Home Petua Tips Dulu seronok jadi pengunjung teg4r, dah bergel4r penduduk baru tahu realiti hidup...

Dulu seronok jadi pengunjung teg4r, dah bergel4r penduduk baru tahu realiti hidup di Cameron Highlands – “Saya cuci pingg4n sebelum malam”

73
0

CAMERON Highlands sememangnya merupakan salah satu lokasi peranginan yang cukup terkenal dalam kalangan pelancong tempatan mahupun luar negara.

Cuacanya yang sejuk, ladang teh yang terbentang luas, strawberi merah ranum dan sayur yang segar bugar menjadi antara tarikan utama lokasi tanah tinggi berkenaan.

Alia sudah hampir tiga bulan menetap di Cameron Highland kerana mengikut suaminya bertugas.

Boleh dikatakan lokasi ini ‘padat’ dengan pelancong setiap masa sehingga jalan di sana sesak terutama setiap kali hujung minggu, cuti am atau cuti sekolah.

Wanita ini juga salah seorang pelancong ‘teg4r’ yang tidak pernah g4gal mengunjungi Cameron Highlands bersama keluarganya setiap tahun sehingga dia pernah memasang impian untuk menetap di tanah tinggi itu.

Siapa sangka, kata-kata yang pernah diluahkan beberapa tahun lalu akhirnya menjadi kenyataan!

Berkongsi cerita dengan mStar, Nur Alia A’thirah Mohd Dasuki atau senang disapa Alia berkata, dia kini secara rasminya menjadi ‘orang tempatan’ selepas mengikut suaminya yang kini bertugas sebagai kakitangan Tenaga Nasional Berhad (TNB).

“Hampir tiga bulan dah saya dan suami berpindah dan menetap di Ringlet. Dulu memang suka berjalan-jalan ke Cameron Highlands sebab sejuk. Tapi bila dah duduk sini, baru rasa realiti sebenar.

Video:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)


“Kita biasa tempat panas. Jadi ‘part’ paling sus4h tentunya bila melibatkan air seperti waktu mandi, membuang air, cuci pinggan mangkuk. Waktu malam memang sangat sejuk jadi saya selalu selesaikan kerja cuci pinggan mangkuk sebelum malam.

“Yang lucunya, kalau bangun subuh, nak angkat takbir pun menggeletar tangan. Biasanya mandi tiga kali sehari, kadang-kadang dah kurangkan jadi dua kali.

“Kalau kita dulu duduk dalam aircond rasa sejuk, mesti keluar rumah untuk hangatkan badan. Tapi sini duduk bilik sejuk, duduk ruang tamu sejuk, duduk luar pun sejuk. Stokin dan baju sejuk wajib pakai kalau malam,” katanya yang berasal dari Pasir Mas, Kelantan.

cameron 2

Keluarga dan keluarga mentua Alia menghantarnya dan suami ketika berpindah pada September lalu.

Tambah wanita berusia 23 tahun ini, dek kerana cuaca yang sejuk, mas4lah ekz3ma yang pernah ditanggungnya sebelum ini, muncul kembali.

“Saya ada sejarah ekz3ma. Bila duduk tempat sejuk, kvlit mudah kering dan saya kena pakai sabun khas untuk kvlit. Tapi dari satu sudut, kvlit semakin cerah. Bila balik Kelantan, ada pula yang perasan tona kvlit saya,” katanya yang bekerja di Ayahman Scone, pengeluar scone terkenal di tanah tinggi itu.

Berkongsi perkara paling disukainya selama menetap di tanah tinggi itu, Alia berkata menikm4ti sayur-sayuran segar setiap hari adalah salah satu daripadanya.

Tak sangka siap ramai pula yang request saya buat video lagi, minta buat ‘tour’ rumah dan lokasi-lokasi menarik sekitar Cameron.

NUR ALIA A’THIRAH MOHD DASUKI

“Tak payah pergi mall atau beli stok sayur segar sebab di sini hari-hari boleh beli dari makcik tepi jalan. Sudahlah segar, murah pula tu. Suami pula selalu bawa balik jagung atau strawberi sebab ramai yang bagi. Murah rezeki kami,” ujarnya lagi.

Tidak menyangka video ‘random’ mengenai realiti sebagai penduduk Cameron Highlands meraih sehingga 1.3 juta jumlah tontonan, Alia berkata dia sekadar suka-suka dan idea tersebut terlintas secara spontan.

“Ramai kata bestnya duduk Cameron. Itu yang saya saja nak kongsi apa yang penduduk sini lalui setiap hari. Kalau bab trafik ses4k, itu benda biasa di sini. Bagi peniaga, kalau ses4k, maknanya rezeki buat mereka.

“Tak sangka siap ramai pula yang request saya buat video lagi, minta buat ‘tour’ rumah dan lokasi-lokasi menarik sekitar Cameron. InsyaAllah ada masa saya cuba tunaikan.

cameron 1

Alia gembira dapat menikm4ti pemandangan indah Cameron Highlands setiap hari.

“Cuma saya nak ulas satu komen di TikTok saya, orang tu cakap benda kurang sopan dan kaitkan Cameron Highlands dengan aj4l sebab selalu berlaku tanah rvntuh.

“Janganlah cakap macam tu seolah-olah h4sut orang jangan datang Cameron. Fikirlah dengan peniaga di sini… mata pencarian mereka bergantung dengan kunjungan orang. Masa PKP dulu mereka dah tervk terkesan.

“Bila kerajaan dah beri kelonggaran rentas negeri, barulah ekonomi mereka beransur pvlih. Siap ada yang semangat cat kedai untuk sambut pelancong. Kalau ada peluang, datanglah support peniaga di sini,” katanya lagi.

Komen netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber: Mstar

Previous article“J4ngan sampai terl4jak ‘m4in’ pergi Umrah Uqasha…”- Kesl, Uqasha Senrose Bid4s Mvlut Jah4t Netizen!
Next articleKakak Siti Nurhaliza, Bergel4r Isteri Kali Ketig4…” Semoga Bah4gia Sampai Ke Syurga Kakakku…”

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here