Home Petua Tips But4 ketika goreng t3lur, anak ded4h kehebatan ‘mata hati’ ibu! Tak pernah...

But4 ketika goreng t3lur, anak ded4h kehebatan ‘mata hati’ ibu! Tak pernah pakai baju terbalik, cuci pinggan berkilat banding orang celik

31
0

Sesiapa sahaja pasti mengalami kemvrungan apabila dunia yang dipenuhi warna-warni kehidupan, tiba-tiba menjadi gelap gelita.

Begitulah yang dialami seorang wanita apabila pancaindera penglihatannya tidak lagi berfungsi ketika anak-anak sedang membesar.

Kisah meny4yat hati itu dikongsi oleh anaknya, Siti Hajar Razak apabila Zaiton Shaari berdepan situasi menc4bar ketika mula menjalani kehidupan sebagai orang kelainan upaya (OKU).

Menurut suri rumah berusia 25 tahun itu, ibunya mengakui pernah berasa sed1h sehingga hilang selera makan dan hampir kemvrungan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)


Sebelum disahkan buta sepenuhnya, ibunya bekerja di stesen minyak di Chemor, Perak dan ketika itu tinggal bersama abang sulung dan arw4h bapanya.

“Mama (panggilan ibu) jadi macam ni disebabkan glaukoma dan semasa ‘dunia’ dia tiba-tiba gelap sekitar 1989, usianya baru 28 tahun. Ketika itu mama tengah goreng telur dan dia rasa tak nampak apa-apa, terus panggil abang sulung untuk tengok dalam mata mama kalau ada bendasing… tapi malangnya memang tiada apa-apa.

“Disebabkan itu, mama ambil keputusan untuk balik kampung di Sungai Buaya, Nibong Tebal di Pulau Pinang dan tinggal bersama mak tok (nenek). Dia cakap lebih mudah kerana sudah ‘hafal’ keadaan sekitar rumah berkenaan kerana membesar di situ… masa ni, mama boleh bergerak sendiri.

Mama tabah menhadapi ujian sebagai OKU penglihatan.

Mama (duduk, dua kanan) tabah menhadapi ujian sebagai OKU penglihatan.

“Masa tu mama tidak boleh terima kerana ia terjadi secara tiba-tiba, tapi lama-kelamaan reda dengan nasib yang menimpa dan menganggapnya sebagai ujian daripada Allah.

“Selepas menerima keadaan diri, mama dan abah berpindah ke rumah sewa. Menyewa di situ selama kira-kira 12 tahun sebelum abah membina rumah sendiri dan ia dibuat mengikut perancangan mama supaya dapat memudahkan pergerakannya dalam rumah,” ujarnya ketika dihubungi mStar.

Bercerita lanjut, anak bongsu daripada tiga beradik itu berkata, masalah penglihatan itu membuatkan ibunya yang berusia 61 tahun hanya mengenali orang lain melalui suara.

Walaupun hilang penglihatan, mama sangat cekap membuat kerja rumah.

SITI HAJAR

Namun menurut Siti Hajar, ibu berupaya membuat kerja-kerja rumah dengan teliti terutama memasak.

Malah katanya, peralatan elektrik juga boleh digunakan ibu tunggal itu seperti biasa seperti menggosok baju.

“Walaupun hilang penglihatan, mama sangat cekap membuat kerja rumah. Hari-hari sapu sampah, kain buruk tu memang sedia ada atas bahu dia… ikan pun boleh disiang dan dibasuh bersih.

“Siap boleh tahu kalau keadaan rumah kotor dan pastinya mama akan bising. Tambahan pula dekat nak raya ni, mamalah orang yang paling sibuk.

Mama seorang yang periang dan suka membuat jenaka.

Mama seorang yang periang dan suka membuat jenaka.

“Baginya terkena periuk dan kuali panas adalah perkara biasa seperti ‘bermain’. Sepanjang menjalani kehidupan ‘baharu’, mama tak pernah pakai baju terbalik,” ujarnya sambil menambah kuali dan periuk yang dibasuh ibunya lebih berkilat berbanding orang celik.

Katanya lagi, ibunya yang berpewatakan periang dan sukar untuk susah hati membuatkan dirinya reda dengan takdir.

Apa yang lebih membahagiakan ibunya yang suka berjenaka adalah kehidupan bersama anak-anak dan cucu.

Lantaran itu, dia memuat naik video di aplikasi TikTok kerana berasa kagum dengan ibunya yang mempunyai semangat yang positif.

Antara reaksi netizen.

Antara reaksi netizen.

Perkongsiannya itu mengundang rasa sebak dan rata-rata netizen meluahkan rasa sedih dan berdoa agar ibunya dipanjangkan umur serta diberikan kesihatan yang baik.

“Hebatnya mak Hajar… semoga sentiasa dilindungi Allah.

“Allahu Akhbar, semoga makcik diberikan kesihatan yang baik, dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki selalu.

“Semoga mak Hajar dipanjangkan umur dan diberi kesihatan selalu ya… besar pengorbanan ibu,” lu4h beberapa netizen.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber :www.sinarviral.kini.blog/

Previous articlePakai Baju Tidur Batman Masa Sahur, Suami Redha Sakan Kena ‘Bahan’ Dengan Ipar
Next articleMasih Gigih Belajar Walau Dah Sukses, Siti Nurhaliza Puji Dr Azizan Osman! – “Tiada Had Umur & Masa Menimba Ilmu”

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here