Home Petua Tips “Jangan Sembvr S4ngat!” – Siti Sarah Ber4ng Rakyat Tidak Ber4dab Perso4lkan Pihak...

“Jangan Sembvr S4ngat!” – Siti Sarah Ber4ng Rakyat Tidak Ber4dab Perso4lkan Pihak Atasan

67
0

Semenjak kemunculan wab4k p4ndemik COV1D-19 yang semakin menular dalam negara kita ini, rata-rata daripada rakyat Malaysia menjadi cacing kepanasan dek kerana berasa bimbang akan keadaan semasa k3s positif gejala ini yang seolah-olah tiada penurunan. Hal ini telah membuatkan rakyat Malaysia menjadi lebih lantang bersuara dalam meluahkan isi h4ti mereka mengenai sebarang perkara yang mereka tidak setuju atau tidak berpuas h4ti terutamanya isv yang melib4tkan keputusan pihak atasan.

Baru-baru ini tular sebuah video secara langsung yang bertajuk Total L0ckdown: Apa Yang Kerajaan Gag4l Belajar Dalam Setahun ini telah dimuat naik oleh seorang aktivis Sarawak, Iswardy Morni dalam laman rasmi YouTube akaun miliknya. Menerusi video yang berdurasi 37 minit itu, difahamkan pengisian video tersebut seolah-olah berb4ur h4sutan dan menghina Yang di-Pertuan Agong, l-Sultan Abdullah Ri;ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

 

Susulan daripada itu, sebagai selebriti tanah air, penyanyi Siti Sarah Raisuddin melu4hkan isi h4tinya mengenai sikap segelintir rakyat Malaysia yang seakan tidak menghorm4ti pihak atasan terutamanya apabila bertutur mengenai pemimpin-pemimpin negara. Menerusi posting sedutan klip video Iswardy di akaun Instagram milikmya, Siti Sarah berpendapat bahawa segel1ntir rakyat Malaysia seolah-olah sudah les4p ‘adab’ dalam diri mereka dek kerana sering melemparkan m4kian dalam perc4kapan dan tidak menjaga per4saan orang lain sebelum melu4hkan kata.

“And sorry to say kenapa orang sekarang suka h4ti je cakap bodoh, B***, c***** dah macam snack. Main tulis je kat social media. Kenapa eh? Menc4rut tu membagi gigil kalau tak sebut sehari” lu4h Siti Sarah menerusi kapsyen posting tersebut.

Menerj4h di ruangan komen posting  tersebut, ramai dalam kalangan pengikutnya yang turut bersetuju dengan kenyataan Siti Sarah mengenai sikap dan tingkah laku sesetengah masyarakat kita yang tidak mempunyai tanda horm4t kepada pemerint4h negara. Rata-rata daripada mereka turut tidak mengemari dengan tind4kan ‘ber4ni’ mereka dalam meneg4kkan kebenaran.

Ada betul juga apa yang diperkatakan oleh Siti Sarah itu. Sebagai rakyat Malaysia yang berbilang kaum, adalah menjadi tanggungjawab kita untuk sentiasa menjaga pertuturan lebih-lebih lagi apabila bercakap mengenai isv negara. Kita semua berada dalam keadaan yang perit untuk menghadapi uji4n yang berat ini namun, perkara itu bukanlah menjadi asb4b untuk kita menjadi ‘kurang aj4r’ kepada pemimpin negara. Sebaliknya, luahkan pendapat dengan cara yang betul. Kita haruslah menjadi rakyat yang bersatu untuk membanteras w4bak membawa m4ut agar suatu hari nanti kita menang semula.

Penulis: Aqilah Paharuzi

Sumber: Instagram Siti Sarah 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber : https://www.koolfm.com.my/

Previous article“Jangan Melaw4k Pas4l Rakyat Yang Dah Perg1” – Altimet T3gur Doktor Bergur4u Tidak Ken4 Masa
Next articleDed4h pinggang size 25, cantiknya Amyra Rosli jadi bualan ramai

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here