Home Petua Tips Disahkan sakit di awal Ramadan, men1nggal menjelang Syawal… anak anggap pemergian ibu...

Disahkan sakit di awal Ramadan, men1nggal menjelang Syawal… anak anggap pemergian ibu kem4tian yang dicemburui

71
0

JIWA mana yang tak kosong saat ibu tersayang menghembuskan nafas terakhir.

Lebih pilu apabila ia berlaku secara tiba-tiba.

Begitulah yang berlaku terhadap Nurul Damia Asyiqin, 23, apabila ibunya pergi buat selamanya pada 29 April lalu.

Jelas wanita yang menjalankan perniagaan sendiri di Johor Bahru, Johor ini, peristiwa pada minggu akhir bulan Ramadan ibarat mimpi ngeri buat dirinya.

“Umi mula sakit pada awal April. Masa tengah panaskan lauk berbuka dalam pukul 7 malam, tiba-tiba dia sakit pervt lalu terjatuh perlahan-lahan. Mujur ada nenek dekat dapur masa ibu jatuh.

“Apabila dapat tahu fasal umi dimasukkan ke hospital, saya terus bergegas balik dari Johor ke kampung di Kelantan. Doktor sahkan ada darah beku dalam kepala umi.

“Jadi umi terpaksa jalani pembed4han untuk buang tempurung kepala sebelah kiri. Saya sangat sedih apabila mengenangkan nasib umi terpaksa hadap semua ni masa bulan puasa,” katanya ketika dihubungi mStar.

0acd7608-cfac-4fbc-92cf-9833de8b637a

Gambar kenangan Damia bersama ibunya.

Menurut Damia lagi, ibunya terpaksa ditempatkan di wad 1CU (intensive care unit) selama tiga hari dalam keadaan tidak sedarkan diri.

Kesengsaraan ibunya tidak terhenti di situ apabila pada 18 April, ibunya mengalami masalah kahak berkumpul pada rongga menyebabkan dia terpaksa dimasukkan ke 1CU kembali.

“Tiga hari umi tak sedarkan diri dalam 1CU. Apabila nampak macam umi sudah stabil baru mereka pindahkan dia ke w4d biasa.

Pada petang hari yang sama tiba-tiba paras oksigen arw4h jatuh tervk… p4ru-p4ru dia menjadi makin lemah.

NURUL DAMIA ASYIQIN

“Lapan hari saja saya sempat bergurau senda, bercerita dan melepaskan rindu dengan umi. Tiba-tiba umi mengalami masalah kahak berkumpul. Kemudian dia dimasukkan ke 1CU semula untuk tebvk lubang di bahagian tekak,” katanya.

Menurut Mia, sungguhpun begitu dia bersyukur apabila diberikan kesempatan untuk menjaga ibunya yang sakit sehingga wanita itu menghembuskan nafas terakhir.

“Seminggu umi di wad 1CU masa lepas pembedahan tu. Kemudian apabila agak stabil dia dipindahkan ke w4d biasa. Seb4k hati saya tengok keadaan ibu yang ulang-alik tukar w4d tu.

“Pada malam 28 April tu saya ambil keputusan nak jaga umi bermalam dekat w4d. Keesokan paginya umi nampak OK saja siap bergurau senda dengan saya. Umi sempat membebel lagi dekat saya walaupun pertuturan tak lancar sebab str0k.

“Tapi pada petang hari yang sama tiba-tiba paras oksigennya jatuh tervk. P4ru-p4ru dia menjadi makin lemah dan selang beberapa minit lepas tu wajah umi jadi pucat dan tidak bernafas. Kira-kira pukul 3.35 petang umi menghembuskan nafas terakhir,” kata Damia.

IMG_1165

Ibu Damia men1nggal dun1a pada bulan Ramadan.

Tambah Damia, dia kini menjadi anak yatim piatu kerana bapanya juga telah men1nggal dun1a pada 2018 akib4t pembuluh dar4h pecah.

Dalam pada itu Damia yang sudah berumah tangga ini sedikit terkilan apabila niatnya untuk memberikan ibunya sebentuk cincin tidak kesampaian.

Walau bagaimanapun, dia tetap reda dengan ketentuan Allah dan beranggapan bahawa pemergian ibunya ini merupakan kem4tian yang dicemburui kerana men1nggal pada bulan Ramadan.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber : mStar

Previous articleAyda Jebat & Suami Wajibkan Saudara-Mara Lakukan Ujian Saringan Sebelum Berziarah
Next articleSar4t mengandung anak pertama, Raja Ilya tak larat sedia banyak hidangan raya –

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here