Home Petua Tips “Kipas Dibuka Sepanjang Masa,” Jururawat Ini Dedahkan Keadaan Sebenar Dalam Wad Ku4rantin

“Kipas Dibuka Sepanjang Masa,” Jururawat Ini Dedahkan Keadaan Sebenar Dalam Wad Ku4rantin

1931
0

Baru-baru ini telah tular isu yang menyatakan bahawa kipas serta aircond tidak boleh dipasang kerana vi1rus Covi1d-19 akan menjadi lemah kerana persekitaran yang p4nas.

Sungguhpun begitu, seorang jururawat KKM yang bertugas di salah satu hospital yang mer4wat pes4kit-pes4kit Cov1id-19 ini bertindak membidas kenyataan itu.

Menurut Rabiatul Adawiyah, kenyataan itu adalah tidak benar. Ini kerana vi1rus tersebut tidak terjejas dengan suhu sejuk mahu pun suhu tinggi. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, ikuti perkongsiannya seperti berikut:

DIKUAR4NTIN KIPAS DAN AIRCOND TAK BOLEH DIBUKA? BERJEMUR PAN4S UNTUK TAKNAK BAGI VI1RUS SELESA?

Terpanggil dengan isu yang viral dari pengalaman pes4kit di mana telah diviralkan oleh page-page di muka buku.Betul perasaan pes4kit semasa dalam kuar4ntin amat sens1itif. Pesakit dijauhkan dari family.

Terkurung dalam 1 ward. Emosi sedih s4kit semua di tanggung seorang diri. Tiada siapa boleh menemani mereka.Kebanyakkan hospital kerajaan tiada ward yang tertutup yang boleh menempatkan 2 pesakit 1 bilik untuk isolate pes4kit.

Kecuali jika ada ward yang pes4kit tibi or isolation ward ada, tapi bed yang hanya muat kan pes4kit 2, 4 pes4kit untuk kes-kes tertentu sahaja.

Disebabkan kes yang bertambah. Ward-ward biasa general ward dibuka untuk menempatkan pes4kit Cov1id-19. Termasuk ward b. Yang dahulu yer wad pat4h or orthopaedic.

Ward yang dulu pernah ada untuk isolation pes4kit tibi sahaja yang ade partition wall.

Sepanjang pes4kit ada di dalam ward

Kipas dibuka sepanjang masa. Malah ward yang tertutup diventilasi dengan aircond.

Ada sumbangan aircond untuk staff frontliner dan diletakkan di dalam ward pesakit Covi1d-19. Bukan semua ward mengunakan kipas ade ward yang juga mengunakan aircond.Tiada istilah kipas dan aircond tak boleh bukak terpaksa berjemur kerana taknak vi1rus selesa?

V1irus tak terjejas suhu sejuk atau suhu tinggi.Soal barangan keperluan yang keluarga hendak kirim untuk pes4kit alhamdulillah setakat kami menjaga pes4kit tak putus kiriman family untuk diberi kepada ahli keluarga yang sedang dikuar4ntin. Kami sendiri yang akan berikan kepada pes4kit dan menjadi runner untuk pes4kit.

Maybe luahan bekas pes4kit Covi1d untuk menyedarkan dan memberi awareness dekat semua rakyat Malaysia derita terkena peny4kit ini hanya mereka sahaja yang tahu.Bukan semua pes4kit Cov1id-19 menunjukkan simptomBukan semua pes4kit mengalami symptom yang teruk.

Ramai yang tiada simptom dan sihat seperti biasa. Sebab tu ade pes4kit yang boleh bergambar.

Pes4kit Cov1id-19 untuk kes yang kr0nik ade peny4kit lain yang biasa akan mengalami simptom kron1ik, dan perlu dimonitor kan di icu.Kami nurses, doktor frontliner yang menjaga pes4kit Covi1d-19 mencuba untuk mer4wat dan selesakan pes4kit dalam keadaan mereka diku4rantin jauh dari keluarga.

Dalam keadaan kami berpakaian berlapis lapis berpeluh dari kepala hingga ke kaki kami mampu tersenyum dan berbual dengan pes4kit kami. We treat patient like family.

Setiap kali terpandang wajah pakcik pakcik yang berada dalam ward tersebut b terbayang muka ayah b.

Kalau ayah b berada dalam ward tu akan b cuba ceriakan dia bagi kata kata semangat dekat dia. Walaupun b tahu raut wajah mereka sedih mereka tertekan dengan isu ujian peny4kit yang di alami.Pesakit str3ess sebab berada di tempat yang sama terkurung. Jauh dari family. “Dalam hati mahu berlari keluar balik ke pangkuan keluarga.

Ini yang diluahkan oleh salah seorang pes4kit kami”. Mereka di uji dengan keadaaan begini. Tapi kami di uji dengan berjihad ke jalan mu ya ALLAH. Maafkan kami jika kami tidak cukup untuk memberi keselesaan di saat bencana ni.Mungkin kami bukan terbaik tapi kami mencuba untuk berikan yang terbaik.

Jihad kami tak pernah berhenti. Doakan diberi kekuatan untuk semua frontliner diluar sana.

Kami kuat untuk anda semua.Sembuhkanlah mereka pesakit Covid-19. Semoga hilang virus C0vid-19 ini di muka bumi Mu- Ya Allah.Amin ya rabbal alamin.

 

Sumber : Rabiatul Adawiyah

Previous article4 Kem4tian, 150 kes baharu p0sitif C0vid-19
Next article‘Budak Lu Ke Man..’ Ada Netizen Tidak Puas Hati Bila Ali Puteh Tegur Man Rajalawak Sebab Banyak Menderma

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here