Home Petua Tips Bayi tunjuk tingkah laku ‘sangat baik’ masa mandi, dipakaikan baju sebelum ke...

Bayi tunjuk tingkah laku ‘sangat baik’ masa mandi, dipakaikan baju sebelum ke rumah pengasuh… petangnya ‘pergi’ tinggaIkan mak ayah

59
0

KEHADIRAN cahaya mata comel yang diberi nama Puteri Maryam menjadi pelengkap dalam kehidupan suami isteri dari Nusajaya, Johor ini.

Dilahirkan pada 8 Julai 2021, anak sulung pasangan Mohamad Amirul Rahim Baharudin, 30, dan Nur Hasikin Ahmad, 28, itu bagaimanapun men1nggal dun1a secara tiba-tiba pada petang Jumaat lalu.

Ketika dihubungi mStar, wanita yang senang disapa Hasikin itu sempat memperincikan semula kejadian berkenaan yang disifatkan sebagai hari paling sed1h dalam hidupnya.

“Kami hantar ke rumah pengasuh seperti biasa pada hari bekerja. Ketika dalam perjalanan pulang, saya terima panggilan daripada pengasuh, meminta saya datang cepat kerana anak tak sedarkan diri.

“Dalam panggilan, saya dengar pengasuh sedang menang1s. Pada masa sama, suami pengasuh sedang beri bantuan pernafasan (CPR) kepada bayi. Mereka pun dah hubungi ambulans. saya minta mereka teruskan buat CPR sementara saya sampai dan Saya terus hubungi suami untuk maklumkan hal ini.

“Ketika sampai, saya suruh pengasuh pegang bayi dan saya nak bawa kereta ke hospital. Tapi pihak ambulans minta kami tunggu, kami masa tu dah keluar dari perumahan dan berhenti di tepi jalan. Ketika itu anak saya memang tak sedarkan diri tapi CPR tetap terus dilakukan,” jelasnya.

Tambah Hasikin, dalam keadaan cemas itu beberapa individu turut berhenti di tepi jalan apabila melihat kejadian itu untuk membantu sebelum dia dan bayinya dibawa menaiki ambulans untuk menerima raw4tan di Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru.

Jelas Hasikin, pengasuhnya memaklumkan bayi berusia enam bulan 13 hari itu kelihatan tidak selesa dan seolah-olah mahu send4wa sebelum memuntahkan semua susu dan makanan dalam kejadian berkenaan.

hasikin4

Jenazah Puteri Maryam dikebvmikan di Tanah Perkubvran Gelang Pat4h pada Sabtu.

“Selepas dibawa dengan ambulans, anak saya dimasukkan ke jabatan kecem4san. Dalam 15 ke 20 minit mereka cuba selam4tkan, kemudian doktor keluar dan maklumkan anak saya tidak dapat diselam4tkan dan pihak hospital kata mereka tak dapat nak sahkan punca sebenar.

“Menurut pengasuh, dia nampak anak saya dalam keadaan tak selesa dan nak batvk. Jadi dia tepvk bel4kang untuk bagi send4wa. Kemudian anak saya batvk dan mvntah sebelum tak sedarkan diri. Lepas dah bed4h s1iasat pada pagi Sabtu, doktor kata tak dapat tengok keputusan dengan mata k4sar. Jadi result sekarang adalah pending laboratory invest1gation.

Pada pagi hari kejadian, saya mandikan arw4h sebelum dihantar ke rumah pengasuh. Selalunya suami yang mandikan, tapi hari tu saya offer nak mandikan.

HASIKIN

“Tapi sampel d4rah dan tisu p4ru p4ru sudah dihantar ke makmal untuk mendapatkan punca sebenar. Keputusan akan diketahui dalam masa dua hingga tiga bulan. Kalau ikut cerita pengasuh, memang tersed4k. Tapi doktor tak boleh sahkan selagi tiada bukti. Tersed4k ni hanya anggapan kami. Tapi untuk jawapan s4hih, kami masih tunggu ujian makmal,” ujar Hasikin.

Menurut wanita yang baru mendirikan rumah tangga pada 30 Julai 2020 itu, dia sedih dengan kejadian yang menimpa namun sudah reda dengan takdir yang ditetapkan sang pencipta.

Malah katanya, dia tidak menunding jari terhadap pengasuhnya tetapi berterima kasih atas jasa baik yang banyak memudahkan urusan dia sekeluarga selama ini.

haskin3

Foto kenangan mereka sekeluarga.

“Pengasuh saya memang cuba sama-sama untuk selamatkan arw4h, dah hubungi ambulans dan buat CPR. Pengasuh ada dengan saya dan suami dari awal sampai akhir. Dia tak ada mengel4k, semua bagi kerjasama. Saya dengan pengasuh OK, saya tak sal4hkan dia sebab perkara ini boleh jadi kat mana-mana.

Even bayi dalam jagaan mak ayah pun boleh berlaku kejadian sebegini. Kejadian bayi tersed4k memang sentiasa berlaku. Saya terima ketentuan. Bila jadi benda macam ni, ia bagi pengajaran juga untuk saya dalami pelbagai ilmu berkaitan bayi.

“Saya percaya, saya dan suami pun dah buat yang terbaik, sebab itu kami reda dengan kejadian ini. Rindu tetap ada, tapi kami terima apa yang berlaku. Bayi kami pun sudah selamat dikebvmikan di Tanah Perkubvran Gelang Patah pada Sabtu,” ceritanya lagi.

Imbas Hasikin, dia juga bersyukur diberi peluang memandikan bayinya pada pagi kejadian yang mana tugas tersebut biasanya sering dilakukan oleh suaminya selama ini.

hasikin2

Bayi comel ini dilahirkan pada 8 Julai 2021.

“Pada pagi hari kejadian, saya mandikan arwah sebelum dihantar ke rumah pengasuh. Selalunya suami yang mandikan, tapi hari tu saya offer nak mandikan.

“Saya dukung dia mandi shower sama-sama, dia baik sangat. Lepas mandi, saya bagi suami untuk pakaikan bajunya. Suami pun ada tegur yang dia ‘sangat baik’, tak macam hari-hari sebelum tu. Sepanjang mengandung pun, memang tiada masalah. Semua urusan saya dipermudahkan,” ujarnya.

Tambah Hasikin, dia sekadar mahu berkongsi cerita mengenai pemergian mengejut anaknya untuk membuka mata masyarakat di luar sana mengenai kejadian-kejadian sebegini.

Jelasnya, penting untuk ibu bapa mahupun sesiapa sahaja melengkapkan diri dengan ilmu berkaitan agar kita sentiasa bersedia dengan kemungkinan buruk yang boleh berlaku.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber : https://www.malaysiatime.me/

Previous article“Suka tengok video Ustaz Ebit Lew” -Setahun selepas lafaz syahadah sendiri, pemuda ini akhirnya peluk Islam secara rasmi!
Next articleAzlee Khairi berkongsi wajah isteri dan anaknya..- “Tiada kata dpt diungkapkan betapa bertuahnya..”

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here