Home Petua Tips Rvpanya Cikgu Yg Rkam Vdeo Tu Sbnarnya Kena Bvang, Bkan Cikgu Yg...

Rvpanya Cikgu Yg Rkam Vdeo Tu Sbnarnya Kena Bvang, Bkan Cikgu Yg Cmpak Murid Itu. Dia Dedahkn Smua

249
0

Ada kata cikgu yang buat k4.sar pada muridnya di bv.ang kerja atau yang ambik video,yang mana satu tu.

Walau apa pun perbuatan itu tidak manis kerana seorang cikgu banyak kena sabar kerana murid murid ni macam macam kerenahnya.

Baru-baru ini kecoh satu video viral berlaku di Selangor jadi bualan h4.ngat netizen.  Rata-ratanya m4.rah dengan tindakan cikgu yang meng4.sari seorang kanak-kanak.

Dalam video berdurasi kurang seminit itu, dipercayai seorang guru tadika tersebut dilihat seolah-olah menc4.mpak kanak-kanak tersebut sebanyak dua kali. Apa yang membuatkan ramai sedih adalah insiden itu  turut diperhatikan oleh rakan-rakan yang lain.

Namun begitu tindakan telah diambil atas cikgu itu dan mari sama sama jangan kita salahkan sekolah tadika pulak.

Akan tetapi ada cerita disebaliknya dan mari kita ikuti cikgu yang merakamnya.

 

 

Rakaman seorang guru wanita di sebuah tadika yang bertndak k4sar terhadap muri.dnya ternyata menimbulkan kem4rahan ramai.

SusuIan vdeo tuIar itu, Ketua PoIis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Baharudin Mat Taib berkata, pihaknya kini menyi.asat kes guru itu selepas satu laporan dibuat oleh ibu bapa kanak-kanak tersebut.

Dalam perkembangan lain, timbul pula cerita kurang enak apabila individu yang didkwa merakam vdeo berkenaan telah dibuang kerja.

” Tolong betulkan balik ya. Saya cikgu praktikal, saya yang rakam.

” Cikgu tu cikgu tetap. Saya yang diberhentikan, bukan cikgu tu,” dkwa wanita itu di Facebook.

Dalam pada itu, posting Facebook oleh salah seorang bapa kepada pelajar di tadika itu turut mengesahkan hal sama.

Menurut Sheikh Al Fariq, dia dimaklumkan bahawa vdeo itu tuIar selepas ia dikongsi di media sosial oleh tunang kepada guru praktikaI berkenaan.

” Saya mendapat makluman, tujuan rakaman dibuat untuk dihantar ke pihak universiti katanya, sebab mereka praktikaI di situ.

” Vdeo tu tersbar sebab tunang kepada cikgu yang merakam vdeo tu nampak kjdian itu sebelum vdeo dihantar ke pihak universiti untuk tujuan semakan kualiti kerja semasa praktikaI.

” Lepas tu dia tak puas hati, dia viraIkan,” dkwa Sheikh Al Fariq lagi.

Menurut Sheikh Al Fariq, dia turut berjumpa dengan pengetua insitusi pendidikan itu selepas tuIar kes berkenan.

” Saya datang untuk minta penjelasan sebab anak saya pun bersekolah di situ, cuma cawangan berbeza tapi pengurusan sama.

” Katanya dari pihak sekolah tersebut… cikgu itu akan diambil tndakan sewajarnya dan akan diberhenti bekerja serta merta dan laporan poIis telah dibuat.

” Nak jumpa cikgu tu dah tak ada. Dah tak dibenarkan mengajar serta-merta. Cuma apa yang saya lihat pihak sekolah terutama pengetua sekolah amat ambil serius tentang perkara ini.

 

Kata Sheikh Al Fariq lagi, apa yang dilakukan sangat tidak wajar sehingga ia merosakkan nama insitusi terlibat.

Malah katanya, dia juga sangat menghormati pengetua itu yang disifatkan cukup dedikasi dalam menjalankan tugasnya.

” Pengetua sekolah memaklumkan kepada saya, beliau telah banyak kali berpesan kepada setiap guru tetap mahupun praktikaI supaya kawal emosi semasa mengajar, jangan mengambil tndakan melulu terhadap pelajar, tetapi nasihatnya tidak diendahkan.

” Saya amat menghormati pengetua sekolah tersebut kerana beliau amat berdidikasi terhadap anak muri.d beliau dan beliau juga sangat aktif dalam memaklumkan perkembangan setiap pelajar di sekolah tersebut.

” Memang tak wajar apa yang dilakukan oleh individu tersebut, kerana setitik nila habis semua cikgu mendapat tempiasnya termasuk pihak sekolah.

” Pihak sekolah tu dah 30 tahun beroperasi. Ini kjdian pertama berlaku,” tulisnya lagi di Facebook.

Dalam perkembangan terbaharu pada Sabtu, guru dalam vdeo itu telah ditahan dan kemudiannya dibebaskan dengan jaminan poIis.

” Guru itu ditngkap dan telah mendapat jaminan poIis,” ujar Baharudin.

Pada Jumaat, tuIar rakaman 10 saat memaparkan guru itu menc.amp4k seorang pelajar tadika di dalam sebauah kelas.

Dia dapat didengar sedang menjerit kepada kanak-kanak itu sebelum menc.amp4knya sekali lagi sementara kanak-kanak lain memerhatikan dalam keadaan diam.

Seorang wanita lain dapat dilihat dalam vdeo itu, tetapi dia tidak melakukan sebarang tndakan untuk menghalang guru itu.

Sumber:mstar

Previous article“Yg ni paling lain dari lain. Hebat Awal” – Awal Kngsi Video Makanan Di Pernikahan Neelofa Buat Ramai Berdekah
Next article“Sudah Tentu Saya Sebak Tapi” Prnah g4gal dlm perkahwinan terdahulu, Ini Nasihat Nabila Selepas Neelofa Dah Jadi Isteri Org

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here