Home Petua Tips Banyak beri pet4nda, wanita red4 pemerg1an ins4n tersayang… hikm4h ketepi kerjaya, leg...

Banyak beri pet4nda, wanita red4 pemerg1an ins4n tersayang… hikm4h ketepi kerjaya, leg dapat tun4ikan permint4an ter4khir – “Semp4t cakap ‘mak okay’”

59
0

SEPULUH tahun lalu, wanita ini kehilangan insan bergelar ayah yang menghembuskan n4fas ter4khir di kala dirinya masih remaja.

Empat bulan lalu, ibu kesayangan tempat bergantung kasih pula dijemput Ilahi, sekaligus meninggalkan kes4n yang sangat mendalam buat dirinya lebih-lebih lagi dia merupakan anak yang paling rapat dengan kedua-dua arwah.

Mengabadikan kenangan pem3rgian kedua-dua insan kesayangannya itu di TikTok, ternyata video yang dikongsikan itu turut mengundang rasa s4yu di h4ti netizen.

Sehingga kini video-video tersebut meraih ratusan ribu tontonan.

Menurut Khuzaimah Kholid, ibunya meninggal dunia pada 1 Februari lalu selepas hampir seminggu dimasukkan ke hospital kerana diser4ng str0k, manakala bapanya pula mengh3mbuskan n4fas terakhir kerana masal4h jantung pada 2011.

Mengimbas kembali kisah kehilangan ibu bapanya, Khuzaimah berkata segala per1stiwa dan d3tik akh1r bersama kedua-dua ins4n berkenaan masih jelas dalam ingatannya terutama ‘pet4nda’ yang ditunjukkan sebelum mereka mengh3mbuskan n4fas ter4khir.

Gambar kenangan arwah ibu dan bapa Khuzaimah.

“Arwah ayah mula-mula s4kit dada, kami semua tak tahu rupa-rupanya dia ada s4kit j4ntung. Hari ketiga dir4wat, giliran saya menjaganya. Ayah suruh saya balik sebab dia bers3loroh kata nak ‘dating’ dengan mak.

“Tak tahu kenapa, saya terlupa nak salam dan cium dia sebelum balik. Ayah panggil dan tanya ‘tak nak cium dulu ke? Nanti rindu’. Saya patah balik, salam dan cium ayah. Ayah cakap esok dia boleh balik dah.

“Pagi esoknya, mak telefon beritahu ayah n4zak. Ayah hembusk4n n4fas terakhir… memang betul ayah ‘balik’ rumah tapi sebagai jen4zah,” cerita wanita berusia 26 tahun ini.

Pusara arawah ibu dan bapa Khuzaimah.

Bercerita mengenai arw4h ibunya pula, Khuzaimah yang merupakan anak ke-8 daripada sembilan beradik berkata, arwah ibunya juga tidak menunjukkan t4nda-t4nda s4kit sebelum mengh3mbuskan naf4s terakh1r.

“Pada 25 Januari, mak ke klinik untuk temu janji macam biasa. Dia sihat saja. Malamnya, siap makan, mak tiba-tiba rebah selepas cuci pinggan. Depan mata saya. Masa tu kakinya dah lemb1k. Dia sempat cakap ‘mak okay’. Itulah ayat terakhirnya sebelum kami bawa ke hospital.

Kerap saya dengar mak cakap dengan anak buah sambil tunjuk kubur yang boleh dilihat dari rumah kami, ‘tak lama lagi nenek duduk rumah sana’.

KHUZAIMAH KHOLID

“Sehari sebelum mak dibenarkan keluar wad, kami kemas-kemas bilik mak untuk sambut kepulangannya. Kemudian abang dapat panggilan kecem4san daripada doktor… mak akhirnya meningg4l dun1a,” ujarnya yang merupakan graduan Ijazah Teknologi Hortikultur di UiTM Perlis.

Sungguhpun s3dih, Khuzaimah berkata sedikit sebanyak dia lega kerana dapat meluangkan masa bersama dan menunaikan permintaan ibunya.

Khuzaimah mengubati kerinduan dengan melukis wajah kedua-dua orang tuanya.

“Pada Februari tahun lalu, saya habis belajar. Mak kata tak payahlah kerja lagi… duduk rumah dan jaga mak dulu. Walaupun masa tu nak cari kerja, tapi bila fikir-fikir balik, tak apalah… tunggu dulu.

“Sepanjang tempoh tu, saya layan apa saja kehendak mak, luangkan masa sama-sama. Ketika itu, kerap saya dengar mak cakap dengan anak buah sambil tunjuk kvbur yang boleh dilihat dari rumah kami, ‘tak lama lagi nenek duduk rumah sana’. Tak sangka, genap setahun selepas itu, mak pergi,” ujarnya.

Kenangan ketika sambutan hari lahir ibunya yang ke-63.

Tidak menyangka videonya meraih perhatian di TikTok, Khuzaimah berkata dia sekadar mahu meng4badikan kenangan tersebut di media sosial.

“Bagi yang masih ada mak ayah, selalulah luangkan masa dengan mereka. Kalau mereka ada depan mata, letak tepi dulu telefon. Kalau yang jauh, hubungi hari-hari tanya khabar. Hargailah mereka selagi masih ada peluang,” ujarnya lagi.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber : mstar

Previous articleDakwaan dwistandard dlm pematuhan S0P, Ini penjelasan PM buat ramai terkedu
Next articleWanlta H4mil Ced3ra Par4h Dil4nggar Kereta Cik B, Dato Seri Vida Ges4 M4ngsa Diselam4tkan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here