Home Petua Tips Gadis 18 Thun Mngsa Termuda mninggal sb Covit. Dktor ini Ddahkan punca...

Gadis 18 Thun Mngsa Termuda mninggal sb Covit. Dktor ini Ddahkan punca misteri org muda m4ti akibat Cov

172
0

SHAH ALAM – Pakar kesihatan awam menegaskan kemtian orang muda yang disahkan positif Cvid-19 sejak akhir-akhir ini berkemungkinan disebabkan golongan itu tidak mengetahui mereka mempunyai sejarah penyakit berisiko sehingga lambat mendapatkan rawatan di hospital.

Pakar Perubatan Kesihatan Awam Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Prof Madya Dr Mohd Dzulkhairi Mohd Rani berkata, terdapat juga keadaan yang pesakit Cvid-19 itu tidak mengetahui status penyakit yang mereka alami serta tidak pernah menjalani saringan ujian kesihatan sebelum ini.

Menurutnya, ada di antara golongan remaja dan awal 20-ini merasakan diri mereka masih sihat dan mempunyai imuniti yang tinggi disebabkan fatkor usia yang masih muda.

 

Mohd Dzulkhairi

“Ini antara kemungkinan punca kemtian dalam kes yang melibatkan individu positif Cvid-19 ini. Mereka tidak mengetahui ada penyakit seperti drah tinggi, kencing manis dan sebagainya dalam usia muda.

“Maka jika mereka disahkan positif Cvid-19 dan mengalami gejala serius iaitu kesukaran bernafas maka perlu terus rujuk kepada hospital,” katanya lagi.

Katanya, ramai pesakit yang mengambil pendekatan tunggu dan lihat walaupun mempunyai gejala pernafasan sedangkan simptom itu boleh menyebabkan kemtian.

Beliau mengulas berhubung laporan seramai 10 pesakit Cvid-19 mninggal dunia di rumah pada minggu lalu sebelum sempat mendapatkan rawatan di hospital.

Lebih mengejutkan pesakit paling muda membabitkan seorang gadis berusia 18 tahun.

Kemtiannya dilapor oleh Kementerian Kesihatan dalam statistik harian yang dikeluarkan pada Isnin lepas.

Sementara itu, bekas Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Perubatan), Datuk Dr Rohaizat Yon berkata, ketika beliau masih bertugas

di Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sebelum ini, sebarang kenyataan yang dikeluarkan melibatkan kemtian pesakit cvid, perlulah disahkan dahulu oleh pakar di bawah KKM

sendiri untuk menentukan sama ada kemtian itu disebabkan Cvid-19 atau kemtian disebabkan penyakit lain.

 

Rohaizat

“Jika kemtian pesakit itu yang juga merupakan individu yang positif Cvid-19 dan ada penyakit lain, maka kemtian itu disahkan kemtian bersama Cvid-19 namun bukan disebabkan covid.

“Maka pihak KKM sentiasa berhati-hati dan menjalankan pemantuan dengan teliti bagi menyiasat punca sebenar kemtian adakah disebabkan Covid-19 atau penyakit lain,” katanya.

Rohaizat menambah, berkemungkinan kemtian yang berlaku melibatkan golongan muda sejak kebelakangan ini, atas sebab tidak mendapat rawatan awal atau takut mendapat rawatan menyebabkan keadaan bertambah teruk namun siasatan terperinci harus dilakukan.

“Banyak kemungkinan yang perlu dikaji oleh pihak KKM, dan setakat ini pihak berkenaan telah berusaha menambah baik mutu perkhidmatannya untuk terus membantu rakyat bagi mengekang wabak Cvid-19 di Malaysia,” katanya.

INFO

Sejak Disember, seramai 73 daripada 512 kematian direkodkan berlaku sebelum tiba di hospital.

Antara kes kemtian orang muda akibat Cvid-19

7 Feb – Pesakit wanita berusia 18 tahun mempunyai sejarah asma

7 Feb – Pesakit wanita berusia 37 tahun mempunyai sejarah buah pinggang

24 Dis – Pesakit wanita berusia 15 tahun

Sumber sinarharian

Previous articlePunca kjadian pmunggahan ‘g4nas’ bbitkan pekerja J&T Ekspress dikenal pasti.Tak Sangka Sebab Ini
Next articleLove Abah Muhyiddin Yassin, sebelum ini mrah manja-manja sahaja.Fb Muhyiddin, Tngku Zafrul kini dihujani penghargaan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here