Home Petua Tips Ismail Sabri Ded4h Kenapa tak buat l0ckdown penuh. Buat ramai s4yu

Ismail Sabri Ded4h Kenapa tak buat l0ckdown penuh. Buat ramai s4yu

61
0

DI SEBALIK desakan sebilangan besar rakyat yang meminta agar ‘l0ckd0wn’ penuh dilaksanakan bagi membendung penul4ran k3s C0v1d-19, Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menjelaskan kerajaan mempunyai pertimbangan tertentu sebelum memutuskan apa jua langkah yang hendak diambil.

Rakyat derit.a masalah ment4l, makan nasi dengan air garam

Berkata dalam sidang media pada petang Sabtu, Ismail Sabri mendedahkan bahawa terdapat banyak kes melibatkan mas4lah ment4l dilaporkan ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 1.0 dilaksanakan tahun lalu.

“Sewaktu PKP 1.0, terdapat banyak k3s melibatkan masalah ment.al. Kes bun.uh diri banyak berlaku cuma kita tak hebohkan perkara ini.

“Inilah yang kita nak jaga rakyat kita supaya jangan terlalu mend3rita… walau kita nak selamatkan ny4wa tapi ada rakyat mend3rita,” katanya.

Tambahnya lagi, pelaksanaan l0ckdown secara menyeluruh akan memberi kes4n yang sangat besar kepada golongan m.iskin yang rata-ratanya bergantung kepada pendapatan harian.

“Peniaga kecil, mereka bergantung hidup secara harian daripada perniagaan yang dilaksanakan. Kalau tutup lagi, mereka tiada pendapatan harian.

“Kita lihat paparan di media sosial, ada keluarga makan nasi dengan air garam. Ini real berlaku dalam golongan mis.kin dan B40. Sebab itu kita berpandangan perkara ini kena ambil kira.

“Ada kata kenapa tak tutup kilang atau syarikat besar. Kesannya bukan kepada tuan punya syarikat saja tapi kepada pekerja-pekerja.

“Sebelum ini 800 ribu hilang pekerjaan. Hilang pekerjaan bermakna tiada pendapatan. Bagaimana rakyat nak su.rvive? Sebab itu kita tak buat total lockd0wn tapi ketatkan SOP,” jelasnya panjang lebar.

Tambah beliau lagi, walaupun tidak melaksanakan lockdown secara penuh namun kerajaan mengambil pendekatan melaksanakan lockd0wn secara bersasar iaitu di kawasan yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD).

“Mereka di kawasan ini tak boleh keluar, ada kaw4t dvri, aktiviti perniagaan tak dibenarkan kecuali keperluan harian seperti kedai runcit.

“Setiap hari saya umum ada PKPD dilaksanakan tapi kita tak lakukan seluruh negara kerana seperti saya kata, ia melibatkan masa depan rakyat terutama rakyat kita yang miskin,” ujarnya lagi

5 Perkara Yang Patut Anda Tahu Tentang PKP 3.0 Minggu Depan

1) Jumlah sekatan jalan raya akan ditambah

Menurut Menteri Ismail Sabri, sekatan jalan raya akan ditambah lagi untuk menghadkan perjalanan ketika PKP 3.0

2) Waktu operasi ekonomi akan dihadkan

3) 80% sektor kerajaan manakala 40% sektor swasta berkerja di rumah

Terdapat dua strategi untuk mengurangkan pergerakan ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) kali ini, umum Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Jelas Ismail, strategi pertama adalah mengurangkan jumlah pekerja yang bekerja di pejabat sama ada sektor kerajaan mahupun swasta, manakala strategi kedua pula adalah menghadkan masa operasi sektor ekonomi.

4) Pengangkutan awam akan di kurangkan 50%

Maknanya, penumpang didalam pengankutan awam seperti bas dan tren dikurangkan sebanyak 50% dari kapasiti.

5) Operasi perniagaan dihadkan dari 8 pagi sehingga 8 malam.

Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri memaklumkan bahawa sekatan tambahan berkaitan sektor ekonomi akan bermula di seluruh negara pada 25 Mei ini.

Menurutnya, operasi perniagaan dihadkan kepada jam 8 pagi sehingga 8 malam sahaja. Sektor ekonomi ini melibatkan restoran, kedai makan, kedai runcit, pasar raya, kedai dobi, klinik haiwan dan perniagaan-perniagaan yang lain.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber : https://www.viralmy.me/

Previous articleSiti Nurhaliza Bakal Akh1ri Tempoh Berpantang, Netizen ‘Ger4m’ Lihat Foto Terbaharu Muhammad Afwa
Next articleAltimet Luah Perasaan Dia Yang Selama Dia Pendam Selepas PKP 3.0 Diperketatkan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here