Home Petua Tips Berk4t Menolong Seekor Kucing di Makkah, terk3jut Apa Yang Berlaku Kepada Jemaah...

Berk4t Menolong Seekor Kucing di Makkah, terk3jut Apa Yang Berlaku Kepada Jemaah Wanita Yang Uzvr Ini Tidak di S4ngka-S4ngka

54
0

Kisah ini mengenai seorang wanita tua berasal dari Perak yang menunaikan haji.

Wanita ini, kerana sudah tųa dan uzvr, lutut pun lemah dan sentiasa s4kit, menggunakan kerusi roda semasa Tawaf dan Saie. Dia mengupah petugas Arab menolaknya, tujuh kali pusingan Tawaf dan tujuh kali berulang alik antara Bukit Safa dan Marwah.

Beliau menunaikan Tawaf rukun dan Saie saja. Yang sunat tak mampu kerana uzvr. Lagi pun wangnya hanya cukup-cukup untuk berada di sana sahaja.

Namun, ada satu amalan mulia dimiliki Muslimah ini. Yakni mencontohi sunnah Nabi SAW, mengasihani dan menyayangi kucing di desanya.

Dia amat suka memelihara kucing. Di rumahnya banyak kucing. Dia melayan makan dan minum kucing. Dia pungut kucing yang dibuang orang, diberikan makan dan minum, diraw4t dan dimandikan dengan sabun wangi.

Walaupun banyak kucing jalanan itu lem4h, sak1t, kurus ker1ng atau lųmpvh, tetap diambilnya untuk diraw4t di rumahnya. Ada yang berkųd1s dan s4kit serius. Boleh dikatakan rumahnya menjadi pusat kucing kųr4p.

Maka terkenal lah rumahnya jadi pusat raw4tan kucing. Mana-mana kucing yang m4ti dikųbvrkan di kebunnya. Demikian begitu kasih Muslimah ini kepada makhluk Allah SWT yang lemah lembut itu.

Justeru, ada kucing-kucing peliharaannya manja, gemuk dan sihat, serta cantik-cantik belaka, berkat khidmatnya, yang ikhlas.

Tahun itu beliau berangkat, menunaikan Haji dengan menggunakan perkhidmatan Tabung Haji. Gembira dan sayu nian kalbunya, kerana hajatnya untuk ke Tanah Suci, solat di Masjidilharam dan melihat Baitullah di depan mata sudah terkabul sudah.

Ingin di hatinya untuk Tawaf banyak-banyak seperti orang muda dan sihat. Tetapi apakan daya, lututnya sak1t manakala badan uzvr. Setelah solat fardu sentiasalah beliau memanjatkan doa dan pertolongan Allah SWT, agar hajatnya dimakbulkan.

Pada suatu hari, semasa hendak pergi solat di Masjidilharam dengan keadaan bertongkat, beliau terjumpa seekor kucing yang kųrus, comot, lemah dan lapar.

Apabila kucing itu hendak bangun berjalan, ia jatuh berkali-kali. Kerana kesian wanita tua itu melihat makhluk Allah SWT itu mendɛr1ta dan sɛngs4ra di kota suci Makkah.

Lantas diambilnya kucing itu, diurutnya tubvhnya yang lemah itu. Dibelikan sebungkus nasi berlauk dan diberikan minum air zam-zam yang murni.

Dengan takdir Allah SWT, kucing itu pulih dan sihat. Kucing itu telah menggesel kaki Muslimah tadi, lalu menjilat kedua-kedua tapak kakinya. Ajaib sungguh, kaki dan lututnya yang sakit tadi, tiba-tiba menjadi sihat dan kuat, seperti orang muda.

Muslimah tua tadi dapat Tawaf sebanyak-banyaknya, ikut suka hatinya. Tertunailah hajat yang terbuku di hatinya selama ini, berkat menolong seekor kucing di Makkah yang mulia itu.

Setelah tawaf Wida (selamat tinggal) dan menziarahi Masjid Nabawi, hajah yang solehah tadi berserta rombongannya bersiaplah untuk pulang ke Malaysia.

Sewaktu hendak menaiki tangga pesawat di Jeddah, Muslimah tua tadi terkɛjut melihat seekor kucing yang mirip kucing yang ditolongnya sewaktu di Makkah dulu.

Kucing itu duduk di sisi tangga pesawat itu sambil matanya merenung sayu padanya. Apabila Muslimah tadi sampai ke anak tangga teratas, kucing tadi ghaib daripada pandangannya.

Demikianlah ganjaran dan berkat orang yang mengasihi kucing, seperti Nabi kita SAW. mengasihinya di dunia ini, lebih-lebih besarlah pahala menunggunya di alam akh1rat nanti.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber : http://www.sinarviral.com/

Previous article“Berakhirlah Sudah Kisah Rambut Panjang,” – New Look Katanya, Tiada Lagi ‘Man Bun’ Zaquan Adha!
Next articleTakbir Raya Disangka Azan Buka Puasa, Gelagat Ain Edruce Dan Wany Hasrita ‘Crack’ Habis!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here