Home Petua Tips Dakwaan dwistandard dlm pematuhan S0P, Ini penjelasan PM buat ramai terkedu

Dakwaan dwistandard dlm pematuhan S0P, Ini penjelasan PM buat ramai terkedu

56
0

Dalam Bicara Khas Bersama Perdana Menteri tadi, Muhyiddin Yassin merayu agar rakyat menjaga diri, mengambil inisiatif ‘self l0ckdown’ serta lain-lain.

Katanya, kalau tambah berpuluh ribu katil pun tidak bermakna.

“Kalau naik (kes) sampai 20,000, setakat manalah kita mampu? Kita tak boleh buat begitu, negara maju pun tak terbuat macam begitu.

“China terp.aksa buat hospital dalam masa empat ke lima hari, tapi kita tak boleh buat itu.

“Jadi kita terp.aksa minta tolong rakyat, bantu diri sendiri. Jagalah kita. Ada hikmahnya. Ada kebaikannya. Kita jagalah diri kita supaya kita tak s.akit, ataupun kita terk0rban kerana masalah kelekaan kita.

“Bolehlah bla.me kerajaan. Marah Perdana Menteri pun tak apalah. Saya terimalah. Rakyat kata ‘apa b0doh Perdana Menteri, tak apa…

Minit 49:25 ~ 50:00 (video dibawah)

Dalam pada itu PM juga mengulas mengenai selebreti dan individu-tertentu tertentu yang melangg4r SOP

Minit 37:00 ~ 40:00 (video dibawah)

“Tiada dwistandard pematuhan S0P”-PM

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan tiada soal ‘double standard’ (dwistandard) dalam pelaksanaan dan penguatkasaan prosedur standar operasi (SOP) dengan tiada pihak terlepas daripada dikenakan tindakan undang-undang.

Katanya, tidak kira individu terlibat sama ada perdana menteri atau menteri, mereka bakal berdepan penguatkuasaan peraturan.

Beliau menjelaskan, setiap tindakan diambil adalah berlandaskan undang-undang tanpa mengira status seseorang itu.

“Apa kuasa hendak tangkap atau kenakan kompaun RM10,000. Pasal itu SOP bersandarkan undang-undang dan diwartakan. Kalau tidak diwartakan, tidak sah. Ini cerita ramai tidak tahu.

“Sebab itu, kalau kerajaan buat keputusan SOP, selagi belum diwartakan, ia belum boleh dikuatkuaskan,” katanya dalam Program Bicara Khas Cabaran Pand3mik Cov1d-19 Eksklusif Bersama Perdana Menteri yang disiarkan di di RTM TV1 dan Bernama TV.

Muhyiddin meminta rakyat supaya mengelakkan daripada melakukan kesalahan mengingkari SOP kerana ia tidak dibuat untuk menyekat hak asasi manusia sebaliknya membendung penul4ran C0v1d-19.

Perdana Menteri kemudian menjelaskan SOP C.ov1d-19 yang sering berubah-ubah adalah disebabkan ia tidak statik dan bersifat dinamik serta mengikut perkembangan semasa penularan C0v1d-19.

“Ini kerana ikut keadaan situasi yang memerlukan kita membuat pelarasan menangani situasi yang berbeza-beza. Contoh dibenarkan restoran terima pelanggan masuk makan, sekejap dua orang, sekejap empat orang, kemudian tidak boleh pula.

“Saya minta maaf kalau ada yang agak terkeliru. SOP dibuat Majlis Keselamatan Negara (MKN) tidak sewenang-wenangnya. Ikut keadaan situasi yang memerlukan kita membuat pelarasan untuk menangani situasi yang berbeza-beza,” katanya.

Muhyiddin menambah, beliau amat memahami rung.utan rakyat yang melibat bahawa SOP sering berubah-ubah namun ia disebabkan oleh situasi keadaan C.ov1d-19 itu sendiri.

Katanya, pelaksanaan SOP diputuskan dalam mesyuarat MKN yang dihadiri bersama Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan Peguam Negara, Tan Sri Idris Harun.

Dalam pada itu, Muhyiddin meminta rakyat melakukan sekatan pergerakan kendiri atau ‘self-lockdown’ untuk menyekat peningkatan mendadak C.ov1d-19 apabila kebelakangan ini menyaksikan bilangan j.angkitan harian kini mencecah lebih 6,000 kes setiap hari.

Perdana Menteri menasihati rakyat supaya mengingatkan orang lain untuk berbuat perkara sama kerana sebarang langkah kerajaan mengekang penularan vi.rus tidak akan berkesan jika rakyat tidak patuh kepada SOP ditetapkan.

“Ada yang asyik tanya kenapa tak buat total l.0ckdown? Do your own lockdown, buat self-l.ockdown, stay at home and tell others to do the same thing kerana apapun usaha yang dibuat tidak akan berkesan jika rakyat tidak patuh kepada SOP ditetapkan.

“Sebaiknya kita bekerjasama, tak payah nak salah-menyalahkan, cari jalan, berdoa semoga kita diberikan perlindungan dan dengan usaha ini insya-Allah, kita akan menang,” jelas Muhyiddin.

SOP tidak statik, dinamik ikut situasi pand3mik C0V1D-19

KUALA LUMPUR: Kuala Lumpur: Prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dikeluarkan Majlis Keselamatan Negara adalah tidak statik, sebaliknya bersifat dinamik dan keputusan untuk dilaksanakan atau tidak sekatan pergerakan atau “l0ckdown” ditetapkan mengikut situasi pand3mik C0V1D-19.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata SOP berubah-ubah kerana situasi keadaan C0V1D-19 itu sendiri yang berubah.

“Kita tidaklah statik (mengenai SOP PKP). Dinamik, ikut keadaan situasi yang memerlukan kita membuat adjustment (penyesuaian) untuk menangani situasi yang berbeza-beza. Contoh (sebelum ini) dibenarkan restoran menerima pelanggan masuk makan, kemudian tidak boleh pula.

“Saya minta maaf kalau ada yang agak keliru. Majlis Keselamatan Negara (MKN) yang menentukan (SOP) itu. Bukan dibuat sendiri. Ia melalui rundingan. SOP tidak dibuat oleh MKN sewenang-wenang,” katanya dalam program Bicara Khas Cabaran Pandemik C0V1D-19 yang disiarkan RTM dan Bernama TV malam ini.

Muhyiddin berkata, beliau memahami r.ungutan rakyat yang melihat seolah-olah SOP berubah-ubah, namun ia disebabkan situasi keadaan C0V1D-19 itu sendiri yang berubah.

Perdana Menteri menegaskan, pelaksanaan SOP diputuskan dalam mesyuarat yang turut dihadiri Peguam Negara bersama Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakub, untuk meneliti SOP berkenaan yang kemudiannya akan diwartakan sebelum dikuatkuasa dan diumumkan supaya semua pihak mengetahuinya.

“Kalau tidak faham juga boleh tanya dan kita sudah minta menteri-menteri untuk beri penjelasan, pegawai-pegawai beri penjelasan. Pemimpin komuniti yang ada program pemerkasaan pun sudah diberi penerangan supaya mereka bantu menjelaskan situasi dan keadaan,” katanya.

Beliau menjelaskan, kerajaan negeri juga tidak mempunyai kuasa untuk meminta mengubah SOP kerana kuasa terletak kepada Kerajaan Persekutuan mengikut Akta Pencegahan dan Pengawalan Pe.nyakit Berj.angkit 1988 (Akta 342) Kementerian Kesihatan atau Akta Standard Minimum Perumahan, Penginapan dan Kemudahan Pekerja 1990 (Akta 446) di bawah Kementerian Sumber Manusia.

Mengenai ketidakpatuhan SOP, Perdana Menteri berkata, setiap tindakan yang diambil mestilah bersandarkan undang-undang, jika yang berlaku adalah sebaliknya, seseorang yang dikenakan tindakan SOP boleh mencabar tindakan itu.

“Kalau ada orang buat kesalahan, kita (kerajaan) hendak ambil tindakan untuk dia dikenakan h.ukuman. Macam kes-kes sekarang. Selebriti ke, siapa ke. Saya tak nak sebut nama, ia mesti bersandar undang-undang.

“Apa kuasa hendak tangkap atau kenakan k0mpaun RM10,000? Pasal itu, SOP bersandarkan undang-undang dan diwartakan. Kalau tidak diwartakan, tidak sah. Ini cerita yang tidak ramai orang tahu. Sebab itu kalau kerajaan buat keputusan hendak buat SOP, selagi tidak diwartakan ia belum boleh dikuatkuasakan,” katanya.

Tan Keat Hoe bersama keluarga menonton Program Bicara Khas Cabaran Pand3mik C0V1D-19 di Georgetown. – NSTP/Mikail Ong

Ditanya mengenai dakwaan individu yang ‘kebal’ dan kewujudan dua darjat dalam penguatkuasaan SOP, Muhyiddin berkata, tidak ada berat sebelah (double standard) dalam dasar kerajaan.

“Kerajaan tidak kira siapa. Menteri ke Perdana Menteri, siapa yang mel.anggar (SOP) dan memang nyata ada bukti-bukti ikut undang-undang, maka mereka tidak akan terlepas daripada dikenakan hukuman, kompaun, charge (pendakwaan) dan sebagainya,” katanya.

Bagaimanapun beliau berkata, dengan jumlah 30 juta penduduk Malaysia, pihak berkuasa juga tidak dapat memantau jumlah yang begitu ramai itu dan ada yang akan dilihat seolah-olah terlepas dari h.ukuman.

Oleh itu, Perdana Menteri meminta rakyat supaya mengelak daripada melakukan kesalahan mel.anggari SOP kerana ia dibuat bukan untuk menye.kat kebebasan termasuk hak asasi manusia.

Beliau juga meminta rakyat supaya memberi kerjasama dengan mematuhi SOP demi untuk menjamin kesejahteraan semua. –

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

sumber:  BERNAMA, Astroawani, Utusan via limauasamboi.pw

Previous articleIzara Aishah tak terfikir berh3nti berlakon cuma belum sedia tingg4lkan anak – “Tidak yakin untuk ambil pembantu rumah” –
Next articleBanyak beri pet4nda, wanita red4 pemerg1an ins4n tersayang… hikm4h ketepi kerjaya, leg dapat tun4ikan permint4an ter4khir – “Semp4t cakap ‘mak okay’”

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here