“Datang Main Terj4h je..Balik Lah..” Mak Sanggup Naik Bas Dari Kampung Tapi Anak tk Nak Jumpa, Undang Reaksl Netlzen

Satu video yang tular mengenai seorang ibu yang sanggup menaiki bas datang dari kampung di Kedah, semata-mata mahu berjumpa dengan anak lelakinya, mengundang sebak. Menerusi satu video berdurasi kira-kira 2 minit dan 20 saat, si ibu membuat panggilan untuk bercakap dengan anaknya, menggunakan telefon yang dipinjamkan oleh seorang wanita.

“Assalamualaikum Fizi, mak ni. Mak baru sampai dari kampung, mak tak tahu nak pergi mana. Ambil mak kat sini boleh tk?” kata wanita itu yang duduk bersama wanita berkenaan di tempat awam. Namun, jawapan yang diberikan oleh anak lelakinya amat mengejvtkan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)


Bukan saja tidak gembira dengan berita ibunya yang datang ke bandar untuk berjumpa dengan anaknya, malah memarahl wanita yang melahirkannya. “Aduh, yang mak datang tk bagi tahu kenapa? Tk call dulu tanya slbuk ke tk slbuk. Main terjah je” kedengaran suara anak lelakinya yang menengklng dalam rakaman tersebut.

Tanpa mendedahkan lokasi kedua-dua wanita itu, si ibu meluahkan bahawa anak lelakinya sudah lama tldak pulang ke kampung sejak tiga tahun lalu, lebih-lebih lagi dengan pelaksanaan Perintah KawalanPergerakan (PKP) aklbat pandemlk Covid-19 sebelum ini.

“Mak tk faham ke orang slbuk kerja. Lagipun bini orang kan ma,rah dengan mak pasal k, es itu hari. Mak nak kami bergadvh lagi ke?” ujar anaknya.

Si ibu menangls sambil ditenangkan oleh seorang wanita. Lebih memilvkan apabila si ibu sanggup berjumpa dengan anaknya hanya untuk seketika tanpa bermalam di rumah demi mengubat kerinduan.

“Mak tk tldur rumah Fizi pun tk apa, mak nak jumpa Fizi kejap je,” katanya.

Bagaimanapun, rayuan ibunya tldak diendahkan, malah terus dimarahl bertalu-talu dan ‘menghalau’ supaya balik semula ke kampung. “Tk payahlah mak, serabut ni. Nanti-nantilah mak, balik-balik” kata si anak yang terus mematlkan perbualan.

Seorang pengguna TikTok memaklumkan video tersebut merupakan eksperimen sosial.

Di akhir video, si ibu tidak dapat menahan sebaknya sehingga mengalirkan mata, sambil ditenangkan wanita di sisinya.

Menerusi laman YouTube AkuPeduli yang memuat naik video tersebut, is merupakan eksperimen sosial dalam masyarakat Malaysia. Namun, tidak dinafikan kisah ibu dan anak yang derhaka itu merupakan realiti yang berlaku dalam kehidupan masyarakat hari ini yang seharusnya dijadikan pengajaran.Ternyata video eksperimen soslal itu menyentuh em0si di samping ramai kesal dengan tindakan si anak.

Antara komen-komen netlzen. “Syurga di bawah tapak kaki ibu. Luluh hati dengar. Fizi, Fizi.” “Wahai anak, kenapa buat macam ni kat mak awak, Fizi?” “Jgnlah buat mak macam ni. Sedih, sayanglah mak.” “Walaupun eksperimen soslal, dalam realiti banyak je macam ni. Jadikan iktlbar, baik bvruk mak kita, tk ada yang boleh ganti,” demikian antara komen-komen netlzen.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber : http://www.slambermedia.bbn.my/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*