Home Petua Tips Tuan Rumah Cakap Kat PoIis Tetamu Datang Sendiri Tanpa Diajak, Sekali Tetamu...

Tuan Rumah Cakap Kat PoIis Tetamu Datang Sendiri Tanpa Diajak, Sekali Tetamu Pula Kasi ‘Pec4h L0bang’

72
0

 

S0P ziarah Aidilfitri memuaskan, tiada k0mpaun dikeluarkan bagi tahun ini

Difahamkan pematuhan orang ramai mengenai prosedur operasi standard (SOP) khususnya ksaIahan berkaitan Iarangan kunjung-mengunjung atau ziarah Aidilfitri berada di tahap memuaskan.

Pngarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Bukit Aman Datuk Seri Abd Rahim Jaafar berkata, tiada sebarang k0mpaun dikeluarkan berhubung ksaIahan itu semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

BeIiau berkata, sehingga kini yang ada hanyalah k0mpaun dikenakan ke atas ksaIahan tidak memakai pelitup muka misalnya, selain tidak mengamalkan penjarakan fizikal.

Menurutnya, pemerhatian di kawasan perumahan juga mendapati jumlah kenderaan adalah tidak banyak menandakan tiada aktiviti berkumpul yang ketara oleh orang awam.

” Bagaimanapun pemantauan dan rondaan akan kekal dilakukan dari semasa ke semasa dalam memastikan keadaan ini kekal untuk jangka masa yang lama,” katanya ketika ditemui Bernama hari ini.

Di Selangor, poIis terus membuat pemantauan di semua kawasan bagi mengelakkan aktiviti kunjung-mengunjung dilakukan oleh orang ramai.

Ketua PoIis Daerah Shah Alam Asisten Komisioner Baharudin Mat Taib berkata, pihaknya memantau di semua kawasan dan akan bertindak berdasarkan maklumat orang awam yang dibuat kepada Bilik Gerakan Cov1d-19 di Ibu Pejabat PoIis Daerah Shah Alam.

Di Melaka, sebanyak 1,031 rumah diperiksa semalam bagi memastikan tiada aktiviti ziarah sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri selaras dengan SOP ditetapkan bagi mengekang penularan Cov1d-19.

Pegawai Turus Ketenteraman Awam Ibu Pejabat PoIis Kontinjen Melaka Deputi Superintendan Nik Ab Halim Nikmat berkata, jumlah itu membabitkan pemeriksaan di 471 rumah di daerah Melaka Tengah, Alor Gajah (322) dan Jasin (238).

Di Johor, lebih 40 pegawai dan anggota poIis sudah ditugaskan untuk menjalankan pemeriksaan di kawasan perumahan penduduk di sekitar Kota Tinggi, Segamat, Kulai dan Pontian.

Ketua PoIis Daerah Kota Tinggi Superintendan Hussin Zamora berkata dalam pemeriksaan itu, tiada kompaun dikeluarkan poIis berhubung ksaIahan meInggar SOP berkaitan Iarangan kunjung-mengunjung atau ziarah Aidilfitri pada kali ini.

Menurutnya, pemantauan di kawasannya membabitkan 29 kawasan Felda dan 25 taman perumahan.

Di Perlis, tiada kes ksaIahan meInggar SOP berkaitan dengan Iarangan kunjung-mengunjung dan ziarah Aidilfitri di negeri ini.

Ketua PoIis Perlis Datuk Surina Saad berkata, sehingga kini hanya satu kompaun dikeluarkan bagi ksaIahan rentas negeri tanpa surat kebenaran sejak PKP bermula pada Rabu lalu.

Di Kedah, tiada k0mpaun dikeluarkan kepada mana-mana individu kerana meInggar Iarangan itu berikutan poIis melakukan pemantauan serta rondaan ke kawasan perumahan bagi memastikan tiada aktiviti ziarah sempena Aidilfitri.

Ketua PoIis Daerah Kulim Superintendan Azhar Hashim berkata, 142 rumah diperiksa pada semalam dan hari ini merangkumi kawasan perumahan serta kampung di daerah itu dan secara keseluruhannya penduduk mematuhi Iarangan itu.

” Kami dapati semua rumah yang diperiksa mematuhi SOP serta jumlah orang yang berada di dalam rumah mengikut jumlah yang sepatutnya.” katanya.

Tetamu ‘pecah I0bang’

” Tidak ajak pun, mereka sendiri datang tanpa undangan.”

Demikian alasan diberikan pemilik rumah di Taman Selayang Mutiara, Gombak, Kuala Lumpur yang didapati mengumpul 18 individu dalam kediaman berkenaan.

Pmeriksaan poIis di rumah itu pada 5 petang mendapati 18 penghuni rumah serta tetamu berada di kediaman itu sempena Aidilfitri meskipun aktiviti ziarah tidak dibenarkan selepas Hari Raya pertama.

PemiIik rumah berusia 50-an itu mendkwa tetamu datang ke rumahnya tidak dijemput, sebaliknya kehadiran mereka tanpa diketahuinya.

Bgaimanapun, seorang daripada beberapa tetamu di dalam rumah berkenaan pula memaklumkan mereka dijemput pemilik rumah untuk datang beraya.

” Saya datang ke rumah saudara ini sebab tidak sempat untuk ke sini semalam kerana bekerja,” katanya.

Seorang lagi tetamu lelaki berusia 19 tahun berkata, dia dijemput rakannya yang juga anak kepada pemilik rumah berkenaan untuk datang beraya.

” Saya tinggal di kawasan perumahan ini dan datang selepas dijemput rakan untuk beraya.

” Saya tahu beraya hari kedua adalah satu kesalahan, tetapi saya datang juga dan tidak menyangka poIis akan datang untuk periksa rumah ini,” katanya yang baru sahaja tiba di rumah berkenaan ketika pemeriksaan dilakukan.

Dalam pemeriksaan itu, pemilik rumah berkenaan ditahan dan dibawa ke Ibu Pejabat PoIis Daerah (IPD) Gombak untuk tndakan lanjut.

Terdahulu, kerajaan mengumumkan kebenaran untuk menjalankan aktiviti kunjung-mengunjung pada hari raya pertama sahaja membabitkan Aidilfitri, Pesta Kaamatan di Sabah dan Hari Gawai di Sarawak di dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber:http://limauais.pw/

Previous articleTak Dapat Berziarah Kerana PKP, Kamal Adli Tetap Beraya ‘Bersama’ Uqasha Senrose
Next articlePuncanya larangan ziarah raya… keluarga ini ada cara rare rai lebaran di rumah sendiri, siap cetak QR Code MySejahtera lagi! –

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here