Home Petua Tips Terkil4n Tak Sempat Beri Baju Raya Pada Arw4h, Mengglgil Di Jalan TAR,...

Terkil4n Tak Sempat Beri Baju Raya Pada Arw4h, Mengglgil Di Jalan TAR, Ibu Saudara 0KU Dijemput Ilahi Di Bulan Suci Ini…

64
0

Ibu saudara juga merupakan insan yang menjadi ins4n yang begitu dekat dalam sal4h silah keluarga.

Keakraban membuatkan wanita ini diibarat sebagai ibu kandung kerana sikap mereka yang ambil berat dan menjaga kebajikan.

Seorang gadis, Nur Athirah Izzaty, 26, berkongsi kisah pemergian ibu saudaranya, Rusiah Johan atau nama gelarannya Ma Suyah.

Mesra disapa Zaty, katanya, pemergian ibu saudaranya yang merupakan orang kelainan upaya (OKU) begitu menyayat hati selepas meningg4l secara mengejvt.

“Ma Suyah ni adik bongsu ibu saya. Dari saya dan adik-adik kecil lagi memang dia mengasuh kami semua bila ibu tiada di rumah pergi berniaga. Kami anggap dia macam ibu kedua kami.

Video:

“Makcik saya ni OKU yang lembam dalam pelajaran. Dia dah tinggal dengan famili saya sejak dari zaman mudanya lagi sampai umur dia dah masuk 47 tahun.

“Ma Suyah suka guna telefon dia untuk call orang sekeliling dia. Kadang tu hari-hari dia spam call saudara-mara. Tapi lepas dia meninggal, semua rasa sunyi sebab dah tak ada lagi orang nak call kami bertubi-tubi macam selalu,” jelas Zaty.

Ma Suyah menjaga Zaty dan adik beradiknya sejak kecil.

Zaty berkata, pemergian ibu saudaranya cukup memberi kesan mendalam apabila dikatakan Ma Suyah meningg4l secara tiba-tiba.

Menurut anak sulung daripada empat beradik itu, kemat1an wanita itu berlaku sewaktu Ma Suyah sedang berjalan di Jalan Tuanku Abdul Rahman (TAR), Kuala Lumpur untuk berjumpa rakannya yang berniaga.

Dia yang menetap di Gombak berkata, Ma Suyah merupakan seorang yang disenangi ramai kerana sikapnya yang peramah.

Ibu saudara Zaty meningg4l duni4 pada 22 April 2022.

Lebih meny4yat hati apabila ibu saudara meningg4l dalam keadaan trag1s pada 21 April lalu, di Hospital Kuala Lumpur (HKL).

“Khamis tu macam biasa saya berniaga di food truck dekat Jalan TAR. Makcik pergi jumpa kawan dia yang berniaga di situ juga. Masa tu dia tengah berborak dengan kawan dia. Dia beritahu telefon dia hil4ng sampai buat dia sangat s3dih.

“Tiba-tiba badan dia menggigil, jadi dia panggil anak jiran yang ada masa tu. Belum sempat dia disambut, Ma Suyah reb4h. Mulut dia berbuih dan keluar d4rah.

“Ma Suyah dibawa ke hospital tapi sampai je dia dah meninggal. Doktor tak boleh sahkan dia meningg4l melainkan jika kami bersetuju nak buat post-mortem.

“Kami sekeluarga sepakat tak nak buat ujian atau siasatan ke atas jnazah arw4h, anggap saja meninggal dunia kerana kemat1an mengejvt. Jnazah arw4h disimpan pada esok paginya (Jumaat),” jelas Zaty.

Zaty (kiri) bersama ibu saudara.

Malah, apa yang lebih terkilan menjelang Syawal tidak lama lagi, ibu saudaranya ini tidak sempat untuk merasai memakai baju raya baharu yang dibeli atas talian oleh Zaty.

Menerusi perkongsiannya di TikTok ini, gadis ini turut merasai terharu apabila rata-rata warga maya mendoakan Ma Suyah susulan videonya yang mengund4ng seb4k.

Ma Suyah (duduk hadapan, kanan) menjadi sebahagian keluarga Zaty.

“Saya masih s3dih bila teringat masa s4kit dulu sampai tak boleh tidur. Ma Suyah sanggup bersengk4ng mata tepuk badan saya macam baby sampailah tertidur.

“Sampai sekarang saya masih terkejvt dan tak boleh terima dengan apa yang jadi. Saya ada belikan dia baju raya dari online. Baju tu sampai tengahari jadi saya ingat nak dia cuba pakai malam lepas balik dari berniaga tapi rupanya tak sempat.

“Saya post video tu sebagai kenangan saja sebab dah anggap dia ni macam s4lah seorang orang paling penting dalam hidup. Tak sangka pula boleh v1ral. Alhamdulillah walaupun tak semua dalam TikTok kenal dia tapi ramai yang mendoakan arw4h Ma Suyah,” kata Zaty.

SUMBER: mstar

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber : http://www.klmenjeritvideo.dnq.news/

Previous articleYouTuber Jepun Sambut Ramadan Di Hong Kong, Agih Nasi Lemak Buatan Sendiri
Next article“Rasa Helpless, Respek Dekat Peniaga,”- Khemah Terbang & Kilat Sabung Menyabung, Alif Satar Ded4h Cabaran Berniaga Di Bazar Ramadan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here