Home Petua Tips Dipesan Jangan Jadi Macam Malaysia, Jadi Ini Yang Rakyat Indonesia Buat

Dipesan Jangan Jadi Macam Malaysia, Jadi Ini Yang Rakyat Indonesia Buat

61
0

Sebelum ini Kementerian Kesihatan Indonesia menjadikan jumlah k3s C0v1d-19 di Malaysia dan India sebagai contoh untuk mengges4 rakyat mereka supaya duduk rumah bagi mengelakkan penul4ran wab4k ini.

Pada masa yang sama kementerian tersebut menyeru penduduk Indonesia agar tidak pulang ke kampung halaman sempena sambutan Hari Raya yang bakal kunjung tiba tidak lama lagi.


Tapi mal4ngnya, gara-gara mahu pulang menyambut Aidilfitri di kampung, beribu-ribu penunggang motosikal bertindak nekad merempvh sekatan jalan raya di sempadan Bekasi-Kerawang, Jawa Barat.

Menerusi laman sosial Twitter, tular sebuah video menunjukkan 4ksi penunggang-penunggang motosikal ini bergerak mahu pulang ke kampung masing-masing.

Bukan itu sahaja, penunggang-penunggang motosikal itu juga tidak menghiraukan arahan pihak berkuasa supaya mereka berpatah balik, malah ada yang bertindak mel4wan arus.

Susulan kedegiIan mereka untuk terus bergerak dan tidak mahu berpatah balik, pihak berkuasa akhirnya terp4ksa membuka sek4tan jalan buat seketika bagi mengelakkan daripada berlakunya kejadian yang tidak diingini.

Selepas sekatan dibuka, ia membolehkan penunggang-penunggang motosikal tersebut untuk melintasi kawasan sempadan dan menuju ke destinasi masing-masing.

Memetik portal Warta Kota, jumlah motosikal yang banyak itu turut mengakib4tkan keses4kan lalu lintas sepanjang lima kilometer.

Menurut Ketua Pesuruhjaya Polis Bekasi, Hendra Gunawan, pihaknya telah berusaha untuk menghala4ng orang ramai daripada melintasi kawasan sempadan.“Bagaimanapun, untuk mengelakkan keses4kan yang tervk, kami terpaksa membuka penghadang sekatan.

“Kami akan menambah bilangan anggota dan berharap agar kejadian ini tidak berulang,” ujarnya.Sekadar info, pemerintah Indonesia mel4rang aktiviti pulang ke kampung (mudik lebaran) sempena Aidilfitri selama 12 hari bermula 6 hingga 17 Mei ini bagi menceg4h penular4n wab4k C0VID-19.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber : Gempak, twitter @datukhensem

Previous articleSemalam Umum PKP Seluruh Negara. Hari Ini Bank lNegara Pula Beritahu Sesuatu Tentang M0ratorium Automatik
Next articleNek4d Rentas Negeri, Sanggup Bayar RM200 Beli Dokumen P4lsu

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here