AIi Puteh Tersint4k Bila 40 Orang Anak Tahfiz Tunggu Depan Pintu. Rupanya Ini Kaitan Mereka Dengan Arwh Abam

KUALA LUMPUR – ” Arwh Abam memang pemurah dan tak pernah berkira,benda ini dia tak pernah heboh pada sesiapa, dia tak pernah tunjuk atau beritahu orang… dia pernah kata dekat saya buat apa nak tunjuk nanti jadi tak best

Terlalu banyak rahsia dan amalan kebajikan yang dilakukan arwh Abam semasa hidup sehinggalah ia terb0ngkar satu persatu selepas mninggaI dnia.

Menceritakan mengenai amalan yang dilakukan oleh Allahyarham, adiknya iaitu Ali Puteh mengakui Abam banyak melakukan amal jariah tanpa memberitahu kepada umum.

Dia buat bukan sebab banyak duit, tapi sebab dia memang pemurah. Kena tipu pun ada tapi dia kata tak apalah Allah ada.

” Saya tahu dia ada tanggung anak-anak yatim, Abam tak panggil sumbangan tapi dia kata duit belanja untuk adik-adik

dia, selalu bertanya fasal adik-adiknya dah makan ke belum dan minta saya hantarkan makanan ke pusat tahfiz berhampiran rumah,” ujarnya.

Selain itu, Ali berkata, arwh selalu melakukan amalan bersedekah yang kadang-kala tidak terfikir oleh manusia lain.
Sebagai adik kandung, Ali mengakui hubungannya dengan Abam terlalu rapat dan akrab.

Katanya, arwh sering kali bersedekah dan belanja makan walaupun orang yang tidak dikenalinya.

Kali terakhir arwh belanja lapan meja di sebuah kedai makan sempena hari jadinya pada Januari lalu.

” Dia pernah pergi kedai mamak dan semasa itu ramai pelanggan, dia tak intai pun siapa ada dalam kedai makan tu,

dia panggil pekerja suruh kira untuk semua orang yang makan dalam kedai itu dan bayar tapi dia minta orang kedai jangan beritahu dia belanja,” katanya ketika ditemubual portal Malaysia Gazzete pada Jumaat lalu.

Dalam pada itu, Ali berkata dia juga baru mengetahui Abam ada membantu memberikan dana kepada seorang ustaz untuk menyampaikan dakwah di Pahang.

Perkara itu didedahkan oleh Pencetus Ummah (PU) Azman melalui panggilan telefon.

” PU Azman telefon saya dan dia diam sahaja, saya tanya kenapa diam… rupanya dia menangis dan mer4ung, dia menyampaikan pesanan kawannya, Ustaz Anas iaitu seorang penceramah bebas dari Pahang.

” Katanya pergerakan Ustaz itu menyampaikan ceramah dan kuliah ditanggung oleh arwh Abam. Itu sebab PU Azman menangis, bayangkan kita bukan belanja orang pergi bercuti tapi dia tanggung untuk kuliah agama,” katanya.

 

Ribuan hadir semasa pengebvmian arwh.

Sementara itu, berkongsi cerita mengenai pengalaman menguruskan jnzah Abam , Ali berkata dia terkejut dan tidak menyangka ribuan manusia hadir memberikan penghormatan terakhir.

” Cemburunya orang ramai atau alim ulama bukan sebab dia m4ti tapi cara Allah ambil dia yang sangat luar biasa dengan keadaan ribuan manusia yang datang, di hospital boleh dikatakan semua kakitangan turun untuk melihat dan sedekahkan Al Fatihah, saya yang bersama arwh dari hospital merasakan ini benda luar biasa.

” Bila kami dalam perjalanan pulang ke rumah, keadaan jalan sesak tervk, ingatkan orang nak keluar ke tol Gombak tapi rupanya mereka nak ke masjid untuk tengok arwh… sampai sahaja di masjid semua orang membantu yang mana kebanyakan mereka yang datang saya tak kenal.

” Saya selalu uruskan dan mandikan jnzah keluarga dan saudara mara, tapi untuk Abam saya tak mampu dan hanya boleh tengok sahaja, satu benda yang tak jangka bila keluar bilik mandi terlalu ramai orang menunggu.

” Di depan pintu ada lebih kurang 40 orang anak-anak tahfiz setia menunggu… saya tengok setiap wajah dan rasa macam kenal, rupanya mereka ini anak-anak yatim yang arwh tanggung dulu,” ujarnya.

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sumber : mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*