Home Petua Tips Warganet Dari Ind0nesia Sendiri Hairan, Saj4t Selamba Pamer Iklan Luc4h Tapi Tiada...

Warganet Dari Ind0nesia Sendiri Hairan, Saj4t Selamba Pamer Iklan Luc4h Tapi Tiada Tindakan Dari Kerajaan

220
0

” Ingat anak dara lagi penting jaga aset bagi mantap tauu! Kesan seawal 3-7 hari . Hanya sapu sahaja dan tunggu hasil nya . Tidak perlu telan pil atau risau kesan sampingan.”

Itu antara kapsyen ditulis usahawan kntr0versi Nur S4jat yang mempromosikan serum payud4ra di Instagram beliau.

Iklan tersebut bagaimanapun mendapat kec4man orang ramai yang mengatakan S4jat tidak peduli dengan sensitiviti umat Islam di negara ini.

Malah agak mengejutkan apabila warganet dari negara jiran, Indonesia juga terperanjat dengan keberanian S4jat mempamerkan iklan wanita yang hanya memakai baju dal4m itu.

Menurut individu yang berasal dari Indonesia itu, dia hairan bagaimana Malaysia, sebuah negara yang terkenal dengan imej Islamik dan masyarakatnya yang sopan santun boleh membenarkan iklan sebegitu dipamerkan kepada umum sesuka hati tanpa apa-apa tindakan diambil.

” Maaf yah, ko di malaysia bisa ada iklan seperti ini si, kalau di Indonesia ada iklan seperti ini pasti udah dii…..padahal malaysia setahu saya lebih Islamiah di banding Indonesia”

” Saya cuma bertanya, saya juga tidak menjelekan negaramu, malah saya bilang malaysia agama islamnya lebih kuat drpd di indo”, tulis individu bernama Yati.

Komen serta pendapat Yati itu mendapat reaksi dari kalangan warganet Malaysia.

Ada yang menyokong Yati, ada juga yang berpendapat isu melibatkan moral seseorang tidak seharusnya dijadikan perbandingan antara sesebuah negara.

Ini kerana, sekiranya bercakap tentang isu Sajat, boleh dikatakan hampir keseluruhan mengecam perbuatan Sajat yang seolah-olah mempersendakan Islam.

” Sebenarnya banyak jer yang muslimah, tapi kalau kau tengok kat ig sajat nih memang la banyak sangat yangg mcm nih. so jangan tiru lah ye. My ustaz say “kalau kita nak promote sesuatu , jangan ambik yang lvcah sebab duit promote yg kita dapat tu har4m”, balas Nurin

” Payah banding negara lah. Dah berapa banyak ustaz-ustaz tegur Sajat ni. Kau rasa dia ni paham bahasa ke? Lagipon CEO IG Bukan Org Islam. Lagi-lagi Sajat ni L G B T, makin disokong page-page macam ni. Dah beribu org report tapi masih kebal.” komen Syira

Mungkin sudah tiba masanya kerajaan bertindak tegas dalam menangani isu seperti ini.

Ambil contoh dalam saluran televisyen, kerajaan boleh membuat tapisan terhadap drama atau filem dari luar negara yang memaparkan aksi ganas dan lvcah keterlaluan.

Kenapa tidak kita buat perkara sama terhadap medium media sosial yang juga boleh memberi kesan negatif ini?

Jika negara India boleh haramkan Tik Tok, kenapa tidak kita?

Faktor pemilikan Instagram itu bukan milik kerajaan tidak seharusnya dijadikan alasan untuk Malaysia untuk tidak bertindak.

Sumber : malaysiaunited

Previous article“Saya Rasa Dia Patut Kahwin Dengan Erra” Kata Awie Pada Hans.Apa Kes Awie Dan Hans?
Next articleErra Mengaku Masih Jumpa Shahir Dan Rupanya Ini Yang Berlaku

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here