Home Petua Tips Empat Individu Ziarah Aidilfitri Dikompavn RM20,000, Manakala Seorang Lagi EXCO Terengganu Dikenakan...

Empat Individu Ziarah Aidilfitri Dikompavn RM20,000, Manakala Seorang Lagi EXCO Terengganu Dikenakan Kompavn RM2000

59
0

KLUANG – Empat individu yang mel4nggar prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Taman Sri Lambak dikenakan kompavn sebanyak RM 20,000 oleh Kementerian Kesihatan Malaysia ( KKM) pada Khamis.

Ketua Polis Daerah Kluang Asisten Komisioner Low Hang Seng berkata, anggota polis dari Ibu Pejabat Daerah Polis (IPD) Kluang bersama petugas KKM menjalankan operasi bersepadu di kawasan sebelum mengesan empat lelaki terbabit berada di balkoni rumah.

“Hasil sias4tan mendapati tiga lelaki berkenaan datang ziarah ke rumah salah seorang penghuni sempena Hari Raya Aidilfitri di mana aktiviti itu tidak dibenarkan oleh pihak Majlis Keselamatan Negara ( MKN).

Manakala di Terengganu pula, seorang lagi EXCO Terengganu yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Chukai, Hanafiah Mat dikompavn RM2,000 kerana mel4nggar prosedur operasi standard (SOP) pada pagi 1 Syawal.

Hanafiah yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Perpaduan Nasional negeri dikenakan tindakan kompavn itu semalam kerana mel4nggar SOP Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berkaitan larangan aktiviti ziarah sempena Aidilfitri.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Superintendan Hanyan Ramlan, berkata wakil rakyat itu dipanggil memberi keterangan selepas gambarnya melawat anak yatim dan memberi duit raya pada pagi Khamis tular di media sosial.

“ADUN Chukai terbabit hadir ke Ibu Pejabat Polis Daerah Kemaman kira-kira jam 9 malam tadi dan dikenakan kompaun RM2,000 kerana melangg4r SOP ditetapkan,” katanya ketika dihubungi di sini malam tadi.

Sementara itu, Hanafiah menerusi laman Facebooknya berkata, beliau reda apabila dikenakan kompavn kerana melanggar SOP.

“Saya menerima panggilan daripada seorang ibu mengatakan anaknya teringin makan sate pada pagi raya sebelum saya ke sana untuk menghantar hidangan itu bersama kuih dan duit raya untuk anak mereka.

“Ketika itu, ada dalam empat hingga enam rumah yang saya kunjungi untuk tujuan sama.

“Saya reda (dikenakan kompavn), sekurang-kurangnya saya boleh menjawab kepada Allah SWT (nanti), amanah yang orang letakkan ke atas saya sebagai wakil rakyat, saya sudah tunaikan permintaan mereka.

“Demi rakyat, saya rela berkorban, dikompaun,” katanya.

Sebelum ini, Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Desa Terengganu yang juga ADUN Jabi, Dr Azman Ibrahim dikenakan kompaun RM2,000 kerana menerima tetamu pada pagi 1 Syawal.

“Pihak KKM telah mengeluarkan sebanyak empat kompavn di bawah PerkaraPerkara 16 Peraturan-peraturan Penceg4han dan Pengawalan Peny4kit Berj4ngkit (Langkah-langkah Dalam Kawasan Tempat Jangkitan) 2021,” katanya menerusi kenyataan pada Ahad.

Dalam pada itu, polis menyeru orang ramai agar mematuhi arahan dikeluarkan MKN bagi mengek4ng penul4ran Covid-19.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber : http://www.terengganutv.bbn.my/

Previous article“Rafael Tengok Mommy Sed!h, Terus Bagi Air” -Gelagat Anak Mawar Masa Sesi Bermaafan Dapat Pujian
Next article“PU Riz Yang Tersakiti” Foto Lelaki Iras Suami Neelofa, Ramai Terhibur Tapi Ada Yang Marah Sebab…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here