Home Petua Tips Bermula dengan bengk4k kaki, sahabat ‘pergi’ di bulan Ramadan selepas 50 hari...

Bermula dengan bengk4k kaki, sahabat ‘pergi’ di bulan Ramadan selepas 50 hari bert4rung ny4wa di ICU

593
0

HATI siapa yang tidak sayu apabila insan kesayangan dijemput Ilahi, lebih-lebih ketika umat Islam sedang menyambut bulan Ramadan.

Begitu juga dengan gadis ini yang tidak dapat menyembunyikan rasa sed1h apabila mengenangkan sahabat karibnya yang meningg4l dun1a pada tanggal 6 Ramadan lalu.

Mengimbas kembali detik sebelum pemergian sahabatnya, dia yang senang disapa sebagai Alya berkata segala-galanya bermula pada Februari lalu apabila kaki arw4h secara tiba-tiba membengk4k.

Nur Alya Syafiah Hamidi berkata sahabatnya, Nur Fatin Abirah Othman, 19, menghembuskan nafas terakhir selepas 50 hari bertarung nyawa dalam unit rawatan rapi (ICU).

“Arw4h Nur Fatin seorang yang ceria sangat… sebelum kejadian kakinya membengk4k, dia sihat dan tiada tanda-tanda s4kit. Bila kakinya jadi macam tu, dia pergi ke klinik sebelum dirujuk ke hospital.

“Dia kena tahan selama dua minggu dekat wad. Masa tu doktor masih tak dapat kesan lagi peny4kitnya. Kami pula fikir mungkin ada kena mengena dengan bu4h pingg4ng.

Namun tanpa disangka, beberapa hari kemudian, mesej Alya dan rakan-rakannya dibalas oleh ibu arwah Nur Fatin yang menyatakan keadaan anaknya kritik4l dan dimasukkan ke dalam ICU.

“Sepanjang ditahan di w4d, arw4h kerap berhubung dengan rakan-rakan menerusi Group WhatsApp dan beritahu keadaan kesihatannya. Dia kata nanti dah boleh keluar hospital. Bila dia beritahu macam tu, perasaan risau kami berkurang sikit,” kata gadis berusia 19 tahun ini.

“Kawan-kawan dari Langkawi, Perak sanggup buat surat rentas negeri semata-mata nak melawat. Memang tak menyesal langsung, sebab dapat luangkan masa dengan arw4h,” katanya yang juga penuntut di Universiti Teknologi MARA (UiTM) Perlis.

Masih terkesan dengan pemergi4n arw4h Nur Fatin, gadis ini menyifatkan sahabatnya sebagai seorang yang suka menghargai rakan, tidak pernah berkira, suka memberi nasihat selain ceria.

“Kami terkejut sangat bila ibu arw4h beritahu berita tu sebab memang tak expect keadaannya bertambah teruk. Ketika itu difahamkan arw4h mengalami pendar4han dalam usus. Setiap kali arw4h membuang air besar atau kecil, pasti akan keluar d4rah.

“Sepanjang di ICU, doktor masukkan lebih 40 beg dar4h tapi keadaannya masih seperti sebelumnya. Doktor kemudian mengesan terdapat tumor di dalam pankreas. Pembedahan dilakukan tapi tak berjaya membuang tumor tersebut kerana ia agak besar dan merisik0kan ny4wa.

“Tiga hari sebelum arw4h Nur Fatin meningg4l dun1a, doktor benarkan kawan-kawan datang melawat. Saya dan kawan-kawan memang berulang tiga hari berturut-turut ke Hospital Pinang Pinang.

Ujarnya, disebabkan sikap tersebut, arw4h sangat disenangi ramai dan buktinya, ramai rakan sama ada yang mengenalinya secara rapat ataupun kenalan biasa hadir memberikan penghormatan terakhir ketika hari pengebumiannya.

“Sedih bila ingat balik perbualan bersamanya sebelum ini… masa sakit, dia pernah tanya macam mana nak solat duduk, tengok tulisannya ketika dia dah tak mampu bercakap, tengok barang-barang bila ibunya ajak kemas bilik.

“Saya dengan arw4h kenal sejak Tingkatan 4 namun hubungan kami sangat rapat. Sedangkan saya yang empat tahun mengenalinya pun terkesan, apatah lagi rakan-rakan yang mengenali arw4h sejak kecil.

“Memang kosong sangat selepas arw4h pergi. Saya tak sangka perkongsian di Twitter menjadi viral… namun terharu dan bersyukur ramai yang doakan arw4h. Terima kasih banyak-banyak bagi yang doakan dan retweet.

“Sungguhpuh sed1h, tapi bila teringat balik wajahnya bersih dan cantik sangat masa nak dikafan, ‘pergi’ pun mudah ketika bulan baik, sedikit sebanyak buat kami reda. Apa pun, hargailah sahabat selagi mana mereka bersama kita sebelum terasa kehilangan mereka, katanya lagi.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Jom Like Page Kami Juga Di Facebook
Sumber : https://www.applehijau.com/

Previous article“Bangun Tid0 terus Senyum Meleret..” Reaksi Kakak Aafiyah Bila Ayah Buat Suprise
Next articleSharifah Amani dan Sharifah Aleya berang amalan sekolah ‘spot check’ haid – “Silalah ustazah kalau berani hadap polis” – Hiburan | mStar

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here