Kaki p0nteng dilabel tiada masa depan, lepasan SPM tak kecil h4ti tapi ucap terima kasih kepada cikgu itu… kini gigih buat bisnes svsu lembu

PERNAH dilabel tiada masa depan oleh guru sendiri, lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) ini bagaimanapun tidak pernah berkecil h4ti.

Menurut Muhammad Sharil Amrie Zamri, 19, kata-kata yang diungkapkan seorang guru lelaki itu menjadi pemb4kar semangat buatnya untuk membuktikan dia juga boleh berjaya.

“Saya baru habis sekolah pada Mac tahun lepas. Keputusan pun cukup-cukup makan saja. Dulu zaman sekolah saya suka p0nteng. Segala n4kal macam-macam ada. Pernah terlibat k3s rok0k, kes berg4duh pun banyak.

“Tapi bila cikgu cakap macam tu, saya tak ambil h4ti. Saya nak ucapkan terima kasih kepada cikgu. Kerana dia g4rang, ia membuatkan saya berfikir mengenai masa depan.

“Saya tak pernah berd3ndam dengan kata-kata itu. Tak ada cikgu yang nak tengok muridnya g4gal. Jadi saya kena ambil positif. Jadikan ia semangat untuk berjaya,” ujarnya yang berasal dari Tasek Gelugor, Pulau Pinang.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)


Biarpun tidak berupaya melanjutkan pengajian ke peringkat universiti, dia yang senang disapa Shahril tetap mahu berjaya dengan cara sendiri.

shahril3

Shahril bekerja di bengkel lori bapanya.

Shahril juga akui dia menyes4l kerana tidak belajar bersungguh-sungguh, namun kini mahu menebus masa lalu dengan usaha keras dalam pekerjaan yang diceburi.

“Memang menyesal sebab n4kal. Kalau rajin pergi sekolah, mesti tak kena kerja tervk macam ni. Tengok kawan-kawan pergi universiti, rasa teringin juga. Tengok kehidupan mereka macam enjoy.

“Pesanan saya kepada pelajar di luar sana, nakal macam mana sekalipun, kita kena ambil segala kata-kata cikgu sebagai pedoman. N4kal pun, kita tetap kena pergi sekolah.

Nanti dah berjaya, saya juga nak pergi jumpa cikgu semula. Terima kasih buat cikgu tersebut, kata-kata dia saya ambil sebagai pedoman hidup.

SHAHRIL

“Kalau tak pandai sekalipun, mesti ada 10 atau 15 peratus yang kita boleh pelajari. Kalau pergi sekolah, mesti akan dapat ilmu walaupun sikit,” ujar anak bongsu daripada tiga beradik itu.

Kini, Shahril bekerja di bengkel lori milik bapanya. Pada masa sama, dia turut menjalankan perniagaan svsu lembu dan makanan haiwan.

shahril2

Shahril turut berniaga svsu lembu selepas menamatkan persekolahan tahun lalu.

“Saya buat bisnes sendiri. Jual svsu lembu dan makanan haiwan. Lepas tu, saya bekerja di bengkel lori ayah.

“Saya harap suatu hari nanti saya boleh berjaya dan buktikan kata-kata cikgu saya tak betul. Nanti dah berjaya, saya nak jumpa cikgu semula. Terima kasih buat cikgu tersebut, kata-kata dia saya ambil sebagai pedoman hidup,” ujarnya lagi.

Dalam pada itu, video perkongsian Shahril di TikTok mengenai dirinya yang dilabel tidak memiliki masa depan meraih lebih 400,000 tontonan.

shahril2

Kata Shahril, dia menyes4l kerana n4kal ketika zaman sekolahnya.

Malah, ramai yang memberi sokongan mor4l untuk dia terus cek4l mengejar impian dan kejayaan dengan cara tersendiri.

“Cikgu ni bukan sengaja cakap macam tu. Dia nak c4bar supaya kita ada kesedaran untuk buktikan kita boleh berjaya. Dia cakap tanda sayang kepada muridnya.

“Cikgu ni macam mak ayah kita. Dalam m4rah dia, diam-diam penuh doa tanpa kita dengar.

“Cikgu cakap macam tu sebagai cab4ran buat kita. Jasa cikgu tak ternilai,” tulis beberapa netizen.

Komen netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber :https://www.sinarviral.kini.blog/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*