Home Petua Tips Isu Pemandu Mbuk Timbul Keresahan Ramai , Abah Tampil Bersuara Mendengar KeIuhan...

Isu Pemandu Mbuk Timbul Keresahan Ramai , Abah Tampil Bersuara Mendengar KeIuhan Rakyat

378
0

Akhir-akhir ini isu berkenaan pemandu m4buk semakin bertambah hari demi hari. Lebih meny4yat hati,banyak m4ngsa yang tidak bersaIah telah menjadi k0rban ekoran hal ini. Sehubungan dengan itu,kerajaan digesa untuk meminda hkuman sedia ada agar war1s keluarga m4ngsa kemIangan yang terjejas akibat pemandu mbuk mendapat pembeIaan yang sewajarnya.

Abah turut bersuara

Tampil untuk bersuara berkenaan isu ini ialah Perdana Menteri Malaysia yang disayangi ramai Tan Sri Muhyiddin Yassin. Berikut posting yang telah dimuat naik oleh laman rasmi facebook beliau.

“Saya memandang berat bilangan k3s kemaIangan jalan raya akibat pemandu mbuk yang dilihat semakin membimbangkan kebelakangan ini.

Sebagai ketua kerajaan yang juga seorang bapa, saya memahami ker3sahan rakyat dan keluarga m4ngsa kemaIangan yang mahu kerajaan bertindak tegas menangani perkara ini.”

“Statistik oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) menunjukkan sebanyak 21 kes kemaIangan melibatkan pemandu mbuk dicatatkan sepanjang lima bulan pertama tahun ini. Daripada jumlah itu, lapan m4ngsa telah keh1langan nyawa.”

”Perkara ini amat membimbangkan kerana jumlah yang direkodkan menghampiri keseluruhan 23 kes yang dicatatkan sepanjang tahun lepas.

Sebagai respon kepada ker3sahan rakyat, saya telah meng4rahkan Kementerian Pengangkutan merangka pindaan Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333) supaya hkuman lebih berat dikenakan terhadap individu yang disabitkan dengan kesaIahan memandu di bawah pengaruh alk0hol atau d4dah.”

”Saya difahamkan pindaan akta ini akan dimuktamadkan pert4ngahan Jun depan sebelum dibawa ke Dewan Rakyat untuk dibentangkan pada persidangan akan datang.”

”Mengikut undang-undang sedia ada, individu yang memandu dalam keadaan mbuk boleh dikenakan tindakan mengikut Sksyen 45A (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang memperuntukkan hkuman dnda tidak kurang RM1,000 dan tidak lebih RM6,000 atau pnjara tidak lebih 12 bulan.”

”Manakala bagi kesaIahan memandu dalam keadaan mbuk hingga menyebabkan kemat1an pula, pesalah boleh dikenakan hkuman mengikut Seksyen 44 Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang membawa hkuman dnda maksimum RM20,000 dan pnjara maksimum 10 tahun.”

“Pindaan ke atas Akta 333 diharap dapat menetapkan hkuman mandat0ri lebih berat dan setimpal terhadap pemandu mbuk yang menyebabkan kec3deraan apatah lagi kematian kepada pengguna jalan raya yang lain.”

“Saya juga berharap pindaan hkuman ini kelak akan memberi pembeIaan kepada waris keluarga m4ngsa kemaIangan yang terjejas akibat pemandu mbuk.”tulis beliau

Rata-rata netizen meluahkan rasa syukur kerana PM mendengar keluhan mereka semua.

”Terima kasih atas keprihatinan Tan Sri….”

”Terima kasih TSMY,memang sudah smpai masanya pindaan dibuat ke atas Akta 333 ini”

Apa Pendapat Anda Dah Baca, Jangan Lupa Komen Yang baik baik je. Terima Kasih.

Sumber : utusanrimbabara

Previous article‘Berita Gembira ‘ Mulai 1 Jun, Rentas Negeri Untuk Urusan Kerja & Kecemasan Dibenarkan Semula
Next articleNasib Penjaja Lagi Penting, Yg Kena Pecat Dah Kaya Raya, Naik Jet Persendirian – Annuar Musa

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here