kerajaan.

“Bukan sahaja keberanian (buat keputusan oleh) Tan Sri (Muhyiddin), malah yang penting beliau dengar dan percaya pada penjawat awam untuk melaksanakan dasar (PKP) dalam kita memerangi Covid-19,” katanya mengingati hari pertamanya bermesyuarat bersama Muhyiddin berkaitan COVID-19 pada hari kedua Perdana Menteri memulakan tugas.

Pertama kali dalam sejarah Malaysia, PKP yang dilaksanakan itu meliputi larangan menyeluruh pergerakan dan perhimpunan ramai di seluruh negara termasuk aktiviti keagamaan, sukan, sosial dan budaya.

Sekatan menyeluruh semua perjalanan rakyat Malaysia ke luar negara turut dikenakan dan bagi yang baru pulang dari luar negara, mereka dikehendaki menjalani pemeriksaan kesihatan dan melakukan kuarantin secara sukarela selama 14 hari.

Malaysia komited dengan sepenuhnya

PKP turut menyaksikan kemasukan semua pelancong dan pelawat asing ke Malaysia disekat dan tindakan kawalan sempadan yang tegas.

Di peringkat antarabangsa, penyertaan Malaysia dalam kolaborasi global untuk menyegerakan usaha dalam penghasilan vaksin Covid-19 mendapat sentuhan langsung Muhyiddin apabila menyertai beberapa pemimpin dalam telesidang dihoskan WHO pada pelancaran kerjasama penghasilan vaksin Covid-19 pada 24 April.

“Malaysia komited sepenuhnya untuk menjadi sebahagian usaha yang terikat dengan masa ini dan turut serta dalam penghasilan dan pembuatan beberapa peralatan dan vaksin ini sebaik sahaja diperlukan. Dan saya menggesa pemimpin, penderma, sektor swasta dan komuniti saintifik di seluruh dunia untuk menyokong usaha penting ini bagi memenangi perang terhadap Covid-19,” kata Muhyiddin dalam ucapannya.

Mengiktiraf peranan dan sumbangan besar petugas barisan hadapan khususnya petugas kesihatan, Muhyiddin mengadakan sidang video bersama wakil mereka untuk bertanya khabar dan mendengar sendiri keluh kesah serta permintaan petugas barisan hadapan yang bertungkus lumus memerangi Covid-19 dan menjayakan pelaksanaan PKP.

Bagi menangani wabak Covid-19 yang memberi impak besar terhadap ekonomi dan rakyat Malaysia, pada 27 Mac Muhyiddin mengumumkan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN) bernilai RM250 bilion bagi melindungi kebajikan dan meringankan beban yang ditanggung semua rakyat.

Pakej rangsangan itu meliputi suntikan tambahan khas RM1 bilion kepada KKM bagi pembelian peralatan dan membiayai perkhidmatan untuk memerangi COVID-19, termasuk mendapatkan khidmat kepakaran perubatan serta pembayaran elaun khas dari RM400 hingga RM600 untuk petugas kesihatan dan perubatan, dan elaun khas RM200 kepada anggota beruniform.

Menyifatkannya sebagai tindakan tepat, Dr Noor Hisham berkata, langkah itu pastinya dapat membantu memulihkan negara yang terkesan akibat wabak Covid-19, sekali gus dapat mengimbangkan ‘live’ dan ‘livelihood’.

“Inisiatif (PRIHATIN) itu tepat dan cepat… kini kita lihat kerajaan laksana pula PKPB (Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat) untuk rangsang ekonomi supaya kita (negara) cepat pulih daripada wabak dan sektor ekonomi.

“This is win-win situation. Ini (PRIHATIN dan PKPB) adalah tindakan bijak… kita dalam fasa pemulihan iaitu mampu kawal wabak dan pada masa yang sama kita rancakkan kembali sektor ekonomi negara,” kata Dr Noor Hisham.

Kerajaan pimpinan Muhyddin turut melancarkan Tabung COVID-19 pada 11 Mac sebagai usaha kerajaan membantu rakyat yang terjejas akibat wabak Covid-19.

Pada Jumaat lalu, Perdana Menteri mengumumkan Pelan Jana Semula Ekonomi Negara atau PENJANA yang mengandungi 40 inisiatif bernilai RM35 bilion untuk membantu usaha pemulihan ekonomi negara yang terjejas akibat wabak Covid-19.

Sumber : hmetro

Previous article‘100 Hari Muhyiddin Kemudi Negara’ Ini Yang Pertama Sekali Beliau Lakukan Setelah Dilantik
Next article[TERKINI] Kes Terendah Pernah Dicatat Hanya 7 Kes Baru, 20 Kes Sembuh & TIADA Kem4tian

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here