Home Petua Tips “Abah, Abah! Boleh Siti tanya? Kalaulah..”- Raisuddin Ded4h Pertanyaan Arw4h Siti Sarah...

“Abah, Abah! Boleh Siti tanya? Kalaulah..”- Raisuddin Ded4h Pertanyaan Arw4h Siti Sarah Yang Bikin Dirinya Seb4k

62
0

“ABAH, abah! Boleh Siti tanya? Kalaulah Siti ma.ti, abah datang tak kubvr Siti?”

Pertanyaan itu pernah membuatkan Raisuddin Hamzah, tersentak dan terdiam. Soalan itu datang daripada anak perempuannya, Siti Sarah, yang ketika itu usianya belasan tahun.

Kata Raisuddin, masih dia ingat, waktu itu, Sarah baru ada sebuah album dan muda belia. Masih belum berkahwin. Perbualan itu juga cuma terhenti disitu. Tidak dipanjang-panjangkan Raisuddin selepas dia menepis kata, ‘Ah, apa saja yang kau meng4rut ini, abah yang akan mat1 dulu!’.

Ternyata, hanya selepas pemergian arwh, pertanyaan itu terbngkit di minda lelaki berusia 66 tahun ini ketika mengintai kenangan-kenangan lama yang sebenarnya sangat sukar untuk dilupakan.

“Arw.ah sangat rapat dengan saya berbanding dua beradiknya yang lain. Keluar sahaja dari pervt ibunya, dia dah dengan saya. Dimandikan, dijaga, pendek kata memang melekat saja.

“Pernah, waktu dia berusia 12 tahun, saya balik kerja pagi, maklumlah kerja di set penggambaran balik lewat. Tengah tidur, tiba-tiba sebelah saya rasa haba. Tengok-tengok, dia tengah tidur sebelah saya.

“Terus saya tolak dia, mar4h. Dah besar pun nak tidur dengan abahkah? Tanya saya. Sempat saya terdengar dia je.rit adoi! Masa terj.atuh ke lantai,” kata Raisuddin sambil ket4wa teringat akan keletah anak kesayangannya itu.

Tidak cuma itu, kata Raisuddin, setelah arw.ah men1nggal dunia, dia juga teringat akan satu keanehan yang ditunjukkan oleh Sarah,semasa dia masih kecil.

“Masa itu, rasanya umur dia sebaya Ayash. Dia tak boleh dengar azan berkumandang, dia mesti akan men.an.gis. Bukan mena.ngis takut, tapi macam tengah s4yu hati, ters3du-s3du.

“Bila teringatkan hal itu sekarang, baru saya boleh kaitkan dan cuba fahami. Kita manusia, barangkali, anak kecil sepertinya waktu itu, teringatkan perjanjian dengan-Nya dulu. Sampai masa, oh, rupanya dia yang pergi dulu, tinggalkan saya, suami, anak-anak dan keluarga,”katanya.

Jelas Raisuddin, sejak Sarah pergi dijemput Ilahi pada 9 Ogos tahun lalu, tidak sedikit pun hati seorang ayah sepertinya mampu menahan perasaan sedih di hati. Malah berkali-kali dia bertanya pada diri, mengapa tidak nyaw4nya yang diambil Tuhan terlebih dahulu?

“Macam terbalik, sepatutnya saya yang pergi. Rupanya, dia yang pergi dulu. Macam kelakar pun ada. Tapi itulah kenyataannya. Maknanya, huk’um akal kita memang tak boleh pakai. Sebab apa yang kita kata itu, Tuhan kata tidak.

“Allah SWT itu mahu tunjukkan kebesaran-Nya.Dia yang mencatur dan mengarah jalan cerita hidup kita. Jadi, kalau kita pegang pada iman, percaya pada Dia, kita kena terima ketentuan-Nya.

“Men4ngis,bukan tak men4ngis. Tanyalah isteri saya, bila saya men4ngis. Air mata itu keluar dengan sendirinya. Tapi ingatlah, apa sahaja yang terjadi, reda itu penting. Nak tak nak kita kena reda,”katanya.

Saya faham perasaan Shuib

Beralih pertanyaan kepada keadaan Shuib di matanya, kata penyanyi era 80-an ini, dia tidak menolak, menntu lelakinya itu masih belum benar-benar ‘pulih’ daripada beban ral4t, rindu, sed1h dan ped1hnya pat4h hati.

Sebesar mana pun rasa cinta dan sayang Shuib pada arwh Sarah, hakikatnya, sebagai seorang bapa, kasih dan sayangnya terhadap arwh juga malah lebih besar.

Namun, melihat kepada diri men4ntunya itu kini, Raisuddin sedar, ada sesuatu yang belum beres antara dia dan Shuib untuk hal yang satu ini.

Sumber:utusan

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber :http://www.sinarviral.com/

Previous articleUntung bersih lebih RM60,000 jual air balang bulan Ramadan, Syahmi Sazli kongsi amalan
Next articleAdik-adik lelaki suka berkepit, kakak kongsi jiran pernah salah anggap hubungan akrab… buat laporan bukan mahram tinggal serumah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here