Home Petua Tips Pvkul pengawal peribadi kerana berpuasa, ahli perniagaan did4kwa dengan lima p3rtuduhan –

Pvkul pengawal peribadi kerana berpuasa, ahli perniagaan did4kwa dengan lima p3rtuduhan –

283
0

SEORANG ahli perniagaan dan pembantu peribadinya dihadapkan ke Mahk4mah Majistret Klang pada Khamis atas tvduhan m3mukul dua lelaki yang juga pengawal peribadinya kerana berpuasa, minggu lalu.

Mereka ditvduh melakukan k3salahan itu antara pukul 10.30 malam hingga 11.30 malam pada 13 April di luar sebuah rumah di Bandar Bukit Tinggi, Klang.

Ahli perniagaan tersebut, Chung Chee Yang, 43, didakwa dengan lima pertvduhan termasuk m3mukul m4ngsa dan mengeluarkan perkataan m3nghina agama Islam.

Mengikut p3rtuduhan pertama, Chee Yang did4kwa mengeluarkan beberapa perkataan m3nghina agama Islam dan m3nghalang m4ngsa, Mohd Azminizam Zulkepli, 44, dan Ahmad Shamsuri Zailani, 27, daripada berpuasa dengan kata-kata yang menyinggung kepercayaan agama mereka.

Dia did4kwa di bawah Seksyen 298 K4nun Kes3ksaan dan jika sabit k3salahan, t3rtuduh boleh dip3njara sehingga setahun atau d3nda atau kedua-duanya sekali sekiranya didapati b3rsalah.

Bagi pertudvhan kedua, Chee Yang did4kwa m3nyebabkan k3cederaan pada Mohd Azminizam.

Sekiranya didapati bers4lah atas kes4lahan kedua, Chee Yang akan diken4kan hvkuman p3njara sehingga satu tahun, d3nda hingga RM2,000 atau kedua-duanya.

Dia juga did4kwa di bawah Seksyen 506 kerana ugvtan jen4yah dan di bawah Seksyen 109 kerana bersvbahat dengan pembantu peribadinya, Choo Hin Voon sehingga meny3babkan kec3deraan terhadap Mohd Azminizam dan Ahmad Shamsuri.

Di bawah Seksyen 506, Chee Yang ditvduh meng4ncam akan menyeb4bkan kec3deraan kepada Mohd Azminizam dengan menggunakan sepvcuk pist0l.

Sekiranya didapati b3rsalah, dia boleh dikenakan hvkuman penj4ra hingga tujuh tahun atau d3nda, atau kedua-duanya sekali.

Sementara itu bagi dua lagi pertvduhan di bawah Seksyen 109, Chee Yang ditvduh bersub4hat dengan Hin Voon dengan mengarahkannya untuk sengaja menyebabkan k3cederaan terhadap Mohd Azminizam dan Ahmad Shamsuri dengan menggunakan s3njata iaitu s3batang rot4n.

Dia berdepan hvkuman penj4ra sehingga 10 tahun atau d3nda, atau seb4tan, atau mana-mana dua daripada hukvman di bawah Seksyen 324 Kanvn Kes3ksaan jika didapati 3rsalah.

Sementara itu t3rtuduh kedua, Vin Hoon, 43, did4kwa mengikut Seksyen 324 K4nun K3seksaan kerana m3nyebabkan kec3deraan terhadap Mohd Azmizam dengan menggun4kan rot4n.

Dia menghad4pi tvduhan kedua di bawah seksyen yang sama kerana menggunakan rot4n untuk menced3rakan Ahmad Shamsuri.

Bagi kedua-dua pertudvhan tersebut, dia berdep4n hukvman p3njara sehingga 10 tahun atau d3nda, atau hukvman s3bat, atau mana-mana dua daripada hukvman tersebut jika s4bit kesalah4n.

Pertudvhan dibacakan di hadapan Majistret P. Sarulatha, yang mengarahkan tertvduh pertama m3mbayar ikat j4min RM50,000 untuk semua lima pertvduhan dan tertvduh kedua dik3nakan ik4t j4min RM20,000.

Mahkamah menetapkan 23 Jun ini untuk sevtan semula kes. – THE STAR

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Jom Like Page Kami Juga Di Facebook
Sumber : https://www.mstar.com.my/

Previous article“Kalau Dulu Ditangkap Sebab Bawa Henfon Ke Sekolah, Tapi Kali Ini Pelajar Membawa Kucing Pula Ke Sekolah, Gelagat Murid ‘Seludup’ Kucing Ke Sekolah Raih Perhatian Netizen
Next articleWany Hasrita sedih isu bunvh diri jadi bahan jenaka, mohon netizen henti sebar foto lelaki mavt t3rjun tingkat 3 –

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here