Home Petua Tips Peniaga Tayar Tak Mengaku S4lah Rempuh Penjaja dan M4ki Anggota P0lis

Peniaga Tayar Tak Mengaku S4lah Rempuh Penjaja dan M4ki Anggota P0lis

772
0

KUALA KUBU BHARU – Seorang peniaga tayar dituduh di Mahkmah Sesyen Kuala Kubu Bharu pagi ini atas dua keslahan memandu kenderaan mermpuh penjaja dan membawa keceder4an kepada awam di Pasar Malam pekan Bukit Sentosa dalam kejadian 22 Mei lalu.

Tertuduh Kang Ming Han, 32, didkwa mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan dan Seksyen 90 Akt4 Polis bagaimanapun mengaku tidak bers4lah atas pertvduhan tersebut.

Tertuduh membuat pengakuan itu selepas pertuduhan terhadapnya dibacakan oleh jurubahasa di hadapan Hakim Nurul Mardhiah Mohammed Redza.

Tertuduh yang memakai baju kemeja T berwarna merah dan berseluar jeans pendek dibawa dari Ibu Pejabat Polis Daerah Hulu Selangor dengan tangan bergari ke mahkamah sekitar 9.40 pagi tadi dan dituduh jam 10.30 pagi.

Mengikut fakta kes pertuduhan pertama, tertuduh didkwa berkelakuan tidak senonoh apabila mengeluarkan kata-kata kes4t kepada seorang anggota polis bernama Shahidan Abdul Khalil di Balai Polis Bukit Sentosa Hulu Selangor mengikut Seksyen 90 Akta Polis dan boleh dihukum dibawah peruntukan Seksyen yang sama.

Jika disabitkan keslahan tertduh boleh dihvkum pnj4ra maksimum enam bulan atau denda maksimum RM500 atau kedua-duanya sekali.

Manakala mengikut pertuduhan kedua, tertuduh didkwa melakukan perbuatan cubaan membvnh terhadap Norisham Abdul Rashid, 42, Mahadin Senan 41, dan Baharum Ab Manaf, 61, dengan cara melanggar mngsa menggunakan kenderaan Toyota Hilux menyebabkan keceder4an.

Tertuduh didkwa mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan di Tapak Pasar Ramadan di Pekan Bukit Sentosa, Hulu Selangor pada jam lebih kurang 6.35 petang.

Jika disabitkan keslahan boleh dipenjra maksimum 20 tahun atau denda atau kedua-dua sekali.

Timbalan Pendakwa Raya kes, Ahmad Zuhaini Mohamad Amin mencadangkan Majistret membenarkan wang jamin RM30,000 bagi kedua-dua pertuduhan itu yang melibatkan tiga mngsa semasa kejadian.

Bagaimanapun peguam tertuduh Muhammad Adhwa Azfar merayu mahkamah supaya satu wang jaminan serendah dan munasabah dikenakan oleh mahkamah.

“Yang Arif, hukumn wang jaminan hanya dikenakan bertujuan untuk memastikan tertvduh hadir ke perbicaraan mahkamah dan bukannya bertujuan menghvkum seseorang tertuduh,

“Yang Arif, mahkamah mempunyai kuasa menetapkan jumlah jaminan, dalam kes ini jaminan perlulah munasabah memastikan tertuduh hadir ke mahkamah bukannya menghukum dia.

“Terdapat dua kes yang sama pernah dituduh di mahkamah Sesyen Petaling Jaya dan Mahkamah Majistret di Melaka yang mana wang jaminan yang dibenarkan adalah RM8,000 dan RM3,000 sahaja.

“Malah selepas kejadian, OKT datang sendiri ke balai polis dan serah diri untuk membantu siasatan polis dan ini adalah kes jenayah pertama tertuduh, maka saya harap yang arif menggunakan kebijaksanaan dan mengenakan atu wang jaminan serendah RM3,000 dengan seorang penjamin,” katanya.

Bagaimanapun DPP sekali lagi bangun menjelaskan RM30,000 wang jamin yang dicadangkan adalah mengambil kira insiden rempuhan oleh tertvduh melibatkan orang ramai di pasar semasa Ramadan.

“Yang Arif, dalam insiden itu melibatkan tiga mngsa tercedera akibat rempuhan itu dan kes sudah viral di media sosial.

Saya percaya mahkamah mempunyai budi bicara memberikan jaminan tinggi.Manakala satu lagi keslahan tertuduh dibawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 kertas siasatannya masih dalam siasatan,” tegasnya.

Mendengar hujah kedua-dua pihak, Nurul Mardhiah membenarkan tertuduh diikat dengan wang jaminan RM20,000 dengan seorang penjamin bagi kedua-dua pertuduhan dengan seorang penjamin dan menetapkan 1 Julai 2020 sebagai tarikh serahan dokumen dan sebutan kes.

Sumber : suaratv

Previous articleDegil Tak Hirau SOP, Warga Asing Dilihat Masih ‘Membanjiri’ Kawasan Pasar Borong Selayang!
Next articleIni berita baik yg ditunggu oleh rakyat Malaysia Bermula Minggu Pertama Jun

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here