Home Petua Tips Kita Hampir ‘Kehil4ngan’ Azizulhasni

Kita Hampir ‘Kehil4ngan’ Azizulhasni

73
0

Kuala Lumpur: Jika tidak menerima raw4tan awal mungkin arena sukan negara kehil4ngan permata yang menjadi satu-satunya harapan untuk menggenggam emas di Olimpik kelak.

Situasi berkenaan terjadi kepada Azizulhasni Awang selepas disahkan mengalami masalah jantvng hingga hampir menamatkan kariernya sebagai pelumba basikal negara baru-baru ini.

Malah, kehil4ngan ‘The Pocketman’ negara secara tiba-tiba senyap sejak awal Februari lalu akhirnya terjawab apabila sebenarnya dia bergelut dengan raw4tan penyakit jantvng itu sebelum melakukan pembed4han 21 April lalu.

Berkongsi pengalaman terbabit, Azizul berkata, dia mula berasa saklt di bahagian dada sejak menjalani latihan pada awal Februari lalu sebelum merujuk situasi berkenaan kepada pakar perunding jantvng kardiologi di Melbourne iaitu doktor Barveen Aisha Abu Baker bagi menjalani pemeriksaan dan ujian yang lebih teliti.

Katanya, hasil daripada siri ujian terbabit mendapati jantvngnya mempunyai keadaaan yang dipanggil ‘anomalous aortic origin of right coronary artery’ (AAORCA).

“Keadaan ini jarang ditemui dan pak4r bed4h di Australia memutuskan bahawa perlu menjalani pembed4han pembetulan (corrective surgery) kerana risiko ‘sudden cardiac arrest’ (ser4ngan jantvng) yang tinggi.

“Selain itu, situasi berkenaan tidak boleh buat main kerana boleh terkena serangan jantvng kerana kebanyakan atlet lain yang terkena penyakit berkenaan mungkin sudah men1nggal dun1a dan hanya menyedari selepas melakukan bedah si4sat,” katanya, dalam sidang media secara atas talian sebentar tadi.

Selain itu pemenang pingat perak Olimpik Tokyo itu berkata, dia terpaksa melakukan pembedahan segera memandangkan peny4kit berkenaan akan menyebabkan keadaannya bertambah p4rah dan berisiko tinggi terkena ser4ngan jantvng.

“Saya ada bertanya kepada pak4r perub4tan jika saya berhenti bersukan adakah peny4kit berkenaan akan berkurangan atau sembuh namun mereka menyatakan bahawa keadaan akan bertambah bvruk lagi.

“Selepas melakukan pembedahan, keadaan saya memang lain kerana cepat penat dan ada satu ketika berasa terlalu letih dan tidur seharian,” katanya.

Awal tahun ini boleh dikatakan tempoh cukup mencabar buat Azizul selain disahkan mengh1dap masalah jantvng, dia juga kehil4ngan ayahnya Awang@Muda Embong, 73, men1nggal dun1a akib4t str0k.


Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Institut Sukan Negara (ISN) Ahmad Faedzal Md Ramli memaklumkan bahawa pembedahan pembetulan itu iaitu ‘reimplantation of the right coronary artery’ dijalankan melalui teknik ‘minimally invasive surgery via mini-sternotomy’ yang bertujuan membantu mempercepatkan proses pemulihan Azizul.

“Kos pembed4han beliau telah dibiayai melalui skim insurans yang dicarum oleh pihak Majlis Sukan Negara (MSN).

“Azizul berehat di rumah beliau di Melbourne Australia di bawah pemantauan pasukan perub4tan. Pada masa yang sama, pasukan pakar perub4tan sukan ISN dan pakar kardiologi sukan Institut Jantvng Negara (IJN) sedang memperhalusi beberapa kriteria serta elemen penting dalam merangka program pemulihan Azizul yang turut meliputi sokongan perkhidmatan sains sukan,” katanya.

Komen Netizen:

Sumber : HM

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber :http://www.sinarviral.com/

Previous article‘Maaf sahaja tak cukup..’ – Patutlah 12 Hari Tak Balik Rumah, Rupanya Suami Pergi Honeymoon Dengan Isteri Baru
Next articleAsalnya nak selfie je, suami isteri terkejut kanak-kanak comel spontan doakan rezeki anak… Ramai puji hebat didikan mak ayah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here