Home Petua Tips Bermula dengan s4kit kvlit, pelajar tak sangka hid4p k4ns3r! Pergi h0spital nak...

Bermula dengan s4kit kvlit, pelajar tak sangka hid4p k4ns3r! Pergi h0spital nak ambil keputusan check up, terus diminta buat kem0terapi

52
0

SEBUT sahaja perkataan k4ns3r, tiada mana-mana individu yang bersedia untuk menerima hakikat menghid4p peny4kit yang boleh membawa m4ut itu.

Begitu juga dengan pemuda ini yang disahkan menghid4p k4ns3r ‘B-cell Lymph0ma’ tahap 2 ketika sedang mengejar cita-cita di menara gading.

Berkongsi cerita dengan mStar, Syamir Safar berkata, ketika didiagnos menghid4p peny4kit tersebut, dia sedang berada di semester dua sewaktu mengikuti pengajian peringkat Ijazah Sarjana Muda, Pentadbiran Perniagaan di sebuah institusi pengajian tinggi awam (IPTA).

“Saya tak ada simpt0m apa-apa tapi masa tu kena s4kit kvlit… macam kvdis, bintik-bintik merah. Permulaannya ia naik di kaki dan tangan.

“Beberapa bulan kemudian, s4kit kvlit tu dah elok. Selepas Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dua tahun lalu, saya tak boleh tidur baring… kalau baring, mesti sempvt. Muka pun jadi puc4t, cepat penat,” ujarnya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)


Pemuda berusia 25 tahun ini berkata, keadaan ‘tidak normal’ tersebut membuatkan dia segera melakukan pemeriksaan di h0spital untuk mengetahui lebih lanjut situasi kesihatan dirinya.

“Di h0spital, doktor terus buat imbasan (scan). Hasilnya, nampak tumor bahagian belakang tulang rusuk berukuran sekitar 14 sentimeter.

“Doktor syak k4ns3r. Tapi ketika itu baru dapat tahu ada tum0r je. Saya terus dipindahkan dari KPJ Seremban ke KPJ Damansara untuk prosedur ambil sampel bagi mengetahui apa sebenarnya tum0r tersebut.

kanser 2

Ketika menjalani pembed4han untuk mengambil sampel tum0r.

“Masa doktor sy4k k4nser, memang perasaan waktu tu down, macam-macam rasa. Sebab sejarah kesihatan tak pernah s4kit kr0nik. Family pun terkejvt. Saya admit selama 13 hari di KPJ Damansara.

“Selepas dua minggu dibenarkan keluar h0spital, baru dapat result sampel hari tu. Doktor minta pergi ke h0spital untuk bagitahu result. Hasil ujian ke atas sampel tum0r, saya didiagnos menghidap ‘B-cell Lymph0ma’ tahap 2.

“Saya pergi untuk tahu result je, tapi doktor kata situasi saya bah4ya. Takut block saluran pernafasan. Masa tu keadaan saya agak tervk dah… suara tak keluar sangat dan selalu semput. Selepas dapat result, terus saya jalani kem0terapi pertama,” ujar anak bongsu daripada enam adik beradik ini.

kanser 4

Hasil ujian imbasan terhadap tum0r pada dada Syamir.

Pemuda yang berasal dari Seremban, Negeri Sembilan ini berkata, dia perlu menjalani enam pusingan kem0terapi, iaitu satu sesi untuk setiap bulan dan ia berlanjutan sehingga enam bulan.

Keadaan tersebut menyebabkannya terp4ksa mengambil keputusan yang sangat sukar, iaitu menangguhkan pengajian dan berhenti kerja sebagai kerani data di sebuah kilang, demi memberi tumpuan kepada kesihatannya terlebih dahulu.

“Setiap kali kem0terapi, saya kena warded lebih kurang lima hari, dan ia berterusan selama enam bulan.

“Saya bekerja sambil belajar waktu tu. Sepanjang treatment, memang berehat. Pelajaran pun saya terp4ksa tunda sebaik saja masuk h0spital pada penghujung 2019, sehingga sekarang,” ujarnya.

Doktor belum isytihar saya bebas k4ns3r lagi. Tapi saya dah boleh joging dan melakukan aktiviti latihan ringan.

SYAMIR SAFAR

Dua tahun berjuang dengan k4ns3r dan melengkapkan enam pusingan kem0terapi serta radioterapi, Syamir berkata keadaannya ketika ini makin bertambah pulih.

“Alhamdulillah sekarang ini keadaan saya makin okay. Doktor belum isytihar saya bebas k4ns3r lagi. Tapi saya dah boleh joging dan melakukan aktiviti latihan ringan. Doktor juga pesan untuk jaga makan.

“Sekarang ini saya masih perlu melakukan pemeriksaan (follow up) setiap tiga bulan,” ujarnya.

Syamir menambah dia masih belum menyambung pengajian atau bekerja lagi buat masa sekarang kerana mahu memastikan keadaannya benar-benar pulih.

“Alhamdulillah, dalam tempoh ini, keluarga dan rakan-rakan sangat menyokong.

kanser 3

Gambar Syamir sebelum diser4ng k4ns3r.

“Sebaik sahaja pulih nanti, saya nak kejar semula impian dan cita-cita yang tergendala. Saya akui ada masa down dan cembvru tengok orang lain dapat jalani hidup macam biasa, namun ini ujian untuk saya.

“Apa yang menguatkan semangat saya, adalah apabila melihat anak kecil dan orang tua yang juga s4kit k4ns3r namun mereka kuat. Dari situ dapat semangat untuk bangkit.

“Untuk semua pejuang k4ns3r atau sesiapa saja yang sedang berjuang dengan peny4kit masing-masing, kita kena kuat. Terus kekalkan aura positif. Anggaplah ini sebahagian dugaan yang perlu ditempuhi dalam hidup,” ujarnya lagi.

Komen netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber : https://www.sinarviral.kini.blog/

Previous article“Buat Muka ke??…,” Netizen Pelik Tengok Muka Fathia Latiff
Next articleGame ‘G1la-G1la’ Hisap Botol Svsu, Pasangan Termanja Di Belakang Jadi Perhatian

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here