Home Petua Tips Sharifah Amani dan Sharifah Aleya berang amalan sekolah ‘spot check’ haid –...

Sharifah Amani dan Sharifah Aleya berang amalan sekolah ‘spot check’ haid – “Silalah ustazah kalau berani hadap polis” – Hiburan | mStar

283
0

ISU melibatkan pelajar perempuan yang didatangi haid terpaksa jalani pemeriksaan sama ada mereka memakai tuala wanita atau sebaliknya di sekolah kini menjadi perbualan hangat di laman sosial.

Tertarik dengan isu yang dibangkitkan itu, pengacara Sharifah Aleya berkongsi pengalamannya beberapa kali berdepan situasi tersebut ketika di bangku sekolah.

ARTIKEL BERKAITAN: Sharifah Amani teruja Kajol balas Twitter, tapi peminat keliru watak ‘Anjali’ yang mana sama dengan karekter sebenar

Aleya atau nama sebenarnya Sharifah Aleya Syed Zainal Rashid Al Yahya, 38, menerusi Twitter miliknya turut mengakui situasi itu juga menjadi punca ibunya iaitu Fatimah Abu Bakar tidak menghantarnya ke sekolah berasrama.

Netizen meminta pandangan daripada Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri.

“Ini mesti penyebab kenapa ibu saya berkeras tidak mahu saya ke sekolah berasrama. Walaupun hakikatnya saya masih berdepan situasi ‘betul ke period? Nanti cikgu check baru tahu!’ di sekolah harian biasa.

“Tapi kami akan terus pulang ke rumah, tak berani nak menipu. Takut kantoi. Sudah tentu saya pernah ditanyakan soalan terbabit beberapa kali.

“Saya hanya membalas What?, jadi ia dapat membantu saya mengekang isu itu rasanya. Sekiranya hal sama berlaku kepada anak perempuan saya, seseorang akan kena nanti,” tulisnya.

Terdahulu, kecoh di media sosial apabila netizen meminta pandangan daripada Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri mengenai paksaan pelajar untuk mebuktikan mereka datang haid.

Difahamkan individu tersebut mahukan penjelasan apabila terdapat sesetengah sekolah yang memaksa pelajar perempuan membuktikan mereka dalam keadaan ‘uzur’ atau period.

Malah individu tersebut juga memberitahu terdapat sekolah yang didakwa tergamak meminta pelajar mencalit kemaluan mereka untuk menunjukkan darah kepada guru atau pengawas sekolah.

Terkejut dengan isu itu, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat iaitu Datuk Seri Rina Mohd Harun berkata dia memandang serius dengan amalan sesetengah guru yang melakukan pemeriksaan tersebut.

Dalam pada tu, Aleya turut menyanggah pertanyaan segelintir pengguna yang terdiri daripada kaum lelaki berkenaan tindakan memeriksa (dengan cara meraba) untuk mendapat kepastian.

Aleya dan Amani berkongsi pengalaman mereka berdepan dengan situasi yang sama.

“Jantan-jantan yang tanya ‘kalau tak raba, macam mana nak pastikan pelajar tu period ke tak?

“Dengan segala hormatnya pergi mam*** sebelum kau jahanamkan hidup bini, anak perempuan, adik perempuan atau kakak kau. Bukan hak kau untuk cari kepastian,” ujarnya.

Sementara itu, adik kepada Aleya iaitu aktres Sharifah Amani turut mendedahkan dia pernah berdepan dengan situasi tersebut dan memberikan amaran kepada ustazah di sekolahnya.

“Dulu ustazah pernah nak periksa saya… kemudian saya teringat, mama cakap kalau ada sesiapa yang sentuh kita tanpa keizinan, kita boleh heret ke polis.

“Jadi saya jawab kat ustazah ‘silalah ustazah kalau berani hadap polis’. Dia cuak kemudian lepaskan saya. Nasib baik mama ajar kami,” kata Amani.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Jom Like Page Kami Juga Di Facebook
Sumber : https://www.mstar.com.my/

Previous articleBermula dengan bengk4k kaki, sahabat ‘pergi’ di bulan Ramadan selepas 50 hari bert4rung ny4wa di ICU
Next articleTop 5 Viral: Ibu bagi amaran nak block IG Khairulaming, pemuda konvo dengan abang kurier – Video | mStar

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here