Home Petua Tips “Sekarang banyak b4ntahan didengar”- Datuk Anwar Ibrahim Setuju Langkah Kerajaan Tangani CVID-19,...

“Sekarang banyak b4ntahan didengar”- Datuk Anwar Ibrahim Setuju Langkah Kerajaan Tangani CVID-19, tapi perlu lebih telus

170
0

KUALA LUMPUR – Datuk Seri Anwar Ibrahim pada dasarnya bersetuju dengan banyak langkah yang diambil oleh kerajaan dalam menangani penul4ran w4bak C0vid-19.

Presiden PKR itu berkata, beliau juga bersetuju kerajaan melanjutkan penguatku4saan Per1ntah K4walan Perger4kan (PKP) sebagai usaha mengek4ng w4bak itu yang mengh4ntui seluruh dunia.

Bagaimanapun, beliau berharap kerajaan lebih telus dalam pelaksanaan itu, terutama berkaitan dengan m4salah rakyat yang keh1langan dan kekur4ngan sumber pendapatan ak1bat PKP.

Pada masa sama, beliau mengges4 kerajaan agar Bantuan Prihatin Nasional (BPN) yang diumumkan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menerusi Pakej R4ngsangan Ekonomi Prihatin Rakyat pada 27 Mac lalu dilakukan secara lebih telus.

“Walaupun saya banyak bersetuju dengan langkah kerajaan termasuk PKP dilanjutkannya, tetapi pelaksanaannya mesti telus terutama berkaitan dengan BPN, yang mana rakyat ingin tahu kedudukannya.

“Saya nyatakan perkara ini untuk memberikan gambaran kepada kerajaan bahawa langkah yang ada sekarang ini t1dak memadai dan kerajaan perlu pastikan ketelusan penyampaiannya.

“Sekarang banyak b4ntahan didengar, kerana s4luran bantuan itu masih lagi menerusi ketua-ketua pol1tik tempatan yang belum tentu dilakukan secara telus dan sampai kepada kelompok yang paling misk1n dan berhak terutama yang kel4paran, anak-anak dan w4rga em4s,” katanya menerusi ‘Live Facebook’ beliau hari ini.

Anwar yang juga Ahli Parlimen Port Dickson berkata, sebab itu beliau ges4 pemimpin kerajaan agar lebih bertanggungjawab dalam pengumuman yang dilakukan.

Ini teg4s beliau, dalam tempoh PKP, pendapatan hasil minyak akan berkur4ngan, manakala kilang dan syarikat tidak lagi meneruskan pengeluaran ataupun keluaran secara terb4tas kerana faktor keselamatan.

Beliau juga melahirkan keb1mbangan dengan kenyataan Menteri Kewangan, Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz apabila memberi unjur4n pertumbvhan ekonomi negara yang bertent4ngan dengan dapatan daripada satu kajian.

Jelasnya, menteri berkenaan memberi keadaan yang sangat lun4k untuk tahun 2021 iaitu unjuran 5.8 peratus, sedangkan dapatan dari satu kajian menunjukkan ekonomi negara akan mengvncup kepada neg4tif 1 hingga 4.6 peratus.

“Penguncvpan ini secara tidak langsung memberi kes4n kepada ekonomi dan kehidupan rakyat terutama di kalangan penjaja, peniaga kecil serta industri kecil dan sederhana (IKS).

“Golongan ini semua akan hadapi kes4n yang besar, yang saya kira dalam semua unjur4n akan berl4rutan untuk sehingga akhir tahun ini dan membawa ke tahun depan.

“Kenapa menteri s4ndar kepada satu dua kajian? Bagi saya sangat tidak munas4bah kerana ia memberikan satu gambaran kita ini di tahap yang boleh membanggakan, sedangkan berlaku sebal1knya,” katanya.

Anwar turut menyentuh mengenai peratusan golongan yang bakal keh1langan pendapatan dengan menyatakan kajian Jabatan Statistik Malaysia menunjukkan mereka yang bekerja sendiri akan mengalami kekur4ngan pendapatan sepanjang PKP ini sebanyak 53.4 peratus.

Katanya, 35 peratus dari jumlah itu akan keh1langan lebih 90 peratus pendapatan dan 46.6 peratus akan keh1langan pekerjaan sama sekali, maknanya akan menjadi peng4nggur.

Sumber : MalaysiaGazette

Previous articleAku janda kahwin kali ke-2. Majlis pun makan ayam je. Lepas 3 bulan kahwin terkantoi siapa suami aku.
Next articleUmur Ros 32 tahun dan aku pulak 25 tahun. Hairannya dia bagi aku kahwin tapi dia tak nak jumpa Diana

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here