Home Petua Tips ‘Bil Letrik Malaysia Meningkat ‘ Rupanya Bil Elektrik Meningkat Di Seluruh Dunia...

‘Bil Letrik Malaysia Meningkat ‘ Rupanya Bil Elektrik Meningkat Di Seluruh Dunia – Ir Lee Yee Seng

161
0

KUALA LUMPUR: Peningkatan penggunaan elektrik bukan sahaja berlaku di Malaysia tapi merupakan fenomena di seluruh dunia dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akibat pandemik Covid-19 sejak Mac 2020.

Menurut Ir. Lee Yee Seng, kenaikan tersebut dilaporkan di seluruh dunia termasuk England, Amerika Syarikat, Australia, India dan Thialand.

Beliau turut berkongsi data kenaikan bil elektrik turut berlaku di negara lain yang dilaporkan oleh media antarabangsa.

“Sila lihat apa yang berlaku di negara lain (data yang dikumpulkan oleh rakan saya Ir Arulnathan Gynasegaran):

1) UK “Isi rumah di UK mungkin menghadapi kenaikan 37% dalam bil tenaga mereka, setara dengan tambahan £ 32 ($ 40) sebulan, menurut satu penyelidikan terbaru. Jumlah tenaga yang digunakan untuk menghidupkan peralatan rumah seperti mesin basuh pinggan mangkuk, mesin basuh, ketuhar, televisyen dan lampu telah meningkat semasa perlaksanaan Lockdown akibat koronavirus di UK ” https://uk.finance.yahoo.com/news/coronavirus-uk-household-energy-bills-to-shoot-up-by-32-per-month-due-to-covid-19-lockdown-134240753. html?

2) Thailand “.. Bagi kebanyakan kita, bil elektrik kita pada bulan ini jauh lebih tinggi daripada biasa kerana dasar kerja dari rumah yang mendorong penggunaan elektrik rumah (meningkat) dengan sejumlah besar (peralatan) elektrik tambahan. Lebih-lebih lagi, ini adalah musim panas, ramai orang yang menderita akibat panas terik matahari, menggunakan penghawa dingin untuk menghilangkan kepanasan tersebut. ” https://www.bangkokpost.com/life/social-and-lifestyle/1906730/in-the-time-of-covid-19

3) Australia “Dengan lebih banyak orang menggunakan tenaga lebih tinggi dari biasa di rumah, bil akan meningkat.” https://www.abc.net.au/news/2020-04-11/coronavirus-lockdown-driving-up-electricity-costs/12137488

4) Blog oleh Columbia University NY, Amerika Syarikat “Antara Isnin hingga Jumaat, 9 pagi hingga 5 petang, ketika kebanyakan anggota dalam rumah sepatutnya bekerja, ke sekolah atau melakukan aktiviti lain di luar rumah, kenaikan lebih besar lagi: Kami melihat kenaikan rata-rata apartmen sebanyak 23 peratus berikutan penggunaan elektrik sangat tinggi pada masa itu. Penggunaan tambahan pada siang hari ini, yang biasanya akan ditanggung oleh majikan atau institusi, kini telah dialihkan kepada individu. ” https://blogs.ei.columbia.edu/2020/04/21/covid-19-energy-costs-households/

5) Hawaii “Rata-rata, pelanggan menggunakan sekitar 13% lebih banyak elektrik, dengan pengguna di atas rata-rata menghabiskan sebanyak 17% lebih banyak.
Pelanggan sekarang menerima jumlah sebenar yang mencerminkan penggunaan elektrik yang digunakan selama tempoh bil diperkirakan, selain tambahan ketika bil dikira secara anggaran. Untuk akaun yang mengurangkan penggunaan tenaga semasa wabak, kiraan sebenar akan menjelaskan untuk apa-apa lebihan dari anggaran anggaran sebelumnya. Untuk akaun yang meningkatkan penggunaan tenaga, bacaan sebenar juga akan menjelaskan apa-apa yang terlalu rendah dari anggaran anggaran sebelumnya. ”

“Kami mengumumkan pada bulan Mac bahawa untuk melakukan tugas kami untuk menjaga keselamatan pekerja kami dan menghentikan penyebaran COVID-19, kami akan mengurangkan pembacaan meter dari akhir Mac hingga awal Mei. Bil dianggarkan berdasarkan penggunaan pada bulan-bulan sebelumnya.”
https://www.hawaiianelectric.com/hawaiian-electrics-response-to-covid-19

6) Australia“Berada di rumah lebih kerap dan bekerja dari rumah akan meningkatkan penggunaan dan kos tenaga anda.”
https://www.energy.gov.au/energy-sector-response-novel-coronavirus-covid-19/information-australian- rumahtangga

7) California, Amerika Syarikat
“Ketika warga California duduk di rumah, penggunaan elektrik kediaman telah meningkat sebanyak 15 hingga 20 peratus dalam beberapa minggu terakhir dibandingkan dengan tempoh yang sama tahun lalu.”

https://www.cpuc.ca.gov/covid/

8) Indonesia“Syarikat elektrik milik kerajaan PLN mengatakan bahawa ia telah menerima sebanyak 65,786 aduan kenaikan bil elektrik.”
https://en.tempo.co/read/1352509/pln-receives-65786-komposisi-of-high-electricity-bill

9) Singapura“Isi rumah boleh menjangkakan bil elektrik akan meningkat kerana lebih banyak kerja dari rumah semasa wabak Covid-19”
https://www.straitstimes.com/singapore/housing/households-can-expect-electricity-bill-to-go-up-as-more-work-from-home-during

10) India“Bil elektrik yang tinggi memberi kejutan kepada pengguna di Bengaluru”
http://timesofindia.indiatimes.com/articleshow/75566148.cms?utm_source=contentofinterest&utm_medium=text&utm_campaign=cppst”.

Diakhirnya, Ir. Kim berkata, “Kesimpulannya adalah, ini (kenaikan bil elektrik) bukan isu Malaysia sahaja, ini adalah isu global, jangan hanya menandatangani petisyen yang tidak benar, fahami penjelasan Tenaga Nasional terlebih dahulu mengenai kaedah penghitungan secara prorata, jangan membuat kesimpulan dengan mudah dan dicampur aduk dengan ucapan emosi kebencian”.

Ir. Kim turut mengkritik sikap rakyat Malaysia yang tidak mahu mempercayai bacaan meter TNB.

“Selamat datang ke Malaysia, ini adalah negara dimana dalam tempoh PKP ada di kalangan rakyatnya yang memperjuangkan potongan harga elektrik sebanyak 50% melalui sebuah Petisyen baru-baru ini. Saya masih ingat ketika rakan saya memberitahu saya bahawa gudang Seng Heng hampir kosong pada bulan April 2020 kerana alat elektrik dijual seperti kuih panas! Semasa PKP, semua orang menjadi ‘masterchef’, kami terpaksa

memasak sendiri, memanggang roti sendiri, bekerja dari rumah, anak-anak belajar dari rumah, dan berita melaporkan (jualan?) barang elektrik seperti kuali untuk menggoreng melonjak sebanyak 880%, peralatan kecergasan melonjak sebanyak 200%, penyaman udara untuk menyejukkan anda (dan sebagainya), tidakkah semua peralatan ini memerlukan elektrik untuk menghidupkannya?”.

Tambah Ir Lim lagi, “Tetapi anehnya ada di antara mereka yang lupa semua ini, dan saya hairan dan bertanya-tanya mengapa sebilangan orang ini tanpa malu-malu mengambil kesempatan untuk menuntut diskaun 50% setelah menggunakan elektrik?”.

Sumber : suaratv

Previous articleTujuh risiko jika Tun M jadi calon PM P4katan Har4pan
Next articleSebenarnya Fazura Ingin Bantu Syarikat MeIayu, Tapi Kena S4man Pula. Ini Akhirnya Keputusan Mhkamah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here