Home Petua Tips Hilang Lima Hari Akhirnya Che Som Ditemui.Sbelum Hilang Dia Ada Sebut ‘Pkcik’...

Hilang Lima Hari Akhirnya Che Som Ditemui.Sbelum Hilang Dia Ada Sebut ‘Pkcik’ Dan Anak Tampil Cerita Hal Sebenar Ttg Maknya

175
0

TAMPIN – Seorang w4rga emas yang hiIang sejak 20 Mac lalu ditemui selamat di kawasan hutan berhampiran pencawang masuk utama Tenaga Nasional Berhad (TNB), Repah di sini pada Khamis.

Che Som Ibrahim, 69, ditemui dalam keadaan letih, kesejukan dan dehidrasi oleh seorang kontraktor ketika meneb4s di kawasan itu kira-kira jam 2.40 petang.

Menurut anaknya, Masturah Abdullah, 30, suaminya dihubungi polis dan minta segera datang ke lokasi yang terletak kira-kira satu kilometer dari rumah di Taman Desa Permai Repah.

“Kebetulan suami mahu keluar nak cari mak masa polis telefon. Jadi, dia dan abang-abang terus ke lokasi tapi mak tak ada, dah dibawa ke hospital dengan ambulans.

“Sempat mereka jumpa kontraktor terbabit dan beritahu mak dalam keadaan let1h, kesejvkan dan sudah diberi minum air mineral sementara ambulans sampai,” katanya ketika dihubungi.

Masturah berkata, doktor memberitahu emaknya deh1drasi dan perlu dimasukkan ke wad Hospital Tampin untuk lebih pemantauan dan rawatan lanjut membabitkan kes1hatan ment4l dihidapi.

 

 

“Mak tak ced3ra cuma lvka dan c4lar pada badan saja. Tak tahulah macam mana mak boleh ‘surv1ve’ dalam hutan tu tapi apapun saya syvkur sebab mak sel4mat,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Tampin, Superintendan Anuwal Ab Wahab berkata, seorang kontraktor menghvbungi polis memaklumkan menemui m4ngsa kira-kira 10 meter dari jalan utama.

 

“Kontraktor berusia lingkungan 40 tahun itu menjumpai wanita itu ketika dia sedang melakukan kerja-kerja meneb4s sem4k s4mun di situ.

“Ketika ditemui wanita itu lengkap berpakaian tetapi dalam keadaan lem4h kerana sudah lima hari h1lang dengan keadaan badan dan kakinya terdapat lVka kecil dan c4lar,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian.

 

 

Menurutnya, tidak dapat dipastikan lagi ke mana w4rga emas itu pergi dalam tempoh dia h1lang, namun polis percaya keh1langannya sebelum ini tidak melibatkan unsVr jnayah.

Mak ada sebut nak jumpa ‘pak cik

Isnin lalu Sinar Harian melaporkan keh1langan w4rga emas, Che Som Ibrahim, 69, selepas keluar dari rumahnya kira-kira jam 8.30 pagi tanpa disedari ahli keluarga.

Anaknya, Zatul Iffah Abdullah, 38, berkata, sebelum ini ibunya pernah keluar sendirian tetapi akan pulang selepas beberapa jam kemudian.

Che Som Ibrahim, 69, pernah menyebut mahu mencari seorang ‘pak cik’ sehari sebelum dia dilaporkan h1lang dari rumah di Taman Desa Permai Repah di sini 20 Mac lalu.

W4rga emas terbabit keluar rumah tanpa pengetahuan anaknya Masturah Abdullah dan menantu, Abdul Halem Shamsuddin sebelum disedari pasangan berusia 30 tahun itu kira-kira jam 9 pagi.

Masturah berkata, emaknya sedang mandi ketika dia masak air di dapur dan kemudian masuk ke bilik untuk membuat kerjanya sebagai pereka dalaman bebas.

“Tidak lama selepas itu suami yang juga berada di bilik bertanya di mana mak? Saya jawab mungkin dah habis mandi ada di biliknya dan setengah jam kemudian suami bertanya lagi.

“Saya terus jengvk mak di biliknya tapi tiada. Saya pel1k juga kali ini saya tak dengar langsung bunyi pintu grill besi rumah dibuka sebab kebiasaannya memang boleh terdengar,” katanya ketika ditemui di sini pada Isnin.

Menurutnya, mereka tidak terus mencari sebaliknya memberi sedikit masa untuk emaknya pulang ke rumah berikutan wanita itu sering keluar dan kembali beberapa jam kemudian.

“Kemudian, suami pergi kerja dan saya pula dalam masa sama beritahu adik-beradik lain. Abang dan kakak ipar mula cari mak di Terminal 1, Seremban sebab mak pernah ziarah anak-anak di sana.

“Lebih kurang jam 11 pagi, abang saya di Seremban buat laporan polis dan suami pada sebelah malam di Tampin. Bila jadi macam ini, saya syak mak cari ‘pak cik’ yang disebutnya pada hari Jumaat iaitu sehari sebelum h1lang.

“Sebenarnya saya tak tahu siapa pak cik dimaksudkan dan mak seolah-olah berhalv.sinasi. Bila tanya, mak hanya cakap, pak cik tu, pak cik tu,” katanya.

Katanya, selepas per1ksa barangan peribadi, emaknya hanya membawa dompet kecil manakala beg silang yang sering dibawa setiap kali keluar masih terdapat di dalam bilik.

 

Abdul Halem menunjukkan laporan dibuatnya Sabtu lalu di Balai Polis Daerah Tampin.

Sambal petai ikan masin untuk ‘pak cik’

 

Pada pagi 19Mac lalu, emak Masturah yang sudah bertahun-tahun disahkan mengh1dap penyak1t kes1hatan ment4l ada keluar rumah dengan membawa cucunya berusia tiga tahun untuk mencari ‘pak cik’ tersebut.

Masturah berkata, Abdul Halem yang menyedari kedua-duanya tiada terus menunggang motosikal sebelum menemukan mereka berhampiran pondok pengawal kira-kira 300 meter dari rumah.

“Suami ada terdengar bunyi pintu ‘grill’ dibuka kemudian dia per1ksa keliling rumah tapi tak jumpa emak dan anak kami. Jadi, dia keluar cari mak dan ajak mak balik tapi mak tak mahu, dia cakap nak pergi jumpa ‘pak cik’.

“Suami bawa anak balik dan sejam selepas itu mak yang balik ke rumah beritahu dia tak jumpa jalan ke rumah ‘pak cik’. Selalunya mak memang begitu, dia akan keluar dan balik semula rumah.

“Walaupun sakit ment4l tapi mak jenis tahu, kenal dan ingat tempat yang dia pernah pergi malah mak boleh naik bas atau naik teksi sejak dulu lagi,” katanya yang menetap dengan Che Som sejak tahun lalu.

Menurut Masturah, emaknya ketika itu keluar tidak membawa sebarang beg atau dokumen pengenalan diri melainkan anak lelakinya dan lauk sambal petai ikan masin yang dimasak sendiri sebelum keluar rumah.

“Mak sudah lama tidak memasak sejak kami duduk dengannya. Cuma, sesekali ada juga saya ajak mak masak, saja buat aktiviti dengan mak,” katanya

Masturah berkata, ahli keluarga mencari emaknya itu sehingga ke Gemas selain menjejaki wanita itu bersama penduduk taman perumahan di kawasan ladang berhampiran.

“Kami juga cari di Taman Rekreasi Tampin dan semua lokasi pernah dilihat orang awam yang diberitahu kepada kami sejak Sabtu sampai hari ini (semalam). Ada yang kata nampak tapi sayangnya mereka tak ambil gambar.

“Kami ada juga minta bantuan per4wat alternatif untuk kesan mak. Ada yang kata mak di rumah papan, ada juga kata mak ada dengan orang tapi tak tahu di mana ada juga kat dia bersama dengan orang yang tidak mempunyai kemudahan berhubung.

“Saya harap orang ramai boleh tolong d0akan supaya kami dapat jumpa mak cepat dan tolong d0akan juga mak saya dijumpai sel4mat serta sihat,” katanya.

Lepat pisang, roti canai

Sementara itu, penduduk juga pembantu kedai, Safwan Muslim, 23, berkata, Che Som datang ke kedai bapanya, Muslim Md Din membeli kuih dan roti canai sebelum beredar dalam tempoh 5 minit.

“Mak cik Som beli empat lepat pisang dan tiga keping roti canai. Dia bayar terlebih dahulu dengan duit kertas RM50 jadi lepas siap roti canai, dia terus gerak ke arah jalan balik ke rumahnya.

“Sudah banyak kali mak cik Som datang beli di kedai, jadi kami tak ada rasa apa-apa yang pel1k. Dia hanya memakai seluar dan blouse serta tudung putih bunga-bunga pada pagi itu, katanya.

Ketua Polis Daerah Tampin, Superintendan Anuwal Ab Wahab berkata, polis menerima laporan dibuat Abdul Halem yang juga seorang kontraktor kira-kira jam 9.30 malam, Sabtu lalu.

Semalam, Sinar Harian melaporkan Che Som tidak pulang ke rumah dipercayai h1lang sejak pagi Sabtu dan orang ramai yang mempunyai maklumat atau berjumpa dengannya boleh hubungi Abdul Halem di talian 013-2729741 atau Zamzuri, 014-6416179.

 

Safwan menunjukkan kerusi Che Som duduk sementara menunggu roti canai siap dan lokasi terakhir dilihat penduduk Taman Desa Permai Repah sebelum dilaporkan h1lang.

Sumber: Sinar Harian

Previous articleBelum Pun NeeIofa Umum Apa2. Sekali Ustz Don Muatnaik Status Ini Dan Pesan Siap-Siap Kat PU Riz
Next articleBapa Pura Pura Letak Hadiah Dlm Kotak Mask Je,Gadis Tak Sangka Bapa Hadiahkan Gelang Emas

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here