Home Petua Tips “Beri Pinjaman Tanpa Faedah.” Tan Sri Muhyiddin Yassin Umum Pakej Prihatin Tambahan.

“Beri Pinjaman Tanpa Faedah.” Tan Sri Muhyiddin Yassin Umum Pakej Prihatin Tambahan.

465
0

Sebentar tadi, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan Pakej Prihatin PKS (Tambahan) bagi membantu perniagaan mikro dan syarikat perusahaan kecil dan sederhana (PKS) menghadapi imp4k penularan C0VID-19.

Pakej rangsangan khas dirangka selepas beberapa perjumpaan antara Kementerian Kewangan dan wakil PKS yang turut membabitkan perbincangan bersama Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri serta SME Corp.

Antara cadangan dikemukakan peserta sektor PKS sebelum ini adalah pemberian pinjaman khas tanpa faedah, kenaikan subsidi upah dan pengecualian cukai pendapatan.

Berdasarkan tinjauan Persatuan PKS Malaysia, 82 peratus PKS menjangkakan akan menghadapi kervgian tahun ini kerana tiada pendapatan, manakala 15 peratus pula hanya mencatatkan balik modal.

Perniagaan mereka amat terj3jas. PKS merupakan tunjang ekonomi negara kita. Antara cab4ran aliran tunai perniagaan adalah tidak dapat berniaga sepanjang PKP.

Isu pentadbiran mengh4lang akses segera dalam Pakej Prihatin bagi golongan PKS. Antara yang inisiantif Prihatin Tambahan sejumlah 10 billion untuk meringankan bebanan PKS dan menjamin 2/3 dari pekerja seluruh dunia

1. Peruntukkan bagi subsidi upah akan dinaikkan 5.9 billion kepada 13 billion ringgit. Semua syarikat yang mempunyai pekerja yang bergaji 4 ribu dan kebawah akan diberi subsidi RM600 oleh kerajaan. Bantuan ini akan dikhususkan selama 3 bulan bagi syarikat yang berdaftar dengan SSM pad 1 Januari 2020.

2. Mewujudkan geran khas prihatian 2.1 billion semua syarikat PKS mikro. Syarikat mikro haruslah berdaftar dengan LHDN untuk menikmati manfaat ini.

3. Organisasi peminjam wang berdaftar memberi mamodotirum untuk meringankan bebas PKS.

4. Mengecualikan bayaran sewa kepada perniaga bagi premis yang berkaitan syarikat kerajaan seperti Mara, Petronas serta beberapa syarikat kerajaan negeri.

Apa kata anda? Kongsikan bersama kami di ruangan komen.

Sumber: Oh Bulan!

Previous article“Orang kaya jugak menang” – Lepas Dapat 230k Tandatangan, Tetiba Orang Buat Petisyen Vivy Yusof Ni Nak D3lete Pulak?
Next articleBerita Baik Lagi ” Subsidi upah ditambah RM7.9 bilion ” PERDANA Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here