Home Petua Tips Khaled Nordin bagitahu apa berlaku di negara lain jika Menteri l4nggar PKP

Khaled Nordin bagitahu apa berlaku di negara lain jika Menteri l4nggar PKP

197
0

Ketika rakyat disuruh duduk di rumah dan patuh pada perintah kawalan pergerakan (PKP), namun segelintir wakil rakyat termasuk menteri besar dan timbalan menteri dilihat “mel4nggar” peraturan berkenaan.

Beberapa gambar membabitkan pemimpin parti politik berkumpul secara beramai-ramai tular di media sosial sehingga menimbulkan k3caman netizen.

“Kalau di negara lain, menteri langgar PKP dah letak jawatan”-Khaled

Naib Presiden Umno Mohamed Khaled Nordin membidas tindakan Timbalan Menteri Kesihatan Noor Azmi Ghazali yang disifatkan tidak menunjukkan teladan baik dengan mel4nggar perintah kawalan pergerakan (PKP).

Beliau berkata, jika di negara lain pemimpin kerajaan yang mel4nggar peraturan sedemikian rupa telah bertindak mel3tak jawatan.

“Bukan sebarang timbalan menteri tetapi timbalan menteri kesihatan, tidak menunjukkan contoh teladan yang baik dalam masa PKP ketika ini.

“Di negara lain seperti New Zealand, menteri kesihatannya letak jawatan kerana mel4nggar peraturan ‘l0ckdown’, begitu juga orang awam di negara masing-masing melahirkan kem4rahan kepada menteri perumahan UK (United Kingdom) dan menteri komunikasi South Afrika (Afrika Selatan) atas sebab yang sama.

“Kita tidak mahu ada peraturan-peraturan yang berbeza, kepimpinan mesti tunjukkan tauladan,” tulis beliau dalam satu hantaran di laman sosial Instagramnya, hari ini.

Untuk rekod, Menteri Kesihatan New Zealand David Clark sebelum ini meletakkan jawatan selepas mengaku mel4nggar perintah berkurung apabila membawa keluarganya ke pantai.

Meskipun menolak pel3takan jawatan itu kerana Clark sedang menerajui usaha membendvng C0vid-19 di negaranya, Perdana Menteri New Zealand Jacinda Arden mem3cat Clark daripada jawatan menteri kewangan bersekutu dan meletakkannya pada kedudukan bawah dalam senarai menteri kabinet.

Sementara itu, Khaled turut memuat naik gambar Noor Azmi yang dilihat secara berkumpulan menikmati jamuan bersama exco kerajaan negeri Perak Razman Zakaria di sebuah program.

Terdahulu tular di media sosial gambar membabitkan dua pemimpin politik itu dipercayai menikmati makanan tengah hari bersama rombongannya di sebuah pusat tahfiz di Lenggong semalam.

Gambar yang tular itu menerima k3caman netizen yang menyifatkan tindakan itu jelas mel4nggar peraturan PKP.

Menteri lain yang turut mendapat k3caman serupa adalah Menteri Besar Terengganu, Ahmad Samsuri Mokhtar yang mengadakan pertemuan dengan bekas menteri besar Ahmad Said.

Turut mendapat 3ecaman, Timbalan Menteri Menteri Pembangunan Luar Bandar, Abdul Rahman Mohamad yang berkujung ke rumah rakan politiknya bersama rombongan dan menikmati jamuan makan tengah hari.

 

Sementara itu, tindakan Noor Azmi turut mendapat perhatian Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail yang melahirkan kebimbangan tindakan itu yang dilihat seolah-olah mengaba1ikan peraturan PKP dalam usaha memvtuskan rantaian Covi1d-19.

Saifuddin berkata, ketika PKP dilanjutkan dan pasukan barisan hadapan menggadai ny4wa menangani Cov1id-19 bebas begerak untuk lawatan tidak kri1tikal.

“Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Majlis Keselamatan (MKN) menasihati rakyat supaya duduk di rumah, bazar Ramadan dib4talkan.

“Timbalan Menteri Kesihatan ke sana ke sini membawa rombongan untuk lawatan bukan kritikal, makan berjemaah, berkongsi lauk (meningkatkan risi1ko jangki1tan) dan tidak mengamalkan penjarakan sosial.

“Sungguh tidak bertanggungjawab dan menunjukkan contoh yang teruk kepada rakyat. Harap tiada kluster baru yang berpunca daripada lawatan sebegini,” katanya dalam satu hantaran di Facebook, hari ini.

Apa Pendapat Anda Dah Baca, Jangan Lupa Komen Yang baik baik je. Terima Kasih.

Sumber : musangviral

Previous articlePerjuangan kita belum selesai walaupun kes menurun: Dr Noor Hisham
Next articleIsteri aku ni comel. Kami xpernah bercinta. Sejak akhir akhir ni dia pelik sbb kerap suruh bawa bekal dia masak ke ofis

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here